Železnice Slovenskej republiky


Koľajisko v železničnej stanici Pezinok je opäť v pôvodnom stave


21.11.2025

Železnice Slovenskej republiky po nehode v železničnej stanici Pezinok, ku ktorej došlo v nedeľu večer 9. novembra 2025, pristúpili k okamžitej obnove železničnej infraštruktúry s cieľom čo najskôr zabezpečiť plné obnovenie dopravy v celom úseku Bratislava – Trnava. Odstraňovanie následkov nehodovej udalosti si vyžiadalo aj výmenu viacerých poškodených prvkov železničnej infraštruktúry, čo realizáciu opravných prác zásadne predĺžilo.

PEZINOK – Počas opráv boli k dnešnému dňu úspešne zrealizované viaceré kľúčové zásahy. Vymenilo sa 360 kusov poškodených betónových podvalov pred a za výhybkou č. 14. Zároveň bola vložená nová výhybka č. 14, keďže pôvodná bola poškodená a bolo potrebné ju nahradiť, nakoľko nevyhovovala jazde vlakov stanovenou traťovou rýchlosťou 160 km/h. Taktiež bolo potrebné pristúpiť k výmene 600 metrov koľajníc.

Zamestnanci vykonali už aj potrebné úkony súvisiace so zabezpečovacími zariadeniami, ako je demontáž poškodených častí zabezpečovacích zariadení, ich oprava a nahradenie novými prvkami. V rámci ďalších nevyhnutných úprav bolo doplnené a upravené štrkové lôžko, bola vykonaná výšková a smerová úprava koľaje a výhybky č. 14, a taktiež výmena koľajníc, jazyka a opornice vo výhybke č. 12.

Opravné práce na železničnej infraštruktúre v železničnej stanici Pezinok boli včera (20.11.) okolo 19. hodiny úspešne ukončené a doprava je v celom úseku Bratislava – Trnava obnovená obojsmerne. Po ukončení týchto prác prešiel úsekom prvý vlak rýchlosťou 10 km/h a následne je v danom úseku počas nevyhnutnej konsolidačnej doby, v súlade s príslušnými prevádzkovými predpismi pre správu železničnej infraštruktúry, dočasne zavedené rýchlostné obmedzenie na 50 km/h. Po uplynutí stanovenej šesťdňovej lehoty potrebnej na stabilizáciu železničného zvršku bude v úseku obnovená plná traťová rýchlosť 160 km/h.

„Ďakujem všetkým, ktorí sa podieľali na odstránení následkov mimoriadnosti, a to takmer za milión eur. Viem, že vaše nasadenie bolo enormné, na hrane ľudských možností, tak ako aj kolegov pod Soroškou. Vaša profesionalita bola kľúčová pre navrátenie úseku trate Pezinok – Svätý Jur do požadovaného stavu,“ doplnil generálny riaditeľ ŽSR Ivan Bednárik.

Železnice Slovenskej republiky sa snažili opravné práce vykonať v čo najkratšom čase, o čom svedčí aj fakt, že veľmi rýchlo po nehode sa podarilo obnoviť dopravu obojsmerne po 1. traťovej koľaji. Čiastočne obnoviť dopravu bez nutnosti odriekania vlakov sa podarilo už v stredu 12. novembra 2025.

 

O ŽSR – správcovi infraštruktúry

ŽSR sú správcom infraštruktúry a podľa zákona sú prevádzkovateľom železničnej dráhy na území Slovenska. Vyplýva im z toho povinnosť zabezpečovať a obsluhovať celoštátne a regionálne dráhy a organizovať na týchto dráhach dopravu pre všetkých prevádzkovateľov dopravy v zmysle dopravnej politiky štátu, a to bez akýchkoľvek diskriminačných obmedzení. V svojom portfóliu majú ŽSR v správe železničné trate (normálneho, širokého aj úzkeho rozchodu), trakčné vedenia, železničné tunely a mosty, železničné priecestia či železničné stanice.



Právne dokumenty