25.11.2025
V minulom týždni sa v médiách objavili informácie o lome koľajnice v úseku Malá Lodina – Kysak. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) upozorňujú, že hoci ide o nebezpečný a neželaný jav, v železničnom prostredí sa vyskytuje pomerne bežne, najmä pri extrémnych teplotných výkyvoch v zimných mesiacoch. Správca infraštruktúry dlhodobo prijíma preventívne opatrenia, aby týmto situáciám predchádzal, a ak nastanú, odborné tímy ich riešia bezodkladne a s dôrazom na bezpečnosť dopravy.
BRATISLAVA – V súvislosti s medializovanou informáciou o lome koľajnice v úseku Malá Lodina – Kysak Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) pripomínajú, že lomy koľajníc patria medzi najčastejšie zimné technické komplikácie na železničnej infraštruktúre. Vznikajú najmä pri prudkých výkyvoch teplôt, keď oceľový materiál stráca pružnosť a stáva sa náchylnejším na poškodenie.
Hoci ide o vážny jav, ktorý si vyžaduje okamžitý odborný zásah, z pohľadu infraštruktúry je relatívne bežný a technicky dobre zvládnuteľný. Aj spomenutý lom koľajnice v úseku Malá Lodina – Kysak bol odhalený o 10:39 hod. a o 12:10 hod. už bola doprava na tejto trati obnovená.
V ostatných dňoch zaznamenali ŽSR päť prípadov lomu koľajnice:
- Kysak – Ličartovce (15. 11.): zistený lom pravého koľajnicového pásu.
- Malá Lodina – Kysak (19. 11.): lom koľajnice na 1. traťovej koľaji.
- Prešov (19. 11.): zistený lom pravého koľajnicového pásu na koľaji č. 1.
- Margecany – Krompachy (23. 11.): lom pravého koľajnicového pásu na 2. koľaji.
- Výhybňa Slatinka, výh. č. 8 (25. 11.): lom koľajnice na opornici.

Zimné obdobie v zmysle predpisu ŽSR trvá od 1. novembra do 30. apríla a príprava naň sa uzatvára už v polovici októbra. Jednotlivé odborné odvetvia pracujú podľa predpisov, ktoré obsahujú presné požiadavky na postupy počas nízkych teplôt a zhoršených poveternostných podmienok. Súčasťou prípravy je dokumentácia všetkých vykonaných opatrení, kontrol, odporúčaní aj prípadných prekážok, ktoré sa počas predošlých sezón vyskytli.
Na viacerých úrovniach fungujú štáby zimnej ochrany, ktoré koordinujú práce potrebné na zabezpečenie prevádzky v náročnom počasí. Sú zodpovedné za prijímanie operatívnych opatrení a za riešenie situácií vtedy, keď počasie priamo ohrozuje prevádzku. ŽSR pri zimnej prevádzke pracujú s tromi stupňami ohrozenia:
1. zhoršenie poveternostných podmienok,
2. nebezpečie ohrozenia prevádzky,
3. prekážky v prevádzke.
Každý stupeň má definované úlohy, ktoré musia zamestnanci vykonať, aby bola železničná doprava čo najmenej obmedzená, a aby bola najmä bezpečná.
Okrem lomov koľajníc medzi typické komplikácie patria aj popadané stromy, snehové záveje a technické poruchy spôsobené mrazom. Zvlášť citlivým prvkom sú výhybky, ktoré sa môžu zablokovať ľadom alebo snehom. Na ich ochranu sa používajú najmä elektrické ohrevy, ktoré zabezpečujú pohyblivosť všetkých dôležitých častí. Tam, kde sa ohrevy nenachádzajú, prebieha čistenie zväčša manuálne pomocou náradia zamestnancami ŽSR. Kľúčová je aj priebežná kontrola žliabkov medzi koľajnicami a konštrukciami priecestí alebo priechodov a pravidelná údržba strojov, náradia a ostatnej techniky, ktorá je v zimných podmienkach intenzívne zaťažená.
Stav tratí sledujú pochôdzkari a ďalší zamestnanci prevádzkových útvarov. Kontroly dopĺňajú odborné tímy z oblasti bezpečnosti, krízového riadenia a technických útvarov. V prípade zistenia nedostatkov sa rieši zodpovednosť v rámci príslušných organizačných celkov. V neposlednom rade vykonávajú náhodné kontroly aj zamestnanci Ministerstva dopravy SR s dôrazom na zabezpečenie požiadaviek štandardov na železničných staniciach.
Zima pritom neovplyvňuje iba technickú stránku. Dôležitým faktorom je aj bezpečný pohyb cestujúcich na miestach, kde je ich pohyb povolený. Nástupištia, priechody a priecestia môžu byť pri mrazoch a snežení šmykľavé, preto sa na tieto miesta kladie dôraz pri údržbe a posype. A toto sa, samozrejme, netýka len cestujúcich. Aj pohyb zamestnancov ŽSR, dopravcov a iných firiem, ktorí vstupujú do koľajiska, musí byť bezpečný, aby sa v čo najväčšej miere eliminovalo riziko vzniku pracovných úrazov.
Extrémne teploty však preverujú železničnú infraštruktúru nielen v zime. Počas letných mesiacov môže vysoká teplota spôsobiť rozťahovanie oceľových koľajníc a následné vybočenie koľaje. Preto ŽSR vykonávajú teplotné pochôdzky, zavádzajú preventívne obmedzenia rýchlosti a monitorujú rizikové úseky. Na niektorých miestach sa využíva aj náter koľajníc bielou farbou, ktorý znižuje ich povrchovú teplotu.
Železnice Slovenskej republiky venujú bezpečnosti železničnej dopravy maximálnu pozornosť bez ohľadu na ročné obdobie. Včasnými preventívnymi kontrolami a rýchlym zásahom pri mimoriadnych udalostiach minimalizujú riziká, ktoré extrémne teplotné podmienky môžu na koľajisku spôsobovať.
O ŽSR – správcovi infraštruktúry
ŽSR sú správcom infraštruktúry a podľa zákona sú prevádzkovateľom železničnej dráhy na území Slovenska. Vyplýva im z toho povinnosť zabezpečovať a obsluhovať celoštátne a regionálne dráhy a organizovať na týchto dráhach dopravu pre všetkých prevádzkovateľov dopravy v zmysle dopravnej politiky štátu, a to bez akýchkoľvek diskriminačných obmedzení. V svojom portfóliu majú ŽSR v správe železničné trate (normálneho, širokého aj úzkeho rozchodu), trakčné vedenia, železničné tunely a mosty, železničné priecestia či železničné stanice.
