Železnice Slovenskej republiky


Vďaka novému úseku Váh – Varín – Strečno sa zvýši priepustnosť trate v okolí Žiliny


17.12.2025

V rámci modernizácie železničného úseku Váh – Varín – Strečno Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) bola nadväzujúcou investíciou zo stavby s názvom „ŽSR, Dostavba zriaďovacej stanice Žilina – Teplička a nadväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle Žilina“. Vykonané stavebné práce významne zvýšia technickú úroveň, bezpečnosť a plynulosť železničnej dopravy v danom území. Projekt financovaný z európskych zdrojov s podporou CEF zároveň prináša citeľné zlepšenie podmienok pre cestujúcich, cyklistov aj miestnych obyvateľov.

VARÍN – Počas 42 mesiacov výstavby Železnice Slovenskej republiky spolu so zhotoviteľom, Združením pod Dubňom, kompletne zmodernizovali hlavné traťové koľaje, ktoré zahŕňali nový železničný zvršok a spodok, trakčné vedenie, oznamovacie a zabezpečovacie zariadenia, nové podchody, cestný nadjazd a nový most ponad riečny koridor a protihlukové steny.

Financovanie stavby ku dnešnému dňu dosiahlo celkovú výšku nákladov v hodnote 89 987 718,11 eur. Tento projekt predstavuje dôležitý východiskový bod pre prípravu nadväzujúcich rozvojových investícií, ktoré budú ďalej zvyšovať kvalitu dopravnej infraštruktúry, podporovať udržateľnú mobilitu a prispejú k dlhodobému rozvoju územia,“ vyzdvihla úroveň dopravnej infraštruktúry v okolí štátna tajomníčka Ministerstva dopravy Slovenskej republiky Denisa Žiláková.

Zvýšenie kapacity a bezpečnosti dopravy v úseku Váh – Varín

Modernizácia zahŕňala obnovu železničného zvršku v traťovom úseku medzi Váhom a Varínom, kde boli obe hlavné koľaje upravené na navrhovanú rýchlosť do 160 km/h. Tým sa zvýšila kapacita trate a zlepšila plynulosť železničnej prevádzky. Súčasťou prác bola aj zapojenia koľají č. 1D2, 3a a č. 1D22 v oblasti odbočky Váh.

Významným prínosom je výstavba nového cestného nadjazdu do terminálu intermodálnej prepravy, ktorý nahradil pôvodné železničné priecestie a výrazne zvýšil bezpečnosť cestnej aj železničnej dopravy. Pre peších a cyklistov boli vybudované nové bezkolízne prepojenia, ako napríklad most ponad riečny biokoridor a podchod, ktoré nadväzujú na existujúcu cyklotrasu v území.

Modernizácia nadviazala na zrealizované investície z minulosti

Úsek Žilina – Vrútky bol koncepčne rozdelený na dve na seba nadväzujúce etapy. Prvá etapa vychádzala z komplexnej rekonštrukcie železničného zvršku v úseku Varín – Vrútky, ktorá bola realizovaná v roku 2014, a zároveň určila rozsah ďalších potrebných ďalších stavebných zásahov. Druhá etapa predstavovala komplexnú modernizáciu železničnej zastávky a odbočky Varín v celom rozsahu od výhybky č. 4 až po plynulé napojenie na nadväzujúci modernizovaný úsek trate.

„Vzhľadom na zložité smerové pomery trate nebolo možné v celom úseku, konkrétne v časti úseku Strečno – Varín, dosiahnuť rýchlosť 160 km/h. Časť trate je preto prevádzkovaná s maximálnou rýchlosťou 110 km/h. Napriek tomu modernizácia priniesla výrazné zlepšenie technických parametrov trate aj prevádzkovej spoľahlivosti,“ vysvetlil generálny riaditeľ ŽSR Miroslav Garaj.

Na zastávke Varín vznikli dve nové nástupištia, ktoré nahradili pôvodné úrovňové sypané nástupištia. Bezpečný prístup cestujúcich zabezpečuje aj nový podchod, zatiaľ čo komfort zvyšujú nielen moderné prístrešky, mobiliár, orientačný a audiovizuálny informačný systém, ale aj nové osvetlenie.

Súčasťou prác bola aj výstavba podchodu pre cyklistov v obci Varín, rekonštrukcia železničného mosta ponad rieku Varínka a vybudovanie nových technologických objektov pre moderné zabezpečovacie zariadenia. Tie sú nevyhnutné pre bezpečnú, spoľahlivú a efektívnu prevádzku železničnej dopravy.

 

 



Právne dokumenty