21.05.2019
Onedlho sa má začať výstavba nového závodu Mubea v Kežmarku. Rád by som vás požiadal o odpovede na niekoľko otázok:
1. Závod bude v blízkosti železničnej trate 185 (Poprad-Tatry – Plaveč). Aké zmeny musia na nej ŽSR urobiť (zabezpečené priecestia, prípadné nové priecestia, atď...)
V rámci výstavby nového závodu MUBEA budú na dvoch jestvujúcich nezabezpečených priecestiach v km 16,715 a v km 17,287, ktoré sa nachádzajú v blízkosti priemyselného parku na jednokoľajnej železničnej trati Poprad Tatry-Plaveč, vybudované priecestné zabezpečovacie zariadenia. V súčasnosti je priecestie v km 16,715 nezabezpečené, označené dopravnými značkami a slúži len pre prístup do chatovej oblasti. V tesnej blízkosti priecestia sa z jednej strany nachádza železničná zastávka „Kežmarok-Pradiareň“ a z druhej strany sú to priestory spoločnosti Toreal, ktorých oplotenie výrazne obmedzuje rozhľadové pomery. Traťová rýchlosť je pred týmto priecestím v smere od ŽST Kežmarok obmedzená na 30 km/h. V rámci stavby bude na predmetnom priecestí vybudované priecestné zabezpečovacie zariadenie 3. kategórie, svetelné s celými závorami a s aktívnou signalizáciou (bielym prerušovaným svetlom). Celé závory budú v dvojitom prevedení, t.j. po oboch stranách pozemnej komunikácie. Priecestie počas rekonštrukcie bude rozšírené o chodník, ktorý bude spoločne zabezpečený s cestnou komunikáciou. Ovládanie priecestných zariadení bude riešené pomocou počítačov osí.
Informovanie rušňovodiča o stave priecestia bude riešené pomocou priecestníkov. U výpravcu v ŽST Kežmarok bude doplnená nová kontrolná skrinka so zjednodušenými kontrolami stavu priecestného zabezpečovacieho zariadenia. Vybudovaním zabezpečovacieho zariadenia na predmetnom priecestí dôjde k zrušeniu rýchlostného obmedzenia vlakovej dopravy k priecestiu od ŽST Kežmarok.
Železničné priecestie v km 17,287 je v súčasnosti nezabezpečené, označené dopravnými značkami a slúži len pre prístup na pozemky spoločnosti AGROSTAV. V blízkosti priecestia je ukončený súbežný cyklistický chodník.
V rámci stavby bude na predmetnom priecestí vybudované priecestné zabezpečovacie zariadenie 3. kategórie, svetelné s celými závorami a s aktívnou signalizáciou. Celé závory budú v dvojitom prevedení, t.j. po oboch stranách pozemnej komunikácie. Priecestie počas rekonštrukcie bude rozšírené o jeden jazdný pruh a cyklistický chodník, ktorý bude spoločne zabezpečený s cestnou komunikáciou. Ovládanie priecestných zariadení bude riešené pomocou počítačov osí. Informovanie rušňovodiča o stave priecestia bude riešené pomocou priecestníkov.
2. Koľko budú tieto stavebné úpravy stáť?
Celkové náklady na výstavbu uvedených priecestných zabzpečovacie zariadení v súčasnosti nie sú známe, nakoľko stavba sa nachádza v procese verejného obstarávania.
3. Kto ich financuje?
ŽSR uvedenú investíciu zatiaľ nezabezpečujú, podľa informácií by mala byť financovaná mestom Kežmarok.
