27.06.2025
Presne pred rokom, konkrétne vo štvrtok 27. júna 2024 o 17:03 hod., došlo v medzistaničnom úseku Nové Zámky – Dvory nad Žitavou k tragickej dopravnej nehode, ktorá mala dopad nielen na rodiny obetí. Na železničnom priecestí sa zrazil medzinárodný vlak EC 279 dopravcu Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), jazdiaci na trase Praha – Bratislava – Štúrovo – Budapešť, s linkovým autobusom IVECO Crossway dopravcu Arriva. Následky tejto nešťastnej udalosti boli mimoriadne tragické. O život prišlo sedem cestujúcich z autobusu, ďalších päť osôb utrpelo ťažké zranenia. Medzi nimi boli aj vodič autobusu, rušňovodič a traja cestujúci vo vlaku.
Železničná stanica Nové Zámky je významným železničným uzlom. Tragickej nehode predchádzalo nepriaznivé počasie, ktoré 26. júna zasiahlo väčšinu územia na Slovensku a zapríčinilo rozsiahle výpadky elektrického napájania a poškodenie viacerých technických zariadení železničnej infraštruktúry vrátane zabezpečovacích a oznamovacích systémov. Ich hlavnou činnosťou je dohliadať na bezpečný pohyb vlakov.
Železnice Slovenskej republiky sú, samozrejme, na takéto mimoriadne situácie pripravené. V súlade s platnými predpismi preberajú v prípade výpadku technických systémov zodpovednosť za bezpečnosť dopravy výpravcovia, odborne spôsobilý zamestnanci, ktorí musia zabezpečiť dodržanie všetkých predpísaných krokov pred tým, než umožnia jazdu ktorémukoľvek koľajovému vozidlu.
Naši zamestnanci, či už výpravcovia, dispečeri, výhybkári, posunovači, údržbári, ako aj mnohí ďalší sú dôsledne školení, ako i odborne a psychicky pripravení zvládať aj tie najzložitejšie situácie. Napriek tomu však ostávajú len ľuďmi, ktorí sa každodenne snažia urobiť maximum pre plnenie svojich pracovných povinností, a to niekedy aj v podmienkach, ktoré sú za hranicou bežného výkonu.
Vyšetrovanie nehody prebieha v troch samostatných líniách
Prvú viedli Železnice Slovenskej republiky ako prevádzkovateľ dopravy a manažér infraštruktúry v spolupráci so Železničnou spoločnosťou Slovensko ako dopravcom. Druhú líniu vyšetrovalo Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky ako Vyšetrovací orgán podľa ustanovení zákona o dráhach a tretie vyšetrovanie zabezpečujú orgány činné v trestnom konaní.
Železnice Slovenskej republiky v spolupráci s dopravcom určili ako hlavnú príčinu nehody skutočnosť, že výpravca povolil jazdu vlaku cez železničné priecestie po ukončení opravných prác bez toho, aby zabezpečil opätovné uvedenie priecestného zabezpečovacieho zariadenia do činnosti. Zároveň neinformoval rušňovodiča o vypnutí niektorých jeho častí a nenariadil mu opatrnú jazdu pri prejazde cez priecestie.
Počas zisťovania príčin sa identifikovali ďalšie nedostatky pri organizácii zabezpečovania odstraňovania porúch spôsobených búrkou. K obdobným záverom dospel aj Vyšetrovací orgán Ministerstva dopravy Slovenskej republiky. V súčasnosti nie sú ŽSR známe závery vyšetrovania, ktoré vykonáva orgán činný v trestnom konaní, ani informácia, či bolo toto vyšetrovanie už ukončené.
Bezprostredne po ukončení zisťovania príčin nehody prijali Železnice Slovenskej republiky okamžité opatrenia s cieľom predísť opakovaniu podobnej udalosti. Voči zodpovednej osobe za vznik nehody sa uplatnili postupy v súlade s platnou legislatívou.
Po vydaní Záverečnej správy Vyšetrovacieho orgánu uložil Dopravný úrad ako príslušný Bezpečnostný orgán na Slovensku v zmysle ustanovení zákona o dráhach Železniciam Slovenskej republiky bezpečnostné odporúčania obsahujúce konkrétne úlohy a termíny na ich splnenie. Všetky stanovené opatrenia boli včas a v plnom rozsahu realizované.
Na zvýšenie bezpečnosti a minimalizáciu rizika opakovania podobných situácií sa zrealizovali nasledovné opatrenia:
1. Všetci zamestnanci, ktorí sa podieľajú na riadení železničnej dopravy alebo sa starajú o opravy a údržbu zariadení železničnej infraštruktúry, boli na povinnom školení informovaní o príčinách vzniku nehody, ako aj o jej nedostatkoch, ktoré vyšetrovanie odhalilo.
2. Na celom Slovensku sa zaviedlo povinné používanie tzv. varovných štítkov v papierovej alebo elektronickej podobe. Tieto štítky slúžia na to, aby výpravcu včas upozornili, že zabezpečovacie zariadenie (napr. na železničnom priecestí) na plánovanej trase je vypnuté alebo v poruche. Upozornenie sa zobrazuje buď pri stavaní vlakovej cesty, alebo počas elektronickej komunikácie so susednou stanicou. V takomto prípade musí výpravca prijať presne stanovené bezpečnostné opatrenia, ktoré zabránia ohrozeniu prevádzky.
3. Bol vypracovaný návrh na úpravu technických noriem týkajúcich sa zabezpečovacích zariadení na železničných priecestiach. Súčasťou návrhu je aj zavedenie nového označenia stavu. Takýto stav sa využíva, napríklad, počas údržbových prác, aby na železničných priecestiach nebola dlhodobo spustená výstraha, t. j. aby nesvietili červené striedavo prerušovane svietiace svetlá a neboli zatvorené závory, čo by mohlo spôsobiť vážne dopravné komplikácie či kolaps cestnej dopravy. Návrh bol odoslaný na Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR, ktorý zabezpečuje zmeny v príslušných technických normách.
4. Po schválení navrhovaných zmien v technických normách sa aj naďalej budú pri výstavbe a modernizácii železníc používať výhradne také zabezpečovacie zariadenia, ktoré budú spĺňať všetky nové, prísnejšie požiadavky.
Železnice Slovenskej republiky veľmi mrzí vznik takejto tragickej udalosti, ktorá ovplyvnila životy mnohých rodín. Táto situácia nás zaväzuje urobiť všetko pre to, aby sa podobná tragédia už nikdy nezopakovala.
„Viac ako 99,5 % nehôd na železničných priecestiach za posledných 5 rokov zapríčinili nezodpovední vodiči cestných motorových vozidiel. Ročne takto vznikne približne 50 zrážok. Napriek tejto hrozivej štatistike a neustálym upozorneniam správcu infraštruktúry šoféri robia tie isté chyby stále dookola. Železnica sa však učí zo svojich chýb a ako živý organizmus reaguje a vylepšuje svoje postupy, aby sme predišli ďalším tragédiám,“ uviedla hovorkyňa ŽSR Petra Lániková.
Bezpečnosť na železnici je pre nás najvyššou prioritou, a preto budeme pokračovať v dôslednej práci a na zlepšovaní všetkých procesov a opatrení, ktoré pomôžu zabrániť opakovaniu sa podobných udalostí.