Železnice Slovenskej republiky


Modernizácia železničnej trate Devínska Nová Ves – štátna hranica SR/ČR


13.03.2024

  1. V akom stave je projekt aktuálne?

Stavba ,,ŽSR, Modernizácia železničnej trate Devínska Nová Ves – štátna hranica SR/ČR“ je riadená, ako stavba na kľúč, čo znamená, že zhotoviteľ stavby má Dielo vyprojektovať a zrealizovať. Práce na Diele začali vypracovaním zlúčenej projektovej dokumentácie stavebného zámeru a pre územné rozhodnutie, ktoré bola vyhotovená. Na základe tejto dokumentácie začala inžinierska činnosť za účelom získania príslušných územných rozhodnutí. Vzhľadom na to, že ide o líniovú stavbu veľkého rozsahu sa stavba delí na tzv. ,,ucelené časti stavieb“. V aktuálnom čase prebiehajú územné konania v oblasti obce Plavecký Štvrtok a mesta Malacky. Na ostatných častiach stavby boli vydané územné rozhodnutia a zhotoviteľ pokračoval v ďalšom stupni projektovej dokumentácie, a to v zlúčenej dokumentácii pre stavebné povolenie v podrobnostiach pre realizáciu stavby. Po vyhotovení tohto stupňa projektovej dokumentácie začala inžinierska činnosť za účelom vydania stavebných povolení. Prvé stavebné povolenia boli vydané v lokalitách železničných mostov cez rieku Morava ako aj v lokalite obce Brodské. V oblasti od železničnej stanice Devínska Nová Ves po stanicu Zohor vrátane prebiehajú stavebné konania.

  1. Čo sa už stihlo zrekonštruovať/zmodernizovať?

Do predčasného užívania bol v roku 2023 uvedený nový železničný most cez rieku Morava na 2. traťovej koľaji, čomu predchádzala demontáž pôvodného mostu, demolácia mostných pilierov a opôr, zakladanie nových základov s následným budovaním nových pilierov a opôr, výroba, prevoz, montáž, výsun nového mostu a súvisiace práce na železničnej infraštruktúre. Aktuálne sú realizované demontážne a demolačné práce na železničnom moste cez rieku Morava v 1. traťovej koľaji v traťovom úseku Kúty (SR) – Lanžhot (ČR). Súbežne prebieha výroba novej oceľovej mostovky v špecializovanom výrobnom závode v Taliansku, prebiehajú práce na dvoch menších železničných mostoch pred hlavným mostom cez rieku Morava. Realizujú sa práce pre budovanie nového podchodu pre cestujúcu verejnosť na železničnej zastávke Brodské a prípravné práce na zahájenie výkopov pre novo budovaný cestný podjazd, ktorý mimoúrovňovo nahradí súčasne existujúce úrovňové železničné priecestie pre cestné motorové vozidlá v obci Brodské. Kontinuálne prebiehajú práce na železničnom zvršku a spodku, trakčnom vedení, oznamovacej a zabezpečovacej technike, elektrotechnike a energetike. Zároveň je potrebné do už zrealizovaných záležitostí zahrnúť aj vyššie spomínané vypracované projektové dokumentácie, ktorých spracovanie býva časovo, personálne aj technicky náročné.

  1. Koľko bude stáť celý projekt?

Akceptovaná zmluvná hodnota činí 274 985 419,17 eur bez DPH a ku dnešnému dňu neprišlo k uzatvoreniu dodatku, ktorý by Akceptovanú zmluvnú hodnotu zmenil.

  1. Kedy bude, aspoň približne, dokončený?

O predĺžení Lehoty výstavby železnice rokujú so zhotoviteľom stavby. Z tohto dôvodu nie je možné vyvodzovať konkrétne termíny.

  1. Disponuje sa všetkými potrebnými povoleniami?

Odpoveď je v otázke 1

  1. Váhostav a ICM bolo vybraté až tri roky po vyhlásení súťaže, je teda legitímne pýtať sa, prečo to vlastne tak dlho trvalo? (Viem, že výber je dlhý proces, viete mi však k tomu napísať aj niečo konkrétne?)

Z dôvodov procesov postupu verejného obstarávania a z toho vyplývajúcich revíznych postupov. Priebeh VO je zdokumentovaný a zverejnený na stránke UVO

https://www.uvo.gov.sk/vyhladavanie/vyhladavanie-zakaziek/dokumenty/403908?cHash=edd7d220650d891dc71f31d164e205d0



Právne dokumenty