05.12.2025
Úsek trate medzi Pezinkom a Svätým Jurom, na ktorom sa 9. novembra 2025 zrazili dva vlaky, patrí k najmodernejším tratiam na Slovensku, a to najmä z hľadiska bezpečnosti. Denne touto trasou prejdú stovky vlakov, pričom v posledných dvoch rokoch žiaden z rušňovodičov prechádzajúcich týmto úsekom nehlásil žiadne nedostatky súvisiace so zlou dohľadnosťou návestidiel. Pre vylúčenie akýchkoľvek pochybností však Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) požiadali o opätovné vykonanie štátneho dozoru.
PEZINOK – Trať už v marci tohto roka štátny dozor, teda Dopravný úrad Slovenskej republiky, skontroloval. Pri prešetrovaní sa zameral na dohľadnosť, viditeľnosť a zameniteľnosť návestidiel, resp. železničných semaforov v ŽST Pezinok. Skonštatoval, že Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) splnili všetky zákonné aj technické normy a predpisy súvisiace s viditeľnosťou odchodových návestidiel L1 až L5, ktoré boli kľúčové práve pri spomínanej nehode dvoch vlakov z 9. novembra tohto roka.
Poloha návestidiel
Počas výkonu dozoru sa zistilo, že dohľadnosť odchodových návestidiel pre najvyššiu dovolenú rýchlosť v zmysle ustanovení prepisu ŽSR Z1 a článku 53 Technickej normy železníc 34 2610, je 400 metrov. Táto vzdialenosť je v tomto prípade dodržaná. Uvedené platí pre maximálnu rýchlosť vlakov idúcich 120 km/h, ktoré nie sú vybavené mobilnou časťou systému ETCS.
Považujeme tiež za dôležité poznamenať, že presné určenie polohy, resp. vytyčovanie polohy a osadenie hlavných návestidiel pri modernizácii stanice Pezinok, bolo vykonané komisionálne. To znamená, že pritom boli prítomní viacerí zástupcovia odborných útvarov, ktoré dohliadajú na dodržanie noriem a predpisov.
Odporúčania dopravného úradu
Dopravný úrad SR pravidelne kontroluje a posudzuje kvalitu a hlavne bezpečnosť tratí na Slovensku. Z výsledkov šetrenia ŽSR ročne dostávajú stovky odporúčaní, s ktorými sa musia následne vysporiadať. Niektoré odporúčania sú akceptované a je zjednaná náprava, iné sú vyhodnotené ako neopodstatnené.
Ak by však skutočne došlo k pochybeniu zo strany ŽSR v oblasti bezpečnosti, nešlo by o odporúčanie, ale Dopravný úrad SR by ŽSR musel udeliť značnú finančnú pokutu. V tomto prípade sa tak nestalo, nakoľko zo strany ŽSR ako manažéra železničnej infraštruktúry, boli splnené všetky predpisové a normové ustanovenia pre dodržanie požadovanej dohľadnosti hlavných návestidiel v ŽST Pezinok.
Napriek tomu, že odborné zložky ŽSR vyhodnotili, že odporúčanie Dopravného úradu SR v súvislosti so zriadením samostatných opakovacích predzvestí odchodových návestidiel L1 – L5 v ŽST Pezinok, v súčasnosti nie je nevyhnutné splniť, situáciou sme sa neprestali zaoberať.
V rámci už prebiehajúceho projektu s názvom „ŽSR, Zväčšenie priepustnosti trate Bratislava-Rača-Leopoldov“ ŽSR už skôr otvorilo so Zhotoviteľom otázku dobudovania samostatných opakovacích predzvestí v úseku Pezinok – Svätý Jur. Zhotoviteľ tieto práce ohodnotil na 380-tisíc eur bez DPH. Išlo by o práce navyše oproti vysúťaženému projektu a ich predĺženie termínu dokončenia by mohlo ohroziť plnenie míľnika celého Plánu obnovy a odolnosti SR. Zhotoviteľ totiž nevedel garantovať, že by všetky práce na stavbe podľa odporúčaní Dopravného úradu SR stihli dokončiť do 30.6.2026.
V súlade so všetkými informáciami uvedenými vyššie Železnice Slovenskej republiky požiadali Dopravný úrad SR o opätovné vykonanie štátneho dozoru s cieľom objektívnej kontroly dohľadnosti návestidiel na všetkých dopravných koľajach v ŽST Pezinok.
Povinnosti rušňovodiča
Tiež považujeme za potrebné doplniť, že rušňovodiči podľa predpisov musia poznať a aj poznajú miestne pomery na tratiach, ktorými jazdia. Zároveň sú povinní sa riadiť návesťami, teda signálmi hlavných návestidiel. Pre právne zastúpenie rušňovodiča, ktorý v deň nehody, teda 9. novembra, vysoko pravdepodobne návesť nerešpektoval a laicky povedané, prešiel na červenú, je preto forma spochybňovania technického zabezpečenia trate jednou z možných foriem obhajoby.
Rovnaký spôsob obhajoby zvolil aj rušňovodič, ktorý na tom istom mieste spôsobil mimoriadnu udalosť v roku 2018. Práve na základe podnetu jeho advokáta Dopravný úrad SR v marci tohto roka vykonal na mieste štátny dozor. Dokazuje to aj fakt, že inšpektori posudzovali viditeľnosť návestidiel z koľaje, ktorú označil za problematickú práve rušňovodič, ktorý v roku 2018 rovnako nedal prednosť inému, v tomto prípade protiidúcemu vlaku a vošiel do jeho dráhy.
V roku 2018 prešiel rušňovodič na červenú na prvej koľaji a Dopravný úrad SR vykonal kontrolu na mieste až 7 rokov po tejto udalosti. Dodávame, že podľa výpovedí zúčastnených zamestnancov a záverov vyšetrovania, bol rušňovodič o tom, že má čakať na protiidúci vlak, vyrozumený dispečerom. Nehoda z 9.11.2025 sa týkala jazdy vlaku po štvrtej koľaji za úplne iných podmienok.
ŽSR sa preto musia ohradiť voči obvineniam, ktoré nielenže v rámci prebiehajúceho vyšetrovania predmetnej nehody neboli ešte ani len vznesené, ale už boli využité na politický súboj, a sú prípravou obhajcov, ktorí chcú takto nielen poukazovať na poľahčujúce okolnosti, ale rovno hľadať spoluvinníka. Preto žiadame nezávislý Dopravný úrad SR o opätovný výkon štátneho dozoru.
