Železnice Slovenskej republiky


Slovenské železnice sa pripojili k odovzdaniu grantovej dohody CEF. Európske zdroje pomôžu zvýšiť bezpečnosť a interoperabilitu železníc


05.11.2025

KOŠICE – V Rušňovom depe Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) v Košiciach sa v stredu 5. novembra 2025 uskutočnilo oficiálne odovzdanie grantovej dohody z programu Connecting Europe Facility (CEF) medzi Európskou komisiou, Ministerstvom dopravy SR a železničnými spoločnosťami ZSSK, ŽSR a ZSSK Cargo. Tento akt symbolicky potvrdil pokračujúcu podporu európskych investícií do modernizácie železničnej dopravy na Slovensku.

Podujatia sa zúčastnili Magdalena Kopczyńska, generálna riaditeľka DG MOVE (Generálne riaditeľstvo pre mobilitu a dopravu Európskej komisie), Denisa Žiláková, štátna tajomníčka Ministerstva dopravy SR, ako aj vrcholový manažment železničných spoločností – Ivan Bednárik (ŽSR), Peter Helexa (ZSSK) a Miroslav Hopta (ZSSK Cargo).

Jedným z projektov podporených z grantu CEF je inštalácia európskeho vlakového zabezpečovacieho systému ETCS (European Train Control System) na osobné železničné vozidlá ZSSK. Tento projekt nadväzuje na rozsiahlu modernizáciu infraštruktúry ŽSR a predstavuje významný krok smerom k vyššej bezpečnosti a interoperabilite vlakovej dopravy v rámci európskej siete.

„Aby mohla železnica fungovať ako systém, musia spolupracovať infraštruktúra aj vozidlá. ETCS túto koordináciu umožňuje a vytvára základ pre ďalšie zvyšovanie bezpečnosti a prepojenia,“ uviedol Ivan Bednárik, generálny riaditeľ ŽSR.

Železnice Slovenskej republiky dlhodobo realizujú projekty podporené z európskych zdrojov, ktoré posúvajú dopravnú infraštruktúru krajiny na úroveň moderných štandardov EÚ. V rámci štvrtej výzvy CEF pre oblasť dopravy vyhlásenej v roku 2024 získali ŽSR takmer 124 miliónov eur na realizáciu dvoch zásadných investícií:

Modernizácia trate Vydrník – Spišská Nová Ves

Európska komisia na tento projekt prispeje sumou 96,9 milióna eur, ďalších 27,3 milióna eur je vyčlenených zo štátneho rozpočtu. Modernizácia sa týka 10,4 kilometrov dlhej trate a zahŕňa aj úpravy v staniciach Poprad-Tatry a Spišské Tomášovce. Súčasťou projektu bude aj zriadenie nového riadiaceho centra. Tento úsek je súčasťou hlavného železničného koridoru, ktorý spája západné a východné Slovensko, a plynule nadväzuje na už rozpracovaný úsek Poprad – Vydrník, kde ŽSR v súčasnosti budujú aj nový tunel Španí Háj.

Príprava železničného spojenia Košice – Čierna nad Tisou – štátna hranica SR/UA

Druhý podporený projekt, v celkovej hodnote 32,1 milióna eur, sa zameriava na projektovú dokumentáciu a vybrané stavebné práce na tomto strategickom východoslovenskom úseku. Zo zdrojov CEF bude pokrytá suma 27,3 milióna eur a zo štátneho rozpočtu 4,8 milióna eur. Okrem modernizácie trate sa počíta s modernizáciou výhybiek v stanici Barca, ako aj modernizáciou trakčnej meniarne v Ruskove. Projekt je súčasťou širšieho úsilia o zlepšenie prepojenia Slovenska s Ukrajinou a posilnenie cezhraničnej interoperability.

Spoločným cieľom ŽSR a rezortu dopravy je moderná, ekologická a bezpečná železničná infraštruktúra, ktorá bude súčasťou jednotnej európskej siete TEN-T, a zároveň prinesie cestujúcim aj dopravcom vyššiu kvalitu, efektivitu a spoľahlivosť.

 

O ŽSR – správcovi infraštruktúry

ŽSR sú správcom infraštruktúry a podľa zákona sú prevádzkovateľom železničnej dráhy na území Slovenska. Vyplýva im z toho povinnosť zabezpečovať a obsluhovať celoštátne a regionálne dráhy a organizovať na týchto dráhach dopravu pre všetkých prevádzkovateľov dopravy v zmysle dopravnej politiky štátu, a to bez akýchkoľvek diskriminačných obmedzení. V svojom portfóliu majú ŽSR v správe železničné trate (normálneho, širokého aj úzkeho rozchodu), trakčné vedenia, železničné tunely a mosty, železničné priecestia či železničné stanice.



Právne dokumenty