Železnice Slovenskej republiky


Bilancia za rok 2018


03.01.2019

1. Aký bol rok 2018 pre ŽSR, čo považujete za najdôležitejšie?     

Rok 2018 je 170. rokom existencie železníc na Slovensku. Aj tento rok sa opätovne zapíše do histórie železníc usilovnou prácou jej zamestnancov, ktorej výsledkom je zaistenie bezpečnej a prevádzkyschopnej železničnej infraštruktúry v súlade s potrebami zákazníkov v nákladnej aj osobnej doprave. Uvedené predstavujú činnosti údržby a správy železničnej infraštruktúry (ŽI), riadenia dopravy na ŽI a modernizácie ŽI. V roku 2018 ŽSR pokračovali v zefektívňovaní činností a odstraňovaní duplicitných činností v oblasti administratívy implementáciou pripravených organizačných zmien - od 1.1.2018 vznikom novej vnútornej organizačnej jednotky (VOJ) - Správa majetku Bratislava, čiastočnou zmenou organizačného usporiadania Generálneho riaditeľstva Bratislava prerozdelením a kumulovaním činností v rámci rušenia niektorých odborov  a prípravou nových organizačných zmien - zrušenie VOJ Závod služieb železníc k 31.12.2018.

Je potrebné mimo iné spomenúť uzatvorenie dlhodobého kontraktu so spoločnosťou Jaguar Land Rover Slovakia s.r.o na služby poskytované v Termináli intermodálnej prepravy v Lužiankach a ukončenie výberu prevádzkovateľa Terminálu intermodálnej prepravy Žilina. Oba projekty zvýšia prepravné výkony na sieti ŽSR a prispejú k napĺňaniu cieľov Bielej knihy (presun nákladnej dopravy z ciest na železnicu).

2. Predpokladaný hospodársky výsledok, celkové výnosy (z toho poplatky od dopravcov za využitie infraštruktúry), celkové náklady v tomto roku? Komentár k vývoju hospodárenia?

Cieľom ŽSR je za rok 2018 dosiahnuť vyrovnané hospodárenie s celkovými výnosmi a nákladmi vo výške 492 086 tis. EUR. Očakávané výnosy z úhrad za prístup k železničnej infraštruktúre sú vo výške 77 767  tis. EUR pri poskytnutí kompenzácie finančných dopadov pre nákladných dopravcov vo výške 26 500 tis. EUR. ŽSR od druhej polovice roka 2018 detailne sledujú vývoj nákladov a výnosov a prijímajú optimalizačné opatrenia s cieľom dosiahnutia vyrovnaného hospodárenia.

3. Plánovaný počet zamestnancov, z toho v prevádzke, ku koncu roka 2018, priemerná mzda zamestnancov v tomto roku? 

K 30.11.2018 je evidenčný počet zamestnancov 13 707, z toho je 12 531 zamestnancov v prevádzke    (t. j. 91 %). Priemerná mzda v ŽSR za 11 mesiacov 2018 je v sume 1 045 EUR.

4. Stav vyjednávania s odbormi na rok 2019 - návrhy vedenia spoločnosti, požiadavky zamestnancov v mzdovej oblasti?

 Kolektívne vyjednávanie o návrhu KZ ŽSR 2019 – 2020 nie je zatiaľ ukončené. Návrh bol predložený odborovými organizáciami, pričom v mzdovej oblasti požadujú  zvýšenie tarifných miezd  všetkým zamestnancom o 100 EUR. Tento návrh nemôže byť vzhľadom na ekonomické možnosti zamestnávateľom akceptovaný.

5. Hlavné priority spoločnosti v roku 2019? Plánovaný hospodársky výsledok, výnosy, počet zamestnancov, mzda...?

Podnikateľský plán ŽSR na rok 2019 je zostavovaný v intenciách vyrovnaného hospodárenia na úrovni Zmluvy o prevádzkovaní železničnej infraštruktúry a ŽSR.

Jednou z hlavných priorít ŽSR pre nasledujúce roky je finančné zastabilizovanie spoločnosti. Cestou k dosiahnutiu tohto cieľa je zmena financovania ŽSR (bez dodatočného tlaku na Rozpočet verejnej správy) a zvýšenie efektívnosti práce. V oblasti investícií plánujú ŽSR vypracovať návrh stratégie na investície ŽSR v dlhodobom horizonte a implementovať investičný controlling a reporting do informačných systémov.

 



Právne dokumenty