Železnice Slovenskej republiky


ŽSR od 9. júna menia grafikon v osobnej a nákladnej preprave


06.06.2019

Železnice Slovenskej republiky prichádzajú od 9. 6. 2019 v poradí už s druhou zmenou grafikonu verejnej dopravy. Zavedené budú nové páry rýchlikov, osobných vlakov a regionálnych expresov. Úplnou novinkou bude linka Košice – Čierna nad Tisou – Mukačevo, sezónny rýchlik zo stanice Poprad – Tatry do poľskej stanice Muszyna. Zmeny sa dotknú aj vlakov na tratiach Žilina – Púchov, Skalica – Kúty či úseku Bratislava - Nové Mesto – Bratislava - Petržalka. 

V diaľkovej a medzinárodnej doprave sa zmeny dotknú úseku Bratislava hl. st. – Praha hl. n., kde bude zavedený nový pár vlakov kategórie railjet s odchodom z Bratislava hl. st. o 5.10 hod a príchodom do Prahy hl. n. o 9.07 hod. Odchod z Prahy je plánovaný na 19.50 hod. s príchodom do Bratislavy o 23.43 hod. Na úseku Košice – Čierna nad Tisou – Mukačevo budú zavedené dva páry nových regionálnych rýchlikov. Premávať budú dvakrát denne v oboch smeroch - Košice 9.10 hod. – Mukačevo 13.00 hod., Košice 12.01 hod – Mukačevo 16.00 hod., Mukačevo 13.50 hod – Košice 18.13 hod., Mukačevo 17.16 hod. – Košice 21.33 hod. Na úseku Poprad-Tatry – Muszyna budú zavedené dva nové páry sezónnych regionálnych rýchlikov, ktoré budú premávať počas víkendov v letnej sezóne, t. j. v období od 29. 6. do 1. 9. 2019.

Z dôvodu postupu prác na koridore V. Púchov – Výh Plevník-Drienové sa od 9. 6. bude prechádzať do výlukového úseku Púchov – Považská Bystrica čiastočne jednokoľajne v úseku Výh. Milochov – Považská Bystrica. Na trati Žilina – Púchov preto dochádza k zmenám trás predovšetkým u vlakov na linkách Valašského expresu Žilina – Praha hl. n. a opačne.

K zmenám v regionálnej osobnej doprave po 9. 6. 2019 dôjde k úpravám na tratiach Skalica – Kúty, Bratislava-Nové Mesto – Bratislava-Petržalka a Komárno – Nové Zámky. Na trati Bánovce nad Ondavou – Veľké Kapušany bude obnovená železničná osobná doprava 4 pármi vlakov s prípojmi v ŽST Bánovce nad Ondavou na/z vlaky kategórie REX Košice – Humenné. Zmeny so sebou prináša aj turistická sezóna v Tatrách, kde bude na úseku ozubnicovej železnice Štrba – Štrbské Pleso zavedených 5 párov vlakov. Na úseku trate TEŽ Poprad Tatry – Štrbské Pleso budú zavedené 2 páry vlakov a na úseku trate TEŽ Starý Smokovec – Tatranská Lomnica bude  zavedený jeden pár nových vlakov. Grafikon počíta aj s posilnením dopravy počas spoločenského podujatia Európske ľudové remeslo Kežmarok dňa 13. júla 2019.

Požiadavku na zmenu trás vlakov nákladnej dopravy si uplatnilo k 9. 6. na ŽSR sedem nákladných dopravcov.

O ŽSR – manažérovi infraštruktúry

ŽSR vznikli 1. januára 1993 rozhodnutím vlády SR o zriadení štátneho podniku v nadväznosti na rozdelenie ČSFR a tým i na rozdelenie Česko – slovenských štátnych dráh na dva samostatné subjekty. Od 1. januára 2002 sa ŽSR podľa Projektu transformácie a reštrukturalizácie ŽSR rozdelili na dva samostatné subjekty – ŽSR a Železničnú spoločnosť, a. s. (ZSSK). A následne 1. januára 2005 sa ZSSK rozdelila na Železničnú spoločnosť Slovensko, a.s. zabezpečujúcu osobnú dopravu a Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. zabezpečujúcu nákladnú dopravu.

ŽSR sú manažérom infraštruktúry a podľa zákona sú prevádzkovateľom železničnej dráhy na území Slovenska. Vyplýva im z toho povinnosť zabezpečovať a obsluhovať celoštátne a regionálne dráhy a organizovať na týchto dráhach dopravu pre všetkých prevádzkovateľov dopravy v zmysle dopravnej politiky štátu, a to bez akýchkoľvek diskriminačných obmedzení. V svojom portfóliu majú ŽSR v správe železničné trate (normálneho, širokého aj úzkeho rozchodu), trakčné vedenia, železničné tunely a mosty, železničné priecestia či železničné stanice.



Právne dokumenty