Železnice Slovenskej republiky


Správa a údržba budúcich stavebných diel


07.01.2019

Dobrý deň, viem že sa Vás to už pýtali ale musím doplniť informácie do článku. Rád by som vedel či obce majú možnosť zasahovať do zmlúv pre začatím stavby. Či už tam si môžu klásť že neprijmú stavbu do vlastníctva respektíve že nebudú jej správcom ak na to nemajú financie. Alebo existuje zákon ktorý im to priam prikazuje bez možnosti ústupkov?

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) ako Investor, resp. Objednávateľ stavby uzatvára Zmluvy o dielo so Zhotoviteľom stavby na základe výsledkov verejného obstarávania a tento dokument sa viaže výlučne na Zhotovenie stavby (diela) ako celku. To znamená, že nerieši a neupravuje budúce vlastnícke vzťahy – práva a povinnosti týkajúce sa odovzdania a prevzatia stavebných objektov vyvolaných investícií tzv. „tretím“ stranám, ktoré nie sú súčasťou správy a údržby výkonných organizačných jednotiek ŽSR.

Už počas prípravy projektovej dokumentácie participujú obce (mestá, vyššie územné celky a pod) na projektovej dokumentácii a sú aktívne zapájaní do procesu, ktorého výsledkom je finálna podoba budúceho stavebného diela. Najčastejšie sa ich dotýka práve problematika spojená so zabezpečením tzv. mimoúrovňového riešenia – miesta kde sa križuje železničná trať s pozemnou komunikáciou. Ako náhrady sú budované cestné nadjazdy, podjazdy, podchody, nadchody. Ide pritom o jednu z najzákladnejších požiadaviek na bezpečnosť a plynulosť železničnej prevádzky po modernizácii, ktorá vyplýva z legislatívy SR a nariadení Európskej komisie.

To znamená, že ŽSR ako investor stavby sú povinné zabezpečiť adekvátne technické riešenie za „zrušené“ pôvodné úrovňové kríženie, na strane budúceho správcu však môže dôjsť k obštrukciám (akých sme v poslednej dobe svedkami).



Právne dokumenty