Železnice Slovenskej republiky


Obnova železničnej dopravy v úseku Lipovník – Výh. Tunel – aktuálny stav


14.10.2025

Slovenskom včera otriasla tragická udalosť, ku ktorej došlo v železničnom úseku Lipovník – Výhybňa Tunel, kde sa zrazili dva rýchliky Železničnej spoločnosti Slovensko R 913 a R 914 GEMERAN. Sprevádzkovanie nehodového úseku sa očakáva v priebehu zajtrajšieho dňa.

BRATISLAVA - Okamžite po udelení súhlasu zo strany Policajného zboru SR a vyšetrovateľa Ministerstva dopravy SR sa v pondelok 13. októbra 2025 o 18:00 hod. začalo s odstraňovaním následkov tejto mimoriadnej udalosti. Všetky záchranné, vyšetrovacie aj technické zložky na mieste zasahovali s maximálnym úsilím, aby sa čo najskôr obnovila bezpečná prevádzka.

Odstraňovacie práce pokračujú nepretržite so striedaním čiat technikov kvôli odpočinkom. Približne o 3:00 hod. sa podarilo odsunúť vozne a rušeň vlaku R 914 do stanice Jablonov nad Turňou. O necelé dve hodiny neskôr, o 4:55 hod., sa podarilo presunúť ďalšie dva vozne vlaku R 913 do stanice Lipovník. V tomto bode však museli byť práce dočasne prerušené z dôvodu prípravy na technicky mimoriadne náročné odstránenie vozňa a lokomotívy, ktoré sa nachádzajú v komplikovanej polohe v zráze približne 30 až 50 metrov od koľajiska. Práve táto situácia predstavuje najväčšiu výzvu najmä vzhľadom na polohu vozňa, ktorý sa ocitol priamo na hrane zrázu.

Keďže k týmto súpravám nie je prístup zo spodnej strany a jeden z vozňov sa nachádza v nestabilnej polohe nad zrázom, bolo nevyhnutné najskôr vyhotoviť 3D sken, ktorý posúdil riziko ich možného zosuvu. Vzhľadom na to, že techniku nie je možné z tejto polohy vyzdvihnúť štandardným spôsobom (napr. pomocou žeriavov), pristúpi sa k opatrnému a postupnému spúšťaniu vozňa smerom nadol k lokomotíve.

V nadväznosti na tieto opatrenia v predmetnom úseku v súčasnosti prebiehajú prípravné práce zamerané na odstránenie posledného vozňa spolu s lokomotívou. V tejto súvislosti aktívne spolupracujeme s príslušníkmi Policajného zboru SR a so starostom obce s dôrazom na zabezpečenie maximálnej ochrany verejnosti a zamedzenie vstupu nepovolaných osôb do dotknutého priestoru.

Zároveň bol na miesto nehody Policajným zborom Slovenskej republiky vyslaný dron zo Spišskej Novej Vsi, ktorý vyhotoví fotodokumentáciu miesta. Po vyhodnotení a následnom odsúhlasení PZ SR sa pristúpi k samotnému spusteniu a odstráneniu vozňa.

Súbežne s týmito činnosťami začali dnes približne o 11.00 hod. aj opravné práce na infraštruktúre. Oblastné riaditeľstvo Košice odstraňuje vzniknuté škody na železničnom zvršku a spodku.

Včerajšie udalosti zasiahli aj našich partnerov vo V4 a v súvislosti s mimoriadnou udalosťou vyjadril generálny riaditeľ spoločnosti MÁV hlbokú a úprimnú podporu všetkým železničným partnerom. Zdôraznil význam solidarity a podpory železničnému sektoru a účastníkom tragickej nehody poprial veľa síl v tomto náročnom období: „V mene MÁV by som chcel vyjadriť úprimnú účasť všetkým osobám, ktoré utrpeli zranenia pri tejto vážnej nehode, a zároveň im popriať skoré uzdravenie. V takýchto smutných chvíľach je dôležité, aby železničná komunita držala spolu. Bezpečnosť železničnej dopravy predstavuje jednu zo základných priorít nášho odvetvia. Je preto naším spoločným záujmom zabezpečiť, aby bola za všetkých okolností udržiavaná na čo najvyššej úrovni. Verím, že musíme aj naďalej vynakladať maximálne úsilie, aby sme cestujúcim poskytli čo najbezpečnejšie a najspoľahlivejšie podmienky. Ešte raz mi dovoľte vyjadriť úprimný súcit všetkým, ktorých táto tragédia postihla, či už ide o zamestnancov, alebo cestujúcich. Skupina MÁV vyjadruje svoju plnú solidaritu ŽSR, ZSSK a slovenskému národu v tomto ťažkom období. Uisťujem vás o našej silnej spolupráci a želáme vám úspešné a pokojné prekonanie tejto smutnej udalosti.“

Osobný telefonát prijal generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Ivan Bednárik aj od generálneho riaditeľa Správy železníc Jiřího Svobodu, ktorý ponúkol pomoc v prípade potreby nasadenia nehodového žeriava na odstraňovanie následkov nehody. „Našťastie sa nám situáciu podarilo zvládnuť vlastnými kapacitami, nachádzali sme sa v geografickej polohe, kde bolo rýchlejšie zasiahnuť s našou technikou. Ak by sa však podobná nehoda stala bližšie k hraniciam, určite by som túto ponuku využil. Našťastie to vyzerá tak, že do zajtrajšieho dňa sa nám podarí odstrániť všetky následky nehody, aj napriek technickej náročnosti ich odstraňovania,“ vyjadril sa generálny riaditeľ ŽSR Ivan Bednárik.

Vyšetrovanie nehody naďalej prebieha a hoci existuje viacero možných scenárov jej priebehu, presnú príčinu určí až záver vyšetrovania. Pre Železnice Slovenskej republiky zostáva bezpečnosť naďalej najvyššou prioritou. Na základe doterajších zistení možno konštatovať, že jeden z rýchlikov sa nachádzal približne o 100 metrov ďalej, než sa mal nachádzať. Či išlo o dôsledok technickej poruchy, ľudského zlyhania alebo iného faktora bude predmetom ďalšieho vyšetrovania. Trať je v danom úseku vybavená počítadlami osí, ktoré nám poskytnú dôležité dáta pre vyšetrovanie, vrátane presného času a miesta, kedy vlak prešiel konkrétnym bodom trate. Tieto informácie zohrávajú kľúčovú úlohu pri rekonštrukcii udalostí a analýze okolností nehody.

„Vyjadrujem v mene všetkých železničiarov účasť každému, koho sa táto nehoda osobne dotkla, a zároveň ďakujem všetkým zložkám integrovaného záchranného systému za ich nasadenie a profesionalitu v týchto náročných chvíľach,“ dodal generálny riaditeľ ŽSR Ivan Bednárik.



Právne dokumenty