Železnice Slovenskej republiky


Krádež lán medzi Sabinovom a Lipanmi


24.09.2019

1. Aká škoda železniciam vznikla?

Škoda ku dnešnému dňu ešte nie je vyčíslená. Vyčíslená bude po jej úplnom odstránení počas výluky v druhej polovici októbra. Hrubý odhad škody je 5 -10 tisíc EUR.

2. Ovplyvnila krádež premávku vlakov na uvedenom úseku? - Ako je to možné že vlaky v tomto úseku mohli premávať?

Krádež našťastie nespôsobila obmedzenie premávky na tejto trati. Vlaky jazdia vďaka provizórnemu vykotveniu trakčného vedenia, ktoré vykonali naši špecialisti počas dopravných prestávok. Nakoľko nie sú zaistené požadované parametre spolupráce trakčného vedenia s hnacími koľajovými vozidlami, vlaky musia jazdiť zníženou rýchlosťou. V dôsledku nekalej činnosti neznámych organizovaných skupín a zlodejov je nutné znižovať v inkriminovaných úsekoch tratí prevádzkovú rýchlosť vlakov a nastáva znižovanie bezpečnosti železničnej prevádzky, obmedzenie prevádzkyschopnosti železničnej dopravnej cesty, ale aj ohrozovanie osôb – zamestnancov železničných a iných spoločností. Dochádza samozrejme k poškodzovaniu majetku ŽSR a znižovaniu plynulosti železničnej dopravy. V prípade krádeží káblov a lán na ŽSR hrozí zásah elektrickým prúdom vysokého napätia. V prípadoch krádeží súčastí trakčného vedenia pod napätím ide o priame ohrozenie života ako zlodejov, tak aj  službukonajúcich zamestnancov ŽSR, ktorí sa môžu dostať do priameho neúmyselného kontaktu so zvyškami visiaceho trakčného vedenia pod napätím po krádeži.

3. Mohli chýbajúce laná zapríčiniť nejaké ohrozenie cestujúcich? 

Tak ako boli laná zdemontované, nemohli ohroziť cestujúcu verejnosť.

4. Nejde o prvú krádež kovových súčastí z vašich tratí. Ako často sa s týmto problémom stretávate? Budete robiť nejaké preventívne opatrenia?

Je takmer nereálne na šírej trati ustrážiť všetky prvky železničnej infraštruktúry. Železnice Slovenskej republiky pristúpili k venovaniu zvýšenej pozornosti stavu zariadení železničnej infraštruktúry a spolu so zamestnancami PZ vykonávajú mimoriadne prehliadky na elektrifikovaných tratiach v celej pôsobnosti ŽSR, prednostne v úsekoch s bezproblémovým prístupom cestných motorových vozidiel. Zároveň vyzvali dopravcov využívajúcich služby slovenskej železničnej infraštruktúry, aby aj oni venovali zvýšenú pozornosť pri jazde a prípadné podozrenia hlásili výpravcom na najbližšej stanici.

Odcudzené prvky z bronzu a medi sú nahrádzané oceľovými lanami (nie je to pre zlodejov finančne zaujímavé, výkupné ceny meď 4-4,5 EUR/kg; bronz 3-3,5 EUR/kg; železo 0,07 EUR/kg).

5. Viete si nejako vysvetliť ako sa podarilo páchateľovi vôbec takúto krádež realizovať?

Jedná sa pravdepodobne o organizovanú skupinu. Páchatelia sú zrejme znalí problematiky, keďže prvky trakčného vedenia odrežú pod vysokým napätím, rozrežú na kusy a odvezú. Ostatnou krádežou odcudzili 640 m bronzového lana 70 mm2 (cca 380 kg), 54 m medeného lana 120 mm2 (cca 60kg).



Právne dokumenty