10.03.2025
HUMENNÉ – Ku koncu februára 2025 boli Ministerstvom dopravy vydané rozhodnutia o predčasnom užívaní, ktoré Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR) umožnili úspešné uvedenie úseku Strážske – Humenné do užívania.
Realizácia stavby bola nevyhnutná v rámci elektrifikácie existujúcej jednokoľajnej železničnej trate Bánovce nad Ondavou – Humenné, pričom jej cieľom bolo nielen zabezpečiť efektívnu dopravnú obslužnosť priľahlého regiónu, ale aj zlepšiť prepojenie s mestom Košice.
Implementáciou najmodernejších zabezpečovacích a telekomunikačných technológií podporíme zároveň bezpečnosť železničnej prevádzky, ktorá je pre ŽSR kľúčová. Elektrickou trakciou zase prispejeme k ekologickejšej železničnej doprave, čím podporíme udržateľnosť a šetrnosť voči životnému prostrediu.
Samotná stavba prebiehala od mája 2023. V prvotnej fáze sa práce sústredili do častí, ktoré sú predmetom predčasného užívania a zabezpečia využívanie železničnej infraštruktúry cestujúcou verejnosťou, a to v úseku v smere Prešov – Strážske – Humenné, ale aj v smere Medzilaborce a Stakčín.
SNÍMKA: ZSSK/Matúš Vavrek
Stavba sa nezaobišla bez komplikácií, ktoré spôsobila najmä vysoká hladina spodnej vody v železničných staniciach Strážske a Humenné. Problémy súviseli aj so zakladaním mostných objektov či nedostatočnou únosnosťou zemnej pláne. Tieto ťažkosti bolo potrebné operatívne vyriešiť, a to buď zmenou spôsobu zakladania, alebo využitím alternatívnych technológií.
„Som rád, že aj pre obyvateľov východného Slovenska prinášame reálne zlepšenia železničnej dopravy. Neustále sa usilujeme spájať regióny, modernizovať infraštruktúru, a zároveň dodržiavať najprísnejšie environmentálne normy, ktoré chránia našu planétu,“ povedal generálny riaditeľ ŽSR Alexander Sako.
Súčasťou stavby boli aj inžinierske stavby ako mosty, priepusty, nástupištia, trakcia, ale aj prvky železničného spodku a zvršku či preložky sietí a teplovodu.
Od decembra 2024 sa dokončovalo zastrešenie dlažby pred výpravnými budovami staníc Strážske a Humenné, ďalej rozvody inžinierskych sietí v podchode v Humennom, kompletizovali sa podhľady zastrešení a osádzal sa mobiliár jednotlivých nástupísk. Ukončovali sa tiež práce na zabezpečovacom zariadení, ktorého súčasťou boli aj skúšky a jeho následná úprava tak, aby boli požiadavky na predčasné užívanie splnené.
Celý úsek od Bánoviec nad Ondavou po Humenné by mal byť dokončený v lete tohto roka, predpokladáme, že v termíne do 30. júla 2025.
O ŽSR – správcovi infraštruktúry
ŽSR sú správcom infraštruktúry a podľa zákona sú prevádzkovateľom železničnej dráhy na území Slovenska. Vyplýva im z toho povinnosť zabezpečovať a obsluhovať celoštátne a regionálne dráhy a organizovať na týchto dráhach dopravu pre všetkých prevádzkovateľov dopravy v zmysle dopravnej politiky štátu, a to bez akýchkoľvek diskriminačných obmedzení. V svojom portfóliu majú ŽSR v správe železničné trate (normálneho, širokého aj úzkeho rozchodu), trakčné vedenia, železničné tunely a mosty, železničné priecestia či železničné stanice.