15.10.2019
Úradný vestník Európskej únie v utorok 15. 10. 2019 publikoval oznámenie o vyhlásení verejného obstarávania na stavebné práce na dostavbe zriaďovacej stanice
Žilina - Teplička a nadväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle Žilina. Verejným obstarávateľom sú Železnice Slovenskej republiky. Celá stavba má dĺžku cca 14 km v smere východ - západ a 2,3 km v smere sever - juh. Odhadovaná hodnota bez DPH je 353 747 214,59 EUR. Lehota na predkladanie ponúk uplynie 29. 11. 2019 do 08:30 hod.
Účelom stavby je modernizovať technickú infraštruktúru v uzle Žilina, ktorý je súčasťou siete TEN-T a európskeho železničného koridoru č. V Bratislava - Žilina - Čierna nad Tisou
v rámci koridoru Dunaj – Rýn, resp. Balticko-adriatického koridoru. Modernizácia pozostáva z prestavby existujúcej železničnej dopravnej cesty, zvýšenia stupňa technickej vybavenosti, zabudovania moderných a progresívnejších prvkov, čím dôjde ku skvalitneniu a zlepšeniu jej technických parametrov, bezpečnosti a ukazovateľov ako celku.
Predmet zákazky je z dôvodu časového hľadiska výstavby rozdelený do dvoch etáp. Prvou je modernizácia železničného úseku Váh - Varín – Strečno a druhou už spomínaná dostavba zriaďovacej stanice Žilina - Teplička a nadväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle Žilina.
Stavba zahŕňa nasledovné časti uzla:
— Úsek Strážov - Žilina od km 199,200 modernizovanej trate Púchov - Žilina
— ŽST Žilina
— Úsek Žilina - Budatín od km 251,109 modernizovanej trate Žilina Krásno nad Kysucou
— Úsek Žilina - Varín
— Žilina - Teplička
— ŽST Varín
— Úsek Varín - Strečno po km 326,800 trate Žilina - Vrútky
Celé znenie oznámenia vo vestníku Európskej únie nájdete tu https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:482589-2019:TEXT:EN:HTML&src=0
O ŽSR – manažérovi infraštruktúry
ŽSR vznikli 1. januára 1993 rozhodnutím vlády SR o zriadení štátneho podniku v nadväznosti na rozdelenie ČSFR a tým i na rozdelenie Česko – slovenských štátnych dráh na dva samostatné subjekty. Od 1. januára 2002 sa ŽSR podľa Projektu transformácie a reštrukturalizácie ŽSR rozdelili na dva samostatné subjekty – ŽSR a Železničnú spoločnosť, a. s. (ZSSK). A následne 1. januára 2005 sa ZSSK rozdelila na Železničnú spoločnosť Slovensko, a. s. zabezpečujúcu osobnú dopravu a Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. zabezpečujúcu nákladnú dopravu.
ŽSR sú manažérom infraštruktúry a podľa zákona sú prevádzkovateľom železničnej dráhy na území Slovenska. Vyplýva im z toho povinnosť zabezpečovať a obsluhovať celoštátne a regionálne dráhy a organizovať na týchto dráhach dopravu pre všetkých prevádzkovateľov dopravy v zmysle dopravnej politiky štátu, a to bez akýchkoľvek diskriminačných obmedzení. V svojom portfóliu majú ŽSR v správe železničné trate (normálneho, širokého aj úzkeho rozchodu), trakčné vedenia, železničné tunely a mosty, železničné priecestia či železničné stanice. Zabezpečujú tiež riadenie železničnej dopravy.