19.06.2019
1. Bude budúci rok definitívne dokončený úsek Púchov – Považská Teplá?
Podľa aktualizovaného harmonogramu, ktorý bol predložený zhotoviteľom stavby budú práce na modernizácii trate Púchov – Považská Bystrica – Považská Teplá prebiehať kontinuálne až do decembra 2021, pričom ide o najneskorší možný termín a nemusí byť podmienený potrebou výluk. Z dlhodobého hľadiska nie je možné uviesť konkrétne dátumy a časy uskutočnenia výluk, pretože sa upresňujú na ročnej báze a za účasti tzv. grafikonovej komisie a v príslušnom roku sa aktualizujú na mesačných bázach v rámci výlukových štábov, kde je, samozrejme, zohľadnený aktuálny grafikon vlakovej dopravy a z neho vyplývajúce nároky pre zachovanie objemov dopravy, jej plynulosti a bezpečnosti.
2. O koľko sa dnes v priemere skrátila doba cestovania medzi Bratislavou a Žilinou v porovnaní so stavom pred začiatkom rekonštrukcie?
Porovnaním GVD 2018/2019 oproti GVD 2009/2010 dosahujeme v súčasnosti medzi stanicami Bratislava – Žilina u IC vlaku časovú úsporu 19 minút, pri rýchliku 11 minút. Plánovaná úspora po kompletnej modernizácií a po využívaní maximálnej traťovej rýchlosti je u IC vlakov 36 minút a u rýchlika 32 minút. U osobných vlakov 28 minút.
3. Aká časť vlakov (približne) podľa vašich informácií chodí po zrekonštruovanej trati reálne 160 km/h rýchlosťou?
Podľa objednávky dopravcu sú na rýchlosť 160 km/h trasované v podstate všetky rýchliky (komerčne IC, R a RR). V počtoch vlakov to znamená:
- IC (Bratislava – Košice a späť) – 4 páry (8 vlakov)
- R 6xx (Bratislava – Košice a späť) – 7 párov (14 vlakov)
- RR 7xx (Bratislava – Žilina a späť) – 9 párov (18 vlakov)
- RR 7xx (Trenčín – Košice) – 1 pár (2 vlaky)
- REX 17xx (Bratislava – Trenčín a späť) – 1 pár (2 vlaky)
4. Uvažujú ŽSR o tom, že by sa v budúcnosti existujúca trať Bratislava – Žilina prerábala na ešte vyššiu rýchlosť? Ak áno, kedy?
V súčasnosti modernizujeme na traťovú rýchlosť do 160 km/h.
5. Kedy očakávate začiatok výstavby a dokončenie rekonštrukcie Žilina – Košice a koľko sú približné odhadované náklady?
Termíny realizácie sú v závislosti od dostupnosti finančných prostriedkov z tohto alebo budúceho programového obdobia EÚ. Pripravujeme verejné obstarávanie na realizáciu modernizácie samotnej stanice Žilina aj s úsekom Žilina – Varín. Projekčne pripravujeme úsek Liptovský Mikuláš – Poprad, Poprad – Spišská Nová Ves a Kysak – Košice.