Železnice Slovenskej republiky


V roku 2025 ŽSR ukončili 8 zásadných modernizácií: Aké projekty ovplyvnia nový grafikon vlakovej dopravy 2026?


14.12.2025

Od 14. decembra 2025 vstupuje do platnosti nový grafikon vlakovej dopravy, ktorý zohľadňuje aj pokračujúce výluky začaté v priebehu tohto roka, a zároveň prináša cestujúcim výhody modernizovaných dopravných uzlov. V priebehu roka 2025 sa podarilo dokončiť niekoľko kľúčových úsekov, ktorých komfort a spoľahlivosť budú cestujúci naplno pociťovať už od nasledujúceho roka.

BRATISLAVA – Počas roka sme postupne nadviazali aj na dokončenie niekoľkých kľúčových modernizačných prác, napríklad v úseku Levice – Veľké Kozmálovce, kde výmena výhybiek a nové zabezpečovacie zariadenia posilnili bezpečnosť a plynulosť železničnej prevádzky. Významné práce sme realizovali aj v oblasti koridorových úsekov, najmä v Hronskom Beňadiku, kde prebiehala modernizácia trate a súvisiace stavebnotechnické zásahy zamerané na zvýšenie kapacity a bezpečnosti jedného z najvyťaženejších úsekov južnej trasy

Rok 2025 priniesol mnohé kľúčové posuny, akými sú dokončenie elektrifikácie úsekov Haniska pri Košiciach – Moldava nad Bodvou a Bánovce nad Ondavou – Humenné, pokračovanie príprav na modernizáciu úseku Vydrník – Spišská Nová Ves, úspešné dokončenie komplexnej rekonštrukcie a elektrifikácie železničného úseku Devínska Nová Ves – št. hranica SK/AT (Marchegg), ktorý výrazne posilňuje cezhraničné spojenie medzi Slovenskou a Rakúskou republikou.

V rámci stabilizácie prevádzky sa nám podarilo vyriešiť aj prevádzkovú situáciu v stanici Sekule, kde sme zabezpečili dostatok nových kolegov, aby sa problémy s personálnym obsadením neopakovali. Cestujúci tak opäť využívajú nástup a výstup v pôvodnej podobe, a to bez nutnosti výstavby nového nástupišťa.

Záver roka 2025 prinesie najväčší míľnik v železničnej histórii Slovenska. Už od 12. decembra sa cestujúci dočkajú predčasného spustenia modernizovaného Uzla Žilina. Hoci úplná výstavba nadväzujúcich objektov potrvá do konca roka 2026, už od polovice decembra tohto roka bude k dispozícii nová koľajová infraštruktúra, šesť nástupíšť, modernizované podchody a budova riadenia dopravy. Tento krok patrí medzi najvýznamnejšie v rámci najväčšej železničnej modernizácie na Slovensku.

Modernizácia tratí pokračuje

V roku 2026 budeme ako manažér železničnej infraštruktúry pokračovať v rozsiahlych modernizačných prácach na viacerých tratiach, ktoré sú kľúčové pre dlhodobé zvýšenie bezpečnosti, kapacity a komfortu železničnej dopravy. Tieto investície sa premietnu do kvalitnejšieho a spoľahlivejšieho cestovania v regiónoch.

Plánované výluky sa dotknú viacerých úsekov, napríklad Bratislava-Rača – Púchov, Trnava – Cífer, PopradTatry – Gánovce, Červená Skala – Telgárt, Nižná Myšľa – Ruskov, či Devínska Nová Ves – Zohor – Malacky. Počas modernizačných prác môže dôjsť k úpravám rozsahu alebo časových polôh vlakovej dopravy, no všetky výluky budú koordinované tak, aby bol ich dopad na cestujúcich čo najmenší. Okrem dlhodobejších výluk sú plánované aj kratšie údržbové zásahy, pričom aktuálne informácie o výlukových plánoch sú dostupné na webe ŽSR.

Tieto projekty potvrdzujú náš dlhodobý záväzok modernizovať železničnú infraštruktúru, posilňovať bezpečnosť a zvyšovať komfort cestovania v regiónoch.

 

 



Právne dokumenty