Železnice Slovenskej republiky


Rekonštrukcie a modernizácie železničných staníc na Slovensku


25.03.2024

1. Koľko železničných staníc sa nachádza na území Slovenska vo vašej správe?

DOPRAVNE NA SIETI ŽSR

m. j.

31. decembra
2023

Dopravne spolu

ks

1 017

Dopravne obsadené/neobsadené zamestnancami

ks

358/659

    z toho:

 

 

Železničné stanice

ks

291

Pohraničné stanice

ks

22

Ostatné dopravne (hradlá, odbočky, výhybne, zastávky, prekladiská, závorárske stanoviská, dopravne podľa predpisu ŽSR Z1 a iné)

ks

704

 

2. Koľko z nich za posledné roky (povedzme obdobie 10 rokov) prešlo rekonštrukciou (fasáda, mobiliár, inf. tabule)?

Rekonštrukcia vnútorných priestorov výpravnej budovy Trenčianska Teplá, ŽST Zvolen, ŽST Trnava, ŽST Myjava, ŽST Tatranská Polianka, ŽST Spišská Nová Ves, NŽST Martin, NŽST Pribeník.

Rekonštrukcie budov železničných staníc realizované v rámci modernizácie nepredstavujú súčasť objektovej skladby, to znemená, že nie sú zahrnuté do modernizácie, resp. obnovy s výnimkou niektorých miestností, do ktorých má byť umiestnená špeciálna technológia vyžadujúca si osobitné podmienky pre jej správnu funkciu. Medzi posledné objekty železných staníc, ktoré boli súčasťou komplexnej modernizácie ako súčasti koridorových stavieb patrí budova v Novom Meste nad Váhom a v Trenčianskej Teplej. Úplne nová budova stanice bola vybudovaná v rámci stavby „Modernizácia železničnej trate Nové Mesto nad Váhom - Púchov - VI. etapa - úsek Beluša –Púchov“ v Púchove.

3. Ktoré z nich budú dokončené práve počas roka 2024?

Odpoveď za roky 2024-25:

V roku 2024 budú vypracované projektové dokumentácie (ktorých ukončenú realizáciu obnovy budov predpokladáme v roku 2026) v súvislosti s vyhlásenou nadlimitnou súťažou na predmet zákazky „Rekonštrukcia vybraných výpravných budov a prevádzkových budov za účelom energetických úspor – projektová dokumentácia“. Oznámenie o vyhlásení verejného obstarávania bolo zverejnené vo Vestníku verejného obstarávania č. 273/2022 zo dňa 28.12.2022. Celkovo ide o 37 budov, medzi ktorými je 20 výpravných budov. ŽSR počíta napríklad s obnovou Národnej kultúrnej pamiatky (ďalej len „NKP“) v Ľubochni - výpravná budova, či siedmych výpravných budov v rámci tatranskej oblasti - Studený Potok (NKP), Tatranská Lomnica (NKP), Matejovce pri Poprade, Veľký Slavkov, Pod lesom, Vyšné Hágy, Štrbské Pleso.

ŽST Ružomberok – plánovaná komplexná rekonštrukcia

ŽST Humenné bude zrekonštruovaná v rámci elektrifikácie trate

ŽST Žiar n/H. výpravná budova - prebieha realizácia rekonštrukcie

Čierna nad Tisou žst. rekonštrukcia prevádzkovej budovy – projektová dokumentácia je spracovaná, prebieha zabezpečovanie inžinierskej činnosti, Odbor investorský GR ŽSR požiadal Ministerstvo životného prostredia o metodické usmernenie v súvislosti s posúdením stavby podľa zákona č .24/2006

Kežmarok ŽSR (NKP) – v priebehu 2024-2025 ŽSR plánujú realizáciu kompletnej rekonštrukcie strechy, na ktorú je vypracovaná projektová dokumentácia a vydané stavebné povolenie

4. V akom stave sú aktuálne rekonštrukcie staníc v Žiline, Fiľakove, vo Svite či Bratislave?

Žilina: prebieha predprojektová príprava Architektonicko-stavebný zámer

Fiľakovo: v stanici nie sú plánované rekonštrukčné práce iba opravné a tie sú v procese prípravy

Svit: rekonštrukcia je formou modernizácie, Železničná stanica vo Svite podliehala osobitnému režimu stavebných prác z dôvodu jej vyhlásenia za národnú kultúrnu pamiatku, kde sme ako Objednávateľ boli povinní operatívne zohľadniť všetky podmienky, ktoré boli uložené Krajským pamiatkovým úradom v Prešove. Aktuálne sú ukončené všetky stavebné objekty a prevádzkové súbory v rámci predmetnej investície, je potrebné ešte doplniť niektoré segmenty súvisiace s bezpečným pohybom osôb so zníženou schopnosťou pohybu a orientácie, ide o tzv. interoperabilitu pre subsystém PRM.

Bratislava: bola ukončená architektonická štúdia

5. V akom stave sú železničné stanice vo Vrútkach, Ružomberku (viď. bod 3), Topoľčanoch , Kraľovanoch, Leopoldove z pohľadu železníc? Kedy sa chystá ich rekonštrukcia, resp. čo bráni železniciam, aby s rekonštrukciou začali?

Vo všetkých objektoch železničných staníc, nie len vo výpravných budovách sa podľa potreby vykonávajú opravné práce. Ak je potrebný väčší rozsah prác rekonštrukcií, tie sú priebežne zaraďované do plánu investícii.

Železnice Slovenskej republiky sú správcom majetku štátu, t. zn. že financovanie rekonštrukcii a schvaľovanie investičného plánu spadá pod Ministerstvo dopravy SR.



Právne dokumenty