03.07.2020
1. Aké chyby mal pôvodný projekt TIOPu Ružinov, prečo sa musí kresliť znovu?
Pôvodný projekt TIOP Ružinov uvažoval s umiestnením jedného krajného nástupišťa pri koľaji č. 1 na trati Bratislava Nové Mesto – Podunajské Biskupice. Predmetná konfigurácia zastávky vychádzala z predpokladu, že bude v budúcnosti pridaná štvrtá koľaj v úseku Bratislava Nové mesto – TIOP Ružinov, ktorá by pokračovala ďalej na letisko. Nakoľko však štúdia dopravného uzla Bratislava nepotvrdila ekonomickú opodstatnenosť 4. koľaje, ale zostala potreba zvýšenia kapacity trate Bratislava – Dunajská Streda – Bratislava, bola potrebná zmena vo forme vybudovania nového nástupišťa, a to o presune krajného nástupištia medzi koľaj č.1 trate Bratislava Nové Mesto – Podunajské Biskupice a koľaje č.2 trate Bratislava Nové Mesto – Bratislava ÚNS, čím sa zvýšil počet nástupných hrán v TIOP Ružinov z 2 na 3.Pridaním koľajových spojok (zriadenie odbočky), ktoré sú súčasťou nového projektu TIOP Ružinov sa zabezpečí vytvorenie plnohodnotnej trojkoľajnej trate v úseku Bratislava Nové mesto – TIOP Ružinov, čím sa ešte viac zvýši priepustnosť trate smerom na Podunajské Biskupice. Vzhľadom na vyššie uvedené uvádzame, že pôvodné technické riešené nebolo chybné, ale vývoj udalostí si vyžiadal jeho zmenu. Z pôvodného projektu TIOP Ružinov budú v maximálnej miere využité všetky časti vo vzťahu k novo uvažovanému technickému riešeniu.
2. Kto tento tento projekt robil a aká bola cena tohto projektu?
Projekt vyhotovila spoločnosť Reming Consult a.s. ako súčasť zákazky, ktorej predmetom bolo vypracovanie projektovej dokumentácie pre 7 TIOP-ov v rámci Bratislavy. Súčasťou zákazky bolo aj získanie právoplatných územných rozhodnutí. Cena za dodanie pre TIOP Ružinov predstavovala čiastku 51 868,57 EUR.
3. Sú chyby zodpovednosťou projektanta alebo zlého zadania zo strany ŽSR?
Ako sme uviedli v bode 1, zmena projektu nebola vyvolaná chybnou dokumentáciou, ale zmenou podmienok za akých sa má TIOP budovať, a to zvýšenia kapacity a priepustnosti trate Bratislava Nové Mesto – Dunajská Streda v zmysle štúdie realizovateľnosti a po jej schválení.
4. Kto bude robiť nový projekt TIOPu Ružinov a aká bude cena tohto nového projektu?
V súčasnosti sú vypracované súťažné podklady pre výber zhotoviteľa projektovej dokumentácie pre nové technické riešenie zastávky a vybudovanie odbočky TIOP Ružinov. Súčasťou zákazky je aj získanie právoplatného stavebného povolenie. Cena projektovej dokumentácie na vypracovanie projektovej dokumentácie bude výsledkom verejného obstarávania zhotoviteľa projektovej dokumentácie.
5. O koľko sa opätovným kreslením TIOPu Ružinov oddiali jeho realizácia?
ŽSR plánujú ukončiť realizáciu do konca roka 2023 nasledovne:
Názov projektu |
Vyhlásenie |
Ukončenie |
Začiatok |
Koniec |
|
ŽSR, Terminály integrovanej osobnej prepravy v Bratislave, úsek Devínska Nová Ves – Bratislava hlavná stanica – Podunajské Biskupice, TIOP č. 6- Ružinov - projektová dokumentácia |
7/2020 |
1/2021 |
2/2021 |
2/2023 |
|
Výstavba terminálov integrovanej osobnej prepravy v Bratislave - Bratislava – Ružinov, realizácia |
8/2022 |
3/2023 |
4/2023 |
12/2023 |
Uvedené termíny sú závislé od procesov verejného obstarávania a samotnej prípravy dokumentácie a realizácie
6. Ktorý z plánovaných TIOPov na území mesta Bratislavy je aktuálne najbližšie realizácii a kedy sa začne stavať?
Najbližšie k realizácií je TIOP Vrakuňa, pre ktorý sa v súčasnosti dopracovávajú súťažné podmienky. Súťaž je pripravovaná podľa podmienok žltého FIDIC-u (naprojektuj a postav), pričom realizáciu predpokladáme zahájiť v 01/2023 s plánovanou dĺžkou výstavby 6 mesiacov.