13.03.2024
- V akom stave je projekt aktuálne?
Stavba ,,ŽSR, Modernizácia železničnej trate Devínska Nová Ves – štátna hranica SR/ČR“ je riadená, ako stavba na kľúč, čo znamená, že zhotoviteľ stavby má Dielo vyprojektovať a zrealizovať. Práce na Diele začali vypracovaním zlúčenej projektovej dokumentácie stavebného zámeru a pre územné rozhodnutie, ktoré bola vyhotovená. Na základe tejto dokumentácie začala inžinierska činnosť za účelom získania príslušných územných rozhodnutí. Vzhľadom na to, že ide o líniovú stavbu veľkého rozsahu sa stavba delí na tzv. ,,ucelené časti stavieb“. V aktuálnom čase prebiehajú územné konania v oblasti obce Plavecký Štvrtok a mesta Malacky. Na ostatných častiach stavby boli vydané územné rozhodnutia a zhotoviteľ pokračoval v ďalšom stupni projektovej dokumentácie, a to v zlúčenej dokumentácii pre stavebné povolenie v podrobnostiach pre realizáciu stavby. Po vyhotovení tohto stupňa projektovej dokumentácie začala inžinierska činnosť za účelom vydania stavebných povolení. Prvé stavebné povolenia boli vydané v lokalitách železničných mostov cez rieku Morava ako aj v lokalite obce Brodské. V oblasti od železničnej stanice Devínska Nová Ves po stanicu Zohor vrátane prebiehajú stavebné konania.
- Čo sa už stihlo zrekonštruovať/zmodernizovať?
Do predčasného užívania bol v roku 2023 uvedený nový železničný most cez rieku Morava na 2. traťovej koľaji, čomu predchádzala demontáž pôvodného mostu, demolácia mostných pilierov a opôr, zakladanie nových základov s následným budovaním nových pilierov a opôr, výroba, prevoz, montáž, výsun nového mostu a súvisiace práce na železničnej infraštruktúre. Aktuálne sú realizované demontážne a demolačné práce na železničnom moste cez rieku Morava v 1. traťovej koľaji v traťovom úseku Kúty (SR) – Lanžhot (ČR). Súbežne prebieha výroba novej oceľovej mostovky v špecializovanom výrobnom závode v Taliansku, prebiehajú práce na dvoch menších železničných mostoch pred hlavným mostom cez rieku Morava. Realizujú sa práce pre budovanie nového podchodu pre cestujúcu verejnosť na železničnej zastávke Brodské a prípravné práce na zahájenie výkopov pre novo budovaný cestný podjazd, ktorý mimoúrovňovo nahradí súčasne existujúce úrovňové železničné priecestie pre cestné motorové vozidlá v obci Brodské. Kontinuálne prebiehajú práce na železničnom zvršku a spodku, trakčnom vedení, oznamovacej a zabezpečovacej technike, elektrotechnike a energetike. Zároveň je potrebné do už zrealizovaných záležitostí zahrnúť aj vyššie spomínané vypracované projektové dokumentácie, ktorých spracovanie býva časovo, personálne aj technicky náročné.
- Koľko bude stáť celý projekt?
Akceptovaná zmluvná hodnota činí 274 985 419,17 eur bez DPH a ku dnešnému dňu neprišlo k uzatvoreniu dodatku, ktorý by Akceptovanú zmluvnú hodnotu zmenil.
- Kedy bude, aspoň približne, dokončený?
O predĺžení Lehoty výstavby železnice rokujú so zhotoviteľom stavby. Z tohto dôvodu nie je možné vyvodzovať konkrétne termíny.
- Disponuje sa všetkými potrebnými povoleniami?
Odpoveď je v otázke 1
- Váhostav a ICM bolo vybraté až tri roky po vyhlásení súťaže, je teda legitímne pýtať sa, prečo to vlastne tak dlho trvalo? (Viem, že výber je dlhý proces, viete mi však k tomu napísať aj niečo konkrétne?)
Z dôvodov procesov postupu verejného obstarávania a z toho vyplývajúcich revíznych postupov. Priebeh VO je zdokumentovaný a zverejnený na stránke UVO