19.07.2019
V Kremnici sa na mňa obrátila skupina obyvateľov. Upozornila na nebezepečné prechádzanie chodcov popod železničnú trasu v smere od Kremnice na Skalku (kúsok od chaty Toliar), kde prejazdom, úzkym „tunelom“ prechádzajú naraz chodci aj autá, ide pritom o trasu smerujúcu na viaceré turistické chodníky, takže pomerne husto využívanú pešími. Vedia ŽSR v tejto oblasti nejako pomôcť (ako majiteľ „tunela“)? Existuje nejaká alternatíva pre chodcov, kde by nedochádzalo k ich ohrozeniu? Napríklad vybudovať (možno v spolupráci s mestom) zboku tunela nad potokom nejaký roštový chodník alebo niečo podobné?
Jedná sa o klenbový železničný most v km 255,785 medzi železničnými stanicami Kremnica a Kremnické Bane, ktorý je tvorený dvomi klenbami premosťujúcimi cestnú komunikáciu a vodný tok. Železničný most bol postavený v roku 1872 a svojím usporiadaním vyhovoval vtedajším potrebám cestnej dopravy. Z pohľadu ŽSR je železničný most konštrukčne vo vyhovujúcom stave a ŽSR neplánujú jeho rekonštrukciu. ŽSR nie sú správcom komunikácie pod mostom ani správcom vodného toku. Bezpečnosť účastníkov cestnej premávky musí riešiť predovšetkým správca komunikácie. Prípadný návrh projektovej dokumentácie alternatívnej komunikácie pre peších druhým mostným otvorom ponad vodný tok by musel vyhovovať platným normám a predpisom. Z pohľadu ŽSR by musel byť prerokovaný ako stavba v ochrannom pásme dráhy.