14.01.2019
Dobrý deň pán Lukáč, poprosila by som Vás o informácie k dvom témam, ktoré pripravujem. Jedna je o tzv. trúbiacich vlakoch v obci Brodské na Záhorí. K tejto téme by som sa rada vrátila, pretože ŽSR na trati postavili nadchod a vlaky po niekoľkých rokoch prestali trúbiť.
1. Kedy presne ste tento nadchod dostavali, ako dlho ste ho stavali?
Nadchod sa nestaval ale zabezpečený prechod pre peších.
2. Čo sa tým teda zmenilo?
Zvýšila sa bezpečnosť železničnej dopravy a cestujúcich.
3. Koľko nadchod stál a nejaké info k tomu ak máte.
Cena stavby je 626 787,82 EUR, ide o :
- Úpravu nástupíšť, celogumový prechod,
- Zabezpečovacie zariadenie prechodu,
- Úprava zabezpečovacieho zariadenia v železničnej stanici (ŽST) Kúty,
- Úprava zabezpečovacieho zariadenia vedľajšieho priecestia v Brodskom,
- Úprava rozvodov 6kV a prípojka napájania zabezpečovacieho zariadenia.
4. Prečo to muselo trvať tak dlho?
Termín realizácie bol 10/2017 – 5/2018 v zmysle zmluvy.
5. Sú ešte na Slovensku obce, ktoré majú podobný problém a čakajú na nadchod?
Mimoúrovňové prístupy pre cestujúcich k nástupištiam (podchody) v ŽST a k nástupištiam na železničných zastávkach sa budujú iba na modernizovaných koridorových tratiach.
V súčasnosti ŽSR neplánujú vybudovanie nových mimoúrovňových prístupov (nadchodov, podchodov) pre cestujúcich.
Všeobecne ohľadne nezabezpečených železničných priecestí a priechodov pre peších: Pred každým nezabezpečeným železničným priecestím musí byť na železničnej trati „Výstražný kolík“ s návesťou 147a „Pískajte“, ktorá upozorní chodca na blížiace sa koľajové vozidlo.
Ďalšia téma sa týka trate medzi Bratislavou a Prahou. Dávnejšie som počula, že sa bude (v dlhšom časovom horizonte) rekonštruovať trať , že z nej zmiznú niektoré priecestia, aby vlaky mohli jazdiť rýchlejšie dokonca aj 200 km/h. Ako ďaleko je už tento projekt, o čo v ňom vlastne pôjde, aké zmeny by sa mali urobiť, koľko by to malo stáť, o koľko sa vlaky zrýchlia, (za Devínskou sa už rekonštruovalo, ešte sa bude? a čo medzi Malackami a Kútmi? Sú s tým spojené nejaké komplikácie, napríklad či všetky obce s rušením priecestí súhlasia.....prosím čo najviac info k tomuto.
Ako ďaleko je už tento projekt, o čo v ňom vlastne pôjde, aké zmeny by sa mali urobiť.
Hlavným účelom stavby je modernizácia technickej infraštruktúry železničnej trate pre dosiahnutie európskych parametrov podľa medzinárodných dohôd AGC a AGTC a národného rozvojového dokumentu „Dlhodobý program rozvoja železničných ciest“ (schválený uznesením vlády SR č. 166/93 a aktualizovaný uznesením vlády SR č. 686/97). Dokument ako jednu z priorít označuje modernizáciu európskeho koridoru č. IV., ktorého súčasťou sú úseky Devínska Nová Ves – Malacky (mimo) a Kúty (mimo) – št. hr. SR/ČD.
Modernizácia trate spočíva v skvalitnení jej technických parametrov prostredníctvom zvýšenia jej technickej vybavenosti integráciou moderných a progresívnych prvkov so súbežnou inováciou zabezpečovacích systémov a systémov riadenia dopravy. Návrh modernizácie traťového úseku súčasne zohľadňuje zvýšenie traťovej rýchlosti na rýchlosť do 160 km/h s miestnymi obmedzeniami. Súčasný účel a význam činnosti zostanú zachované, tzn. bude zachovaný charakter celoštátnej dráhy slúžiacej verejnej železničnej doprave. Prístupy na nástupištia na zastávkach a železničných staniciach budú riešené mimoúrovňovo vrátane bezbariérových prístupov čím sa v podstatnej miere zvýši bezpečnosť cestujúcej verejnosti. Zároveň všetky úrovňové križovania pozemných komunikácii so železničnou traťou budú nahradené mimoúrovňovými príp. niektoré priecestia budú zrušené bez náhrady. Na miestach, kde miera intenzity hluku zo železničnej dopravy prekročí povolené maximálne hodnoty v zmysle platných právnych predpisov, budú vybudované protihlukové opatrenia.
Na dva spomenuté úseky železničnej trate v súčasnosti prebieha verejná súťaž na výber zhotoviteľa súčasne projektovej dokumentácie a realizácie diela v zmysle podmienok žltej knihy FIDIC.
a čo medzi Malackami a Kútmi?
V tomto úseku sa uvažuje s projektovou prípravou. V súčasnosti prebieha verejná súťaž na výber zhotoviteľa projektovej dokumentácie.
Cieľom projektovej prípravy v úseku železničnej trate Malacky (mimo) – Kúty je modernizácie traťového úseku, predovšetkým modernizácia konštrukcií železničných tratí, oznamovacích zariadení, trakčných vedení a elektrických inštalácií, ako i výstavba nástupíšť a mimoúrovňových križovaní železničnej infraštruktúry s cestnou (formou nadjazdov, podjazdov), rekonštrukcia a modernizácia železničných mostov, priepustov a podchodov. Súčasťou modernizácie traťového úseku je i modernizácia železničných staníc a železničných zastávok tak, aby vyhovovali rastúcim požiadavkám cestujúcej verejnosti. Prístupy na nástupištia na zastávkach a železničných staniciach budú riešené mimoúrovňovo vrátane bezbariérových prístupov čím sa v podstatnej miere zvýši bezpečnosť cestujúcej verejnosti. Zároveň všetky úrovňové križovania pozemných komunikácii so železničnou traťou budú nahradené mimoúrovňovými príp. niektoré priecestia budú zrušené bez náhrady. Na miestach, kde miera intenzity hluku zo železničnej dopravy prekročí povolené maximálne hodnoty v zmysle platných právnych predpisov, budú vybudované protihlukové opatrenia.
Sú s tým spojené nejaké komplikácie, napríklad či všetky obce s rušením priecestí súhlasia?
V rámci procesu posudzovania vplyvov stavby na životné prostredie v zmysle č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, všetky dotknuté úrovňové kríženie pozemných komunikácii so železničnou traťou boli prerokované na verejných rokovania so zástupcami miestnych samospráv, právnických a fyzických osôb, a tiež s orgánmi životného prostredia. Na základe týchto rokovaní boli vznesené pripomienky, podnety, odporúčania. Následne Ministerstvo životného prostredia tieto vyhodnotilo a vydalo rozhodnutie Záverečné stanovisko. Toto rozhodnutie je pre stavebníka záväzné a určuje kde a akým spôsobom má byť, to ktoré priecestie nahradené mimoúrovňovo – nadjazdom alebo podjazdom, príp. za akých podmienok je možné priecestie zrušiť.
V súčasnosti ešte beží záverečná fáza procesu posudzovania vplyvu stavby na životné prostredie – čaká sa na overenie právoplatnosti Záverečného stanoviska MŽP.
Informácie týkajúce sa verejného obstarávania na výber zhotoviteľa projektovej dokumentácie a realizácie stavby „ŽSR, Modernizácia železničnej trate Devínska Nová Ves – štátna hranica SR/ČR“:
Opis predmetu danej zákazky je uvedený v súťažných podkladoch zverejnených na profile verejného obstarávateľa na webovom sídle Úradu pre verejné obstarávanie:
https://www.uvo.gov.sk/vyhladavanie-zakaziek/detail/dokumenty/403908
K ukončeniu tohto verejného obstarávania ešte nedošlo. V súčasnosti nie je možné pokračovať v ďalších úkonoch vo verejnom obstarávaní vzhľadom na neukončené konanie o preskúmanie úkonov kontrolovaného na základe námietok zo strany Rady Úradu pre verejné obstarávanie.