12.05.2020
Dovoľujem si Vás osloviť ohľadne prípadného možného vybudovania nových cyklotrás na vyradených železničných tratiach. S touto otázkou sa na nás obrátili cyklisti z Lužianok, ktorí by radi privítali nové cyklotrasy smerom do Radošiny, čím by sa vyhli premávke na frekventovaných cestách a mohli by potom využívať prostredie v Považskom Inovci, ako aj ďalšie lokality. Vraj niekde sa s tým stretli, že bývalé a nevyužívané železničné trate upravili na cyklotrasy. Ide o trať Zbehy - Radošina, ako aj ďalšia zrušená trať z Podhorán do Žirán, ktoré patria pod správu Nitrianskeho samosprávneho kraja. Čiže, aj moja otázka je, že či sa dajú využiť na tento účel aj železničné trate, ktoré už neslúžia svojmu pôvodnému poslaniu.
V RTVS, v Rádiu Regina, máme rubriku "Fórum", kde dávme priestor zainteresovaným stranám a radi by sme ho tentoraz ponúkli aj Vám.
V rámci budovania cyklotrás na telese železničných tratí je základnou podmienkou spustenia tohto procesu zánik potreby využívania konkrétnej železničnej trate pre zabezpečenie dopravnej obslužnosti územia osobnou alebo nákladnou železničnou dopravou.
Pre dodržanie platnej legislatívy (zákon o dráhach) je potrebné dodržať nasledovný postup:
- Ak zanikla potreba zabezpečiť na účely dopravy prevádzkovanie dráhy, ktorá je v štátnom vlastníctve, jej vlastník (MDV SR) ju ponúkne do nájmu alebo na predaj samosprávnemu kraju, obci alebo združeniu obcí podľa rozsahu dopravnej obslužnosti územia.
- Ak sa nepodarí dráhu prenajať alebo predať, vlastník dráhy (MDV SR) ju môže ponúknuť do nájmu alebo na predaj inej osobe. Ak sa ani tak nepodarí dráhu prenajať alebo predať, môže vlastník dráhy, ktorá je v štátnom vlastníctve za odplatu ponúknuť na možnosť využitia dráhy na účely prevádzkovania koľajovej nemotorovej dopravy alebo dočasného vybudovania miestnej komunikácie určenej pre chodcov, chodníka, alebo miestnej komunikácie pre cestnú nemotorovú dopravu.
- Zmluvu o využití dráhy na účely prevádzkovania koľajovej nemotorovej dopravy alebo dočasného vybudovania miestnej komunikácie určenej pre chodcov, chodníka, alebo miestnej komunikácie pre cestnú nemotorovú dopravu (cyklocestu) medzi prevádzkovateľom dráhy a predmetným subjektom je možné uzatvoriť len za odplatu a po predchádzajúcom súhlase ministerstva minimálne na 3 roky a maximálne na 10 rokov s možnosťou predĺženia na maximálne ďalších 10 rokov aj opakovane po predchádzajúcom súhlase ministerstva. Na uzavretie zmluvy a udelenie súhlasu ministerstva nie je právny nárok.
Spomenuté traťové úseky Zbehy – Radošina a Podhorany pri Lužiankach – Žirany sú nateraz nateraz nie sú zrušené a jedná sa o prevádzkyschopné železničné trate, na ktoré si v súčasnosti dopravcovia nepodávajú žiadosti na pridelenie kapacity a následnú realizáciu jázd vlakov.
ŽSR v súčasnosti nedisponujú pokynom MDV SR na spustenie procesu iného spôsobu využívania vyššie uvedených úsekov tratí.