Železnice Slovenskej republiky


Stav výhybiek ŽST Galanta


04.06.2020

Pripravujeme článok o stave železničnej infraštruktúry. Pozornosť budeme venovať hlavne stavu výhybiek a dôsledkom, ktoré to spôsobuje. Rád by som vás požiadal o vyjadrenie na nasledujúce otázky.

1. Ako vážna je situácia v Galante z pohľadu ŽSR?

V ŽST Galanta je situácia prevádzková. Po premeraní koľají a výhybiek defektoskopickým vlakom a následným podrobným dohľadaním, boli v zmysle interných predpisov zistené defektoskopické vady kategórie „A“ na výhybkových súčiastkach (srdcovkách) vo výhybkách č. 4 a 39. Na okamžité zaistenie bezpečnosti železničnej dopravy bolo cez uvedené výhybky zavedené prechodné obmedzenie traťovej rýchlosti na zníženie dynamických účinkov na vadné výhybkové súčiastky. Uvedené vady je potrebné odstrániť výmenou výhybkovej súčiastky. 28.5.2020 bola na výhybke č. 39 vymenená srdcovka, ktorá sa nachádzala na skladoch ŽSR a obmedzenie rýchlosti bolo zrušené. Na výhybku č. 4 bola objednaná srdcovka u zmluvného dodávateľa DT Výhybkáreň Nové Mesto nad Váhom s dodacou lehotou 90 dní v zmysle platnej zmluvy. Po dodaní srdcovky pracovníci SMSÚ ŽTS TO Nové Zámky okamžite pristúpia k výmene vadnej súčiastky.

1.1 Neobávate sa, že pre neschopnosť zrealizovať opravu vám toto trolejové vedenie časom spadne?

Plánovaná výluka trakčného vedenia mala slúžiť pre pravidelnú údržbu trakčného vedenia, ktoré si plánujeme v zmysle platných interných predpisov ŽSR, objednaním výluky, ktorá čiastočne ovplyvňuje plynulosť železničnej dopravy. Jej odvolanie bolo potrebné, nakoľko vznikla závažnejšia porucha železničnej infraštruktúry. Odvolaná výluka TV nemá vplyv na spoľahlivé prevádzkovanie zariadení TV a jeho údržba bude vykonaná v inom termíne.

2. Tento stav je výsledkom skutočnosti, že ŽSR nemá k dispozícii dostatočný počet dielcov na výhybky. Čo s tým plánuje robiť nové vedenie ŽSR?

Súčasný stav na tratiach ŽSR meral merací defektoskopický vlak a následne prebehlo ručné domeranie zistených vád. Tam, kde sa potvrdili defektoskopické vady boli z titulu zaistenia bezpečnosti železničnej prevádzky prijaté dopravné opatrenia na prechodné obmedzenie traťovej rýchlosti. Z titulu značne prestarnutej a opotrebovanej infraštruktúry došlo k značnému nárastu zistených vád, ktoré si z dôvodu zaistenia bezpečnosti železničnej dopravy vyžadovali prijať dopravné opatrenia. Na odstránenie týchto vád sú náhradné diely na výhybky objednávané priebežne v zmysle platnej zmluvy od dodávateľa DT Výhybkáreň Nové Mesto nad Váhom.

3. Považuje nové vedenie ŽSR za chybu, že predošlé vedenie obmedzilo nákupy od Slovenskej výhybkárne v Novom meste nad Váhom? Alebo táto skutočnosť s aktuálnym stavom vašich výhybiek nesúvisí?

Súčasná zmluva je výsledkom dlhotrvajúceho procesu obstarávania. Bol použitý postup rokovacieho konania so zverejnením v zmysle zákona o VO. Uvedený proces mal za následok nepravidelnosť dodávok výhybkových súčiastok.
Len nákupom a výmenou vadných dielov nepríde k zlepšeniu stavu infraštruktúry na ŽSR. K zlepšeniu stavu príde až po investičnej činnosti, ktorá zabezpečí obnovu zastaraných a dožitých zariadení.

4. Na akých miestach okrem Galanty je podľa nového vedenia ŽSR akútny problém s výhybkami?

Problém s výhybkovými súčiastkami sa v súčasnosti nachádza na viacerých miestach ŽSR. Tieto nedostatky zmeral spomínaný defektoskopický vlak a zistil vady, ktoré budeme, v rámci možností, postupne odstraňovať. Na celkový stav má taktiež vplyv starnutie železničnej infraštruktúry a nedostatočná bežná reprodukcia a modernizácia týchto zariadení v posledných rokoch.

5. Doplňujúca otázka: čo nové vedenie ŽSR plánuje urobiť s celkovým stavom infraštruktúry. Zvlášť pri zohľadnení faktu, že má na tieto účely o desiatky eur menej, než v minulých rokoch.

Nové vedenie železníc SR intenzívne komunikuje s ministerstvom dopravy a výstavby SR a predkladá potrebné podklady a projekty k zabezpečeniu navýšenia finančných zdrojov za účelom zabezpečenia železničnej prevádzky a na obnovu a rekonštrukciu železničnej infraštruktúry.



Právne dokumenty