Železnice Slovenskej republiky


Elektrifikácia Bánovce nad Ondavou – Humenné: lepšie spojenie, čistejšia doprava, vyšší komfort pre cestujúcich


08.12.2025

V Humennom v pondelok 8. decembra 2025 rezort dopravy spolu so Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR) oficiálne predstavil výsledky projektu „Elektrifikácia a súvisiace rekonštrukcie na úseku trate Bánovce nad Ondavou – Humenné“. Modernizácia v hodnote viac než 221 miliónov eur prináša elektrickú trakciu na 33,5-kilometrový úsek, vyššiu traťovú rýchlosť do 120 km/h, bezpečnejšiu infraštruktúru a výrazne komfortnejšie stanice a nástupištia pre cestujúcich. Projekt spolufinancovaný z Plánu obnovy a odolnosti SR predstavuje zásadný posun pre cestovanie na východnom Slovensku, s dopadom na mobilitu obyvateľov aj ekonomický rozvoj regiónu.

HUMENNÉ – Elektrifikácia Bánovce nad Ondavou – Humenné umožní nahradiť motorovú trakciu elektrickou pre väčšinu vlakov na linke Košice – Humenné. Okrem zníženia emisií skleníkových plynov povedie elektrifikácia aj k skráteniu jazdných časov vďaka lepšej dynamike jazdy elektrických vozidiel. Komplexná rekonštrukcia a modernizácia železničnej infraštruktúry zlepšia bezpečnosť prevádzky, umožnia zvýšiť maximálnu rýchlosť v závislosti od zvolenej alternatívy, povedú k ďalším časovým úsporám a znížia prevádzkové náklady ŽSR.

„Ide o strategickú investíciu do regiónu východného Slovenska, ktorá nekončí položením koľajníc. Elektrifikácia tejto trate znamená čistejšiu, rýchlejšiu a modernejšiu železničnú dopravu pre celý región. Je to konkrétny krok k tomu, aby verejná doprava bola skutočnou alternatívou k autám a aby ľudia cítili prínos štátnych investícií vo svojom každodennom živote,“ povedal minister dopravy SR Jozef Ráž.

ŽSR v máji 2023 podpísali zmluvu o dielo so spoločnosťou ELTRA, s.r.o. vo výške 216 070 505,52 eur bez DPH spolufinancovanú z prostriedkov Európskej únie (EÚ), a to konkrétne z prostriedkov Plánu obnovy a odolnosti SR. Súčasná zmluvní hodnota je na úrovni  221 801 519,53 eur. K dnešnému dňu bola uhradená suma 195 082 980,36 eur bez DPH, z čoho 185 113 982,31 eur tvoria prostriedky EÚ a 9 968 998,05 eur sú vynaložené prostriedky zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky.

„Elektrifikácia má zmysel vtedy, keď priamo zlepší možnosti cestovania. Vďaka modernizácii trate medzi Bánovcami nad Ondavou a Humenným sa na linke Košice – Humenné rozšíri ponuka spojov na 20 vlakov denne a v rannej špičke budú jazdiť v hodinovom intervale. Cestujúci budú mať navyše pohodlné prestupy v Košiciach na vlaky do Bratislavy a v Humennom na spoje smerom na Medzilaborce či Stakčín. Teším sa, že ľudia na východnom Slovensku uvidia priamy prínos tejto investície vo svojom každodennom živote,“ povedala generálna riaditeľka a predsedníčka predstavenstva ZSSK Ivana Piňosová.

Pôvodný termín dokončenia, ktorý bol stanovený na 30. júla 2025, bol predĺžený do 13. decembra 2025 v dôsledku nevyhnutných stavebných úprav mostných objektov a zistených geologických okolností.

Projekt pozostával z troch častí:

  • rekonštrukcia železničného zvršku a spodku v úseku Bánovce nad Ondavou – Strážske,
  • modernizácia staničného zabezpečovacieho zariadenia v Michalovciach,
  • elektrifikácia trate Bánovce nad Ondavou – Humenné a súvisiace práce.

„Stavba zahŕňala nielen elektrifikáciu 33,5 kilometra trate, ale aj komplexnú rekonštrukciu železničného zvršku a spodku, modernizáciu staníc, výmenu výhybiek, obnovu mostov, priepustov a zabezpečovacích zariadení. Zvýšenie traťovej rýchlosti na 120 km/h znamená nižšie náklady a bezpečnejšiu prevádzku,“ priblížil námestník generálneho riaditeľa ŽSR pre rozvoj a informatiku Jozef Veselka.

V rámci modernizácie sa realizovali aj rozsiahle práce na mostoch, priecestiach, priecestných zabezpečovacích zariadeniach, výhybkách, trakčných meniarňach či informačných systémoch.

V železničných staniciach Humenné a Michalovce vznikli nové bezbariérové a mimoúrovňové prístupy na nástupištia, vrátane podchodov, osvetlenia, informačných systémov či prvkov pre slabozrakých a imobilných cestujúcich. Reštrukturalizovaných bolo aj päť vlakových zastávok v regióne.

 „Rád by som oznámil, že už o týždeň pripravujeme špeciálnu jazdu po novej trati pre médiá a odbornú verejnosť. Je to príležitosť ukázať výsledok práce v teréne, prejsť si modernizovaný úsek a predstaviť technologické riešenia, ktoré stoja za celkovou premenou tejto trate,“ upozornil zástupca zhotoviteľa ELTRA, s.r.o. Dušan Čižmár.

Elektrické vlaky sú tichšie, neprodukujú lokálne emisie a menej zaťažujú životné prostredie, čo pozitívne ovplyvní zdravie obyvateľov aj kvalitu života v obciach pri trati. Projekt zároveň modernizuje infraštruktúru na celej trase, zvyšuje bezpečnosť, zlepšuje stav staníc a zariadení a podporuje regionálny rozvoj, prilákanie investícií aj rozvoj cestovného ruchu.

 

 

O ŽSR – správcovi infraštruktúry

ŽSR sú správcom infraštruktúry a podľa zákona sú prevádzkovateľom železničnej dráhy na území Slovenska. Vyplýva im z toho povinnosť zabezpečovať a obsluhovať celoštátne a regionálne dráhy a organizovať na týchto dráhach dopravu pre všetkých prevádzkovateľov dopravy v zmysle dopravnej politiky štátu, a to bez akýchkoľvek diskriminačných obmedzení. V svojom portfóliu majú ŽSR v správe železničné trate (normálneho, širokého aj úzkeho rozchodu), trakčné vedenia, železničné tunely a mosty, železničné priecestia či železničné stanice.



Právne dokumenty