Železnice Slovenskej republiky


Trať Bratislava Prístavný most


02.07.2020

Je to prvýkrát, čo ŽSR skúmajú možnú využiteľnosť trate k Prístavnému mostu pre osobnú dopravu? Skúmate to z vlastnej iniciatívy alebo na požiadanie mesta Bratislava či iných aktérov?

Predmetný zámer nebol  v rámci štúdie Dopravného uzla Bratislava preverovaný. ŽSR preto na spoločnom stretnutí dňa 04.03.2020 so zástupcami mesta Bratislava navrhli preskúmať možnosť/predstaviť návrh vybudovať v lokalite prístavu Pálenisko (Zimný prístav)  železničnú stanicu pre zlepšenie dostupnosti tohto územia železničnou koľajovou dopravou. Charakter stretnutia bol informatívny s indikovaním postupových krokov. Pre ďalší vývoj v tomto zámere je  rozhodujúce rozhodnutie Mesta Bratislava vo vzťahu k rozvojovým zámerom v danej lokalite a zmluvnými vzťahmi mesta s developermi. Predmetný zámer je aj súčasťou Regionálneho plánu udržateľnej mobility Bratislavského samosprávneho kraja.

K čomu sa dnes táto trať využíva? Výlučne k preprave tovaru z a na prístavisko?

Koľajové napojenie  zo stanice Bratislava ÚNS  je v súčasnosti využívané výlučne pre nákladnú dopravu do dopravného bodu koľajisko Bratislava - Pálenisko a prístavu.

Sú všetky pozemky pod touto traťou a blízkosti trate štátne, resp. vo vlastníctve štátnych firiem? Alebo je tam je nejaký súkromný vlastník?

Pozemky pod železničnou infraštruktúrou sú vo vlastníctve Verejných prístavov, a. s. Zakladateľom spoločnosti je Slovenská republika, v ktorej mene koná Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky. 

Na základe zbežného pohľadu: čo by táto trať obnášala, aký typ investícií, pokiaľ by mala slúžiť pre osobnú dopravu? Je možné viesť osobnú dopravu až k železničnej vlečke, ktorá je priamo pri Eurovei?

Pre zodpovedanie týchto otázok je potrebné vypracovanie Urbanistickej štúdie na úrovni Hlavného mesta – celomestský záujem, prípadne Štúdie realizovateľnosti) – ktorá by dala odpoveď o možných variantoch umiestnenia zastávky, type investície, dopravného modelu a pod. Štúdia zároveň vyhodnotí potenciál návrhu nasledovných benefitov, ktoré môže nové železničné napojenie zahŕňajúce aj osobnú železničnú dopravu Mestu priniesť:

  • dopravná obsluha vysoko exponovaného územia železničnou koľajovou dopravou
  •  bez nutnosti zmien územného plánu
  • pešia dostupnosť veľkého množstva administratívnych budov Zóna Nivy / Chalupkova
  • bez nutnosti presunu ľudí z Hlavnej stanice
  • priame napojenie bez prestupu zo smerov Kúty/Záhorie, Marchegg/AT, Senec/Galanta a Pezinok/Trnava
  • možnosť prestupu cestujúcich z vlaku na budúcu električku v pešej dostupnosti v rámci jedného dopravného bodu

Kedy ŽSR chcú dať definitívnu odpoveď na to, či táto trať je alebo nie je využiteľná pre osobnú dopravu?   

Odpoveď na túto otázku bude možná až po vypracovaní vyššie uvedenej Urbanistickej štúdie/Štúdie realizovateľnosti.



Právne dokumenty