Železnice Slovenskej republiky


Vysoké rýchlosti


19.03.2024

Rozostavaná modernizácia 200 km/hod. DNV - Malacky a Kúty - št. hranica

1.            V akom stave je táto stavba? Ktoré časti sú hotové a na ktorých sa aktuálne pracuje?

Stavba ,,ŽSR, Modernizácia železničnej trate Devínska Nová Ves – štátna hranica SR/ČR“ je riadená, ako stavba na kľúč, čo znamená, že zhotoviteľ stavby má Dielo vyprojektovať a zrealizovať. Práce na Diele začali vypracovaním zlúčenej projektovej dokumentácie stavebného zámeru a pre územné rozhodnutie, ktoré bola vyhotovená. Na základe tejto dokumentácie začala inžinierska činnosť za účelom získania príslušných územných rozhodnutí. Vzhľadom na to, že ide o líniovú stavbu veľkého rozsahu sa stavba delí na tzv. ,,ucelené časti stavieb“. V aktuálnom čase prebiehajú územné konania v oblasti obce Plavecký Štvrtok a mesta Malacky. Na ostatných častiach stavby boli vydané územné rozhodnutia a zhotoviteľ pokračoval v ďalšom stupni projektovej dokumentácie, a to v zlúčenej dokumentácii pre stavebné povolenie v podrobnostiach pre realizáciu stavby. Po vyhotovení tohto stupňa projektovej dokumentácie začala inžinierska činnosť za účelom vydania stavebných povolení. Prvé stavebné povolenia boli vydané v lokalitách železničných mostov cez rieku Morava ako aj v lokalite obce Brodské. V oblasti od železničnej stanice Devínska Nová Ves po stanicu Zohor vrátane prebiehajú stavebné konania.

Do predčasného užívania bol v roku 2023 uvedený nový železničný most cez rieku Morava na 2. traťovej koľaji, čomu predchádzala demontáž pôvodného mostu, demolácia mostných pilierov a opôr, zakladanie nových základov s následným budovaním nových pilierov a opôr, výroba, prevoz, montáž, výsun nového mostu a súvisiace práce na železničnej infraštruktúre. Aktuálne sú realizované demontážne a demolačné práce na železničnom moste cez rieku Morava v 1. traťovej koľaji v traťovom úseku Kúty (SR) – Lanžhot (ČR). Súbežne prebieha výroba novej oceľovej mostovky v špecializovanom výrobnom závode v Taliansku, prebiehajú práce na dvoch menších železničných mostoch pred hlavným mostom cez rieku Morava. Realizujú sa práce pre budovanie nového podchodu pre cestujúcu verejnosť na železničnej zastávke Brodské a prípravné práce na zahájenie výkopov pre novo budovaný cestný podjazd, ktorý mimoúrovňovo nahradí súčasne existujúce úrovňové železničné priecestie pre cestné motorové vozidlá v obci Brodské. Kontinuálne prebiehajú práce na železničnom zvršku a spodku, trakčnom vedení, oznamovacej a zabezpečovacej technike, elektrotechnike a energetike. Zároveň je potrebné do už zrealizovaných záležitostí zahrnúť aj vyššie spomínané vypracované projektové dokumentácie, ktorých spracovanie býva časovo, personálne aj technicky náročné.

2.            Pre ktoré úseky sú už vydané stavebné povolenia a pre ktoré stále iba územné rozhodnutia?

Ako sme uviedli v odpovedi vyššie na predmetných úsekoch sú vydané rozhodnutia resp. povolenia nasledovne:

Devínska Nová Ves (mimo) – ŽST Zohor – územné rozhodnutia

Kúty (mimo) – Brodské – územné rozhodnutie

Brodské -  št. hr. SR/ČR – stavebné povolenia

 

3.            Kde chýbajú aj územné rozhodnutia a prečo?

Zohor – Malacky: z dôvodu nesúhlasného stanoviska Obce Plavecký Štvrtok s návrhom technického riešenia náhrady úrovňového priecestia v obci za  mimoúrovňové – cestný podjazd.

4.            Kedy predpokladáte, že by sa predmetná stavba mala dokončiť?

O predĺžení Lehoty výstavby Železnice SR rokujú so Zhotoviteľom stavby. Z tohto dôvodu nie je možné vyvodzovať konkrétne termíny.

5.            Keďže v novembri uplynul jediný zmluvný míľnik - ukončenie stavby, ako riešite s hlavným dodávateľom stavby otázku zodpovednosti a zmluvných pokút? Kto je podľa vás za omeškanie zodpovedný a koľko peňazí by mal druhej strane zaplatiť? Ak ste v tomto so zhotoviteľom v spore, potom v akom štádiu je tento spor?

Všetky otázky sú predmetom rokovania so Zhotoviteľom. K uvedenému sa nevyjadrujeme. ŽSR nie sú v žiadnom spore so Zhotoviteľom. Nie je nám zrejmé, kde táto informácia vznikla.

6.            Aká bude napokon cena diela? Predpokladám, že v tejto veci zhotoviteľ má dodatočné nároky keďže stavbu naceňoval dávno pred prudko rastúcou infláciou. Aké sú jeho nároky a akú časť z nich uznávate a prečo? Akú naopak nie a prečo?

Akceptovaná zmluvná hodnota predstavuje 274 985 419,17 eur bez DPH a ku dnešnému dňu neprišlo k uzatvoreniu dodatku, ktorý by Akceptovanú zmluvnú hodnotu zmenil. Zhotoviteľ má právo podávať nároky a toto právo zhotoviteľ využíva. Nároky zhotoviteľa sa týkajú rôznych sekcií stavby, pričom nároky pozostávajú z nárokov vyplývajúcich zo spracovávania projektovej dokumentácie a technického charakteru. Pri vzniku nároku je potrebné rozlišovať či skutočnosť, ktorá podľa zhotoviteľa vyvolala nárok je opodstatnená a súčasne, či sa pojednáva o nárok, ktorý je priebežne dopĺňaní o nové skutočnosti alebo ide o nárok konečný, kde je jednoznačne definovaný zo strany zhotoviteľa dopad na stavbu. K niektorým nárokom už boli vydané Rozhodnutia Stavebného dozoru a k priebežným nárokom sa Železnice Slovenskej republiky vyjadrujú v prípade potreby

Malacky - Kúty

1.            Kedy predpokladáte spustenie verejného obstarávania na zrýchlenie na predmetnom úseku na 200 km/hod.?

V r. 2025.

2.            Kedy aktuálne predpokladáte začiatok a koniec týchto prác?

Predpoklad začiatku v r. 2026, ukončenie v r. 2029.

3.            Koľko minút po ich dokončení ušetrí cestujúci EC vlakmi a rýchlikmi na tejto medzištátnej trase v úseku od Bratislavy do Česka? (vrátane teda zrýchlenia od Devínskej po Malacky a ďalej od Kútov; prípadne, ak bude ešte stále niečo chýbať, napríklad ETCS na niektorej časti, prosím upresnite aj s tým, kedy bude)

Celková úspora jazdného času v úseku Devínska Nová Ves (mimo) – Kúty – št. hr. po modernizácii celého úseku pre vlaky EC je 9,33 min.

Ak nebude zmodernizovaný úsek Malacky – Kúty, úspora jazdného času:

Devínska Nová Ves – Malacky (mimo) úspora jazdného času pre vaky EC je 4,15 min

Kúty (mimo) – št. hr. úspora jazdného času pre vaky EC je 0,86 min

Na to, aby vlaky EC jazdili plnou traťovou rýchlosťou aj na úseku Malacky – Kúty musí prebehnúť modernizácia celého úseku vrátane výstavby ETCS. Ukončenie modernizácie predpokladáme na rok 2029, ak budú dostatočné finančné zdroje na realizáciu.

Uzol Bratislava

Je už definitívne odstránené POTR v uzle bratislavskej hlavnej stanice? Ak áno, odkedy tu vlaky jazdia znova 30-kou?

POTR v uzle BA hlavná stanica sú odstránené. Dátum odstránenia: 22.02.2024

Úsek Devínska Nová Ves - Senec

Keďže na tomto úseku je maximálna rýchlosť 120 km/hod., plánujete tu nejaké investície, ktoré by zvýšili túto rýchlosť alebo nejaké iné investície do infraštruktúry? Ak áno, kedy by sa mali uskutočniť a na akú rýchlosť by sa mala trasa upraviť?

Nakoľko ide o koridorovú trať odpoveď je jednotná pre úsek Bratislava – Štúrovo. Odpoveď vrátane bodov nižšie:

Úsek koridoru č. IV Bratislava Vajnory (mimo) – Nové Zámky – Štúrovo je posúdený štúdiou realizovateľnosti pre modernizáciu do 200 km/h. Aktuálne máme v pláne aktualizovať náklady a spustiť proces posúdenia vplyvu projektu na životné prostredie (proces EIA). Modernizácia s rýchlosťou do 200 km/h  (rýchlostný variant bude vybraný podľa rozhodnutia Ministerstva dopravy SR) bude uvažovať s náhradou priecestí mimoúrovňovo po detailnom posúdení v zmysle platnej legislatívy.

Ak plánujete iný typ investícií do tohto úseku, potom do čoho presne? Rátate napríklad s odstránením úrovňových križovaní? Konkrétne v Bernolákove sú až tri železničné priechody, ktoré priamo križujú miestnu cestu. Toto sa môže nejako zmeniť a kedy?

Úsek Senec - Sládkovičovo

Je aktuálne vyhovujúci jazde 140 km/hod. Je to definitívny stav alebo je v pláne zvyšovanie rýchlosti v tomto úseku? Ak áno, na akú rýchlosť a kedy by sa mohla táto stavba dokončiť?

Odpoveď vyššie.

Sládkovičovo - Trnovec nad Váhom a Tvrdošovce - Palárikovo

Keďže tu je aktuálne nastavená rýchlosť 120 km/hod., bude sa na tom ešte niečo meniť? Ak áno, v akom časovom horizonte a o akú zmenu by malo ísť?

Odpoveď vyššie.

Pre úseky Trnovec nad Váhom - Tvrdošovce a Palárikovo - Nové Zámky je aktuálne platná rýchlosť 140 km/hod. Je to konečný stav alebo minimálne do ktorého roku?

Odpoveď vyššie.

Evidujete vo vašich systémoch, že by sa po dokončení týchto prác (NZ - Palarikovo a Tvrdošovce - Trnovec nad Váhom) zmenšili meškania medzištátnych EC vlakov či iných typoch vlakov?

Koľko času vďaka týmto dvom stavbám ušetrili cestujúci?

Otázka nepatrí do pôsobnosti ŽSR – adresovať na ZSSK.

Nové Zámky - Štúrovo

Aj tu je dnes platná rýchlosť 120 km/hod. Má sa na tom niečo meniť a ak áno, v akom časovom horizonte najskôr a na akú rýchlosť?

Odpoveď vyššie.

Ostatné väčšie modernizácie

1.            Dávnejšie ste mi písali, že vo výhľade sú štyri (vrátane Malacky - Kúty) väčšie investície do zvyšovania rýchlosti:

Paludza – L. Hrádok (160 km/hod.)

Vydrník – Spišská Nová Ves (160 km/hod.)

Krásno n/K - Čadca (120 km/hod.)

Je už tento zoznam definitívny? Viete nám prosím poskytnúť aj detailnejší harmonogram o tom, kedy očakávate začiatok a koniec týchto jednotlivých prác?

Zoznam projektov nie je uzatvorený aj vzhľadom k tomu, že sa komunikuje o spôsoboch financovania.

V súčasnosti sa pripravujú podklady k procesom verejného obstarávania a z toho dôvodu ešte nevieme stanoviť konkrétne termíny realizácie.

2.            Keďže v prípade Krásna nad Kysucou ide o zvýšenie rýchlosti z 80 na 120 km/hod. znamená to, že nikde inde sa zvýšenie rýchlosti na 120 km/hod. nechystá alebo len nejde o finančne natoľko významné investície?

Prosíme upresniť otázku, nerozumieme dopytu že „nikde inde sa zvýšenie rýchlosti na 120 km/hod. nechystá alebo len nejde o finančne natoľko významné investície“, myslí sa iba na tejto trati alebo všeobecne aj na ostatných úsekoch?

3.            V akom štádiu sú a kedy budú dokončené stavby:

a.            modernizácia uzla Žilina

V roku 2024 v rámci uzla Žilina bude ukončená výluka párnej skupiny koľají v ŽST Žilina os. stanica. Do prevádzky budú uvedené nové dopravné koľaje a  novovybudované nástupištia č. 3 a č. 4 vrátane nového trakčného vedenia a ďalších súvisiacich objektov a prevádzkových súborov. Po ukončení výluky párnej skupiny koľají sa začne s prácami na nepárnej skupine koľají, ktoré potrvajú až do ukončenia stavby. V rámci tejto výluky budú realizované práce na železničnom zvršku a spodku, na trakčnom vedení, nástupištiach a na novom podchode pre cestujúcu verejnosť pri budove Pošty na Hviezdoslavovej ulici. Zároveň so začatím výluk od 01. 08. 2024 na nepárnej skupine bude uvedené do prevádzky novovybudované dočasné náštupište „u“ za nástupištom č. 4 smerom  k Váhu, z ktorého sa bude dať prejsť priamo na Uhoľnú ulicu. Nutnosť zriadenia dočasného nástupišťa vyplynula zo zvýšenia intenzity vlakovej osobnej dopravy a pribudnutím súkromných dopravcov v smeroch na Bratislavu, Košice a Čadcu.

Zároveň budú prebiehať stavebné práce v smere na Kysucké Nové Mesto od zriaďovacej stanice na tzv. budatínskej spojke. Čo sa týka ďalších  UČS 54 a 55 v lokalite Teplička nad Váhom a Varín v smere na Vrútky, 95 % stavebných objektov a prevádzkových súborov bude ukončených okrem tých, ktoré priamo naväzujú na prevádzkové súbory UČS 53 (elektronické stavadlo). Čo sa týka ukončenia termínu ukončenia Lehoty výstavby predmetnej stavby, tento je stanovený v 12/2024, avšak z dôvodu nepredpokladaných okolností, ktoré nastali nepredvídateľne a súvisia predovšetkým s majetkovo-právnymi záležitosťami súkromného autobusového dopravcu, resp. ich následnými vplyvmi na realizáciu cestného nadjazdu na ulici 1. mája, nemožno nateraz vylúčiť ani vplyv na predĺženie tohto termínu.

b.            modernizácia úseku Poprad - Lučivná (bude hotová v apríli ako má byť podľa kontraktu?

Termín ukončenia výstavby je Zhotoviteľom stavby v 04/2024 potvrdený. Ide však len o doplnenie a výmenu technologických komunikačných zariadení zabezpečujúcich správnu funkciu oznamovacích zariadení, to znamená, že už v súčasnej dobe sú prevádzkované zapožičané tieto komponenty z vlastných zásob ŽSR a Zhotoviteľ vykoná len ich výmenu za novú dodávku, ktorá je vzhľadom na následky COVID-19 a vojne na Ukrajine v omeškaní. Zo stavebno-technického hľadiska je však železničná infraštruktúra vybudovaná v zmysle cieľov projektu.

Ak nie, potom prečo? Koľko minút sa bude dať na tomto úseku ušetriť? Alebo ak ešte bude chýbať v úseku ETCS, potom kedy bude inštalované aj toto?)

Úspory času v úseku sú Poprad (mimo) – Lučivná deklarované pre vlaky osobnej dopravy 0,5 min a pre rýchliky 2,0 min, samozrejme, za predpokladu vybudovania ETCS. Implementácia tohto systému bude však závislá od osobitného zmluvného vzťahu s projektantom a následne s budúcim Zhotoviteľom, pričom administrácia oboch úkonov bude závislá od výsledkov verejného obstarávania v zmysle podmienok definovaných príslušnou legislatívou SR. To znamená, že aktuálne nie je možné sa vyjadriť ku konkrétnemu záväznému termínu realizácie ETCS.

4. Keďže investície zo strany ŽSR sú mimoriadne limitované veľkosťou historického dlhu, koľko peňazí ste napokon vyrokovali do tohtoročného rozpočtu na odstraňovanie historického dlhu? Aký je plán jeho odstraňovania a kedy predpokladáte, že to bude vyriešené?

Výška tohtoročného rozpočtu je ešte predmetom uzatvárania zmluvy medzi MD SR a ŽSR.

Evidujete aktuálne nejaké POTR na 10 km/hod.? Ak áno, v akom rozsahu?

V úseku Kúty št. hr. – Štúrovo ku dňu 13. 03. 2024 neevidujeme žiadne POTR 10 km/h.



Právne dokumenty