Železnice Slovenskej republiky


Plánované modernizácie tratí


12.06.2020

Kedy by sa mala vyhlásiť súťaž na modernizáciu úseku Čadca - Krásno nad Kysucou?

ŽSR zabezpečujú projektovú prípravu stavby " ŽSR, Modernizácia koridoru, štátna hranica ČR/SR - Čadca - Krásno nad Kysucou(mimo), železničná trať". Projektová príprava stavby je v úseku železničnej trate Krásno nad Kysucou - ŽST Čadca pozastavená z dôvodu dopracovania podkladov a to štúdie realizovateľnosti predmetného úseku, ktorá sa v súčasnosti posudzuje. Po jej posúdení bude vybraný variant, pre ktorý bude potrebné spracovať novú, príp. aktualizovať existujúcu projektovú dokumentáciu a zabezpečiť inžiniersku činnosť.

Pre úsek železničnej trate ŽST Čadca (mimo) – štátna hranica SR/ČR sú vydané stavebné povolenia, na základe ktorých bude stavba realizovaná.   V súčasnosti ŽSR pripravujú podklady pre vyhlásenie verejnej súťaže na výber zhotoviteľa stavebných prác. Termín začatia realizácie stavebných prác závisí od priebehu verejného obstarávania. Lehota výstavby je 30 mesiacov od odovzdania prvého staveniska. Samotné vyhlásenie verejného obstarávania je podmienené súhlasom Ministerstva dopravy a výstavby SR.

Ako je to s podpisom zmluvy na modernizáciu Bratislava - Kúty štátna hranica?

Nakoľko ide o zákazku financovanú z prostriedkov Európskej únie, Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) ako kontrolovaný doručili Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) podnet na výkon kontroly spolu s kompletnou dokumentáciou z verejného obstarávania na predmet zákazky „ŽSR, Modernizácia železničnej trate Devínska Nová Ves – štátna hranica SR/ČR“. Po ukončení konania o preskúmanie úkonov kontrolovaného pred uzavretím zmluvy zo strany ÚVO bude nasledovať ešte dokončenie kontroly pred podpisom zmluvy z úrovne Ministerstva dopravy a výstavby SR ako národného kontaktného bodu pre projekty spolufinancované z Nástroja na prepájanie Európy (CEF) zamerané na dopravnú infraštruktúru. Vzhľadom ma tieto skutočnosti nie je možné sa vyjadriť k termínu podpísania zmluvy, keďže ŽSR nemajú vplyv na ukončenie týchto kontrol vykonávaných zo strany kontrolných orgánov v zmysle slovenskej legislatívy, ako aj platných manuálov pre prijímateľov prostriedkov Európskej únie. Je v prioritnom záujme ŽSR začať čo najskôr s implementáciou tohto projektu spolufinancovaného z prostriedkov Európskej únie, čo bude možné až po uzavretí zmluvy.

V akom štádiu je VO modernizácie železničného uzla v Žiline?  

 Vo verejnom obstarávaní na uskutočnenie stavebných prác na predmet nadlimitnej zákazky „ŽSR, Dostavba zriaďovacej stanice Žilina-Teplička a nadväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle Žilina“ bolo ukončené vyhodnotenie ponúk. Následne verejný obstarávateľ konal v zmysle zákona č. 343/2015 Z. z (ďalej len „ZVO“) a zaslal informáciu o výsledku vyhodnotenia ponúk uchádzačom, ktorú zároveň zverejnil v profile danej zákazky na webovom sídle Úradu pre verejné obstarávanie. Daná skutočnosť ešte neznamená, že s úspešným uchádzačom bude uzavretá zmluva, nakoľko po márnom uplynutí lehoty na doručenie námietok proti vyhodnoteniu ponúk zo strany neúspešného uchádzača budú nasledovať úkony týkajúce sa poskytnutie riadnej súčinnosti potrebnej na uzavretie zmluvy zo strany úspešného uchádzača. Výsledkom verejného obstarávania je uzavretie zmluvy, čomu predchádza povinná kontrola pred podpisom zmluvy zo strany Ministerstva dopravy a výstavby SR, ako aj kontrola z úrovne Úradu pre verejné obstarávanie, nakoľko ide o nadlimitnú zákazku financovanú z prostriedkov Európskej únie. Vzhľadom na tieto skutočnosti nie je možné sa v súčasnosti vyjadriť k termínu uzavretia zmluvy a následnému termínu odovzdania prvého staveniska ako začiatku stavebných prác na predmetnom úseku železničnej trate.

Ktoré úseky by mohli v  modernizácii byť ďalšími, teda sú najďalej v prípravnej fáze? 

ŽSR naďalej plánuje elektrifikáciu úseku Moldava n. Bodvou a Košice. Projekt je financovaný z prostriedkov EÚ a spolufinancovania ŠR a bol zaradený do zoznamu projektov OPII už v predchádzajúcom období. Momentálne prebieha proces k vyhodnoteniu ponúk. Následne bude podľa pravidiel realizovaná povinná kontrola pred podpisom zmluvy zo strany Ministerstva dopravy a výstavby SR, ako aj kontrola z úrovne Úradu pre verejné obstarávanie.

ŽSR sú pripravené na ďalšie investície do modernizácie tratí na území SR. Investície závisia od pridelených finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu a nasledujúceho programového obdobia operačných programov z prostriedkov EÚ.



Právne dokumenty