21.05.2019
V Košiciach na železničnom priecestí vodič ostal na priecestí ulice Jantárová – Malá stanica medzi závorami. K zrážke nakoniec nedošlo, keďže s autom sa dokázal ešte vymanévrovať mimo železničnú trať a dosah vlaku.
1. Viete mi uviesť, koľko podobných prípadov takýchto riskantných vniknutí na železničné priecestie registrujete za posledné 3 roky a koľko z nich sa skončili tragicky?
Počet vniknutí bez následkov (ak to nikto nenahlásil, resp. nevyhotovil video záznam) nevieme evidovať. Vieme iba o vniknutiach s následkami – nehodami.
Za posledné 3 roky máme vedomosť o viacerých takýchto porušeniach zo strany užívateľov železničných priecestí. Aj napriek osadeniu kamier, na ktoré sú vodiči viditeľne upozornení, dochádza na priecestí v km 4,465 (SP0107) v úseku Čadca – Čierne pri Čadci pri riadnej činnosti priecestného zabezpečovacieho zariadenia k jej nerešpektovaniu a dochádza k poškodeniu závor.
Posledný takýto prípad evidujeme dňa 6. mája 2019 a jedná sa o deviaty prípad zaznamenaný v tomto roku. V roku 2017 bolo takýchto prípadov 11 a v roku 2018 až 25. Všetky tieto prípady boli ohlásené PZ SR.
Podobné prípady ako tento sú dôkazom toho, že každoročné preventívne akcie ŽSR „Medzinárodný deň bezpečnosti na železničných priecestiach ILCAD“, na ktorých sa prostredníctvom médií oboznamuje verejnosť s pravidlami ako sa správať na železničnom priecestí, majú význam.
2. Aká je možná sankcia za podobné neohľaduplné jazdenie cez priecestie, kedy vodič ohrozí aj samotný vlak?
V takýchto prípadoch ide o porušenie cestného zákona a súvisiacich vyhlášok. Sankcie sú v kompetencii PZ SR. V prípade, že príde ku všeobecnému ohrozeniu taktiež to rieši PZ SR.
https://www.zsr.sk/sluzby-verejnosti/vsetko-zeleznicnych-priecestiach/
