21.01.2019
Dobrý deň, zasielam Vám otázky k článku o železničnej doprave. Prosím Vás o zaslanie odpovedí do 13.00 hod, kvôli uzávierke. Ďakujem.
- Aký je rozvrh modernizácie železníc SR (čo máte v pláne v najbližšom období)?
V rámci operačného programu Integrovaná infraštruktúra ŽSR ako konečný prijímateľ realizuje v súčasnosti modernizáciu trate Púchov – Žilina pre rýchlosť do 160 km/h. I. etapa úsek Púchov – Považská Teplá.
V rámci plánovaného obdobia 2014 – 2020 plánujeme ešte realizovať modernizáciu uzla Žilina, kde sa v súčasnosti pripravujú súťažné podklady. V rámci programu CEF prebieha verejné obstarávanie na modernizáciu trate Žilina – Košice, úsek Poprad – Lučivná a Devínska Nová Ves – Kúty – št. hr SR/ČR. Okrem uvedených sa v súčasnosti spracováva projektová dokumentácia na ďalšie úseky modernizácie Žilina – Košice, úsek Paludza – Liptovský Hrádok, Poprad – Krompachy, Kysak – Košice, Krásno n/K – Čadca – št. hr. SR/ČR.
- Aký je postup železníc, pri evakuácii cestujúcich z pokazeného vlaku?
V mimoriadnych prípadoch sa cestujúci musia riadiť pokynmi sprevádzajúceho personálu a v prípade nehodovej udalosti určenými pokynmi zasahujúcich záchranných zložiek.
- Pri včerajšom roztrhnutí vlaku, nemohli podľa svedkov cestujúci nastúpiť do prichádzajúceho IC vlaku, prečo?
Otázku musíte smerovať na dopravcu, v tomto prípade ZSSK.
- Neplatia nejaké smernice, že cestujúci, ktorí sa pre haváriu vlaku ocitnú mimo vozňa, by nemali kráčať (a už vôbec nie po tme) popri trati? Nevystavujú sa cestujúci takto riziku?
Zákon o dráhach ( 513 z roku 2009) definuje miesta, v ktorých je vylúčený resp. povolený pohyb osôb v obvode dráh. Rovnako ako pri otázke tri je potrebné osloviť dopravcu.
- Ako si vysvetľujete vysoký nárast nehôd či požiarov v poslednom období?
Keďže nehodovosť zahŕňa viacero pojmov a definícií, nevieme o ktorú oblasť máte záujem. V roku 2018 evidujú ŽSR 388 nehôd, čo je v porovnaní s rokom 2017, kedy sme zaznamenali 387 nehôd prakticky vyrovnaná bilancia na poli nehodovosti.
V roku 2018 bolo na železničných dráhach a objektoch zaznamenaných 152 požiarov. Z tohto počtu požiarov bolo 111 požiarov ŽSR, čo v porovnaní s rokom 2017 predstavuje pokles o 6 požiarov. Z uvedených požiarov ŽSR ide predovšetkým o požiare suchých porastov nachádzajúcich sa popri železničnej dopravnej ceste. Nárast požiarovosti bol zaznamenaný u koľajových vozidiel zmluvných dopravcov, nakoľko v roku 2017 bolo zaznamenaných 25 požiarov a v roku 2018 to bolo 41 požiarov. Príčiny vzniku požiarov koľajových vozidiel si dopravcovia riešia sami.
