Železnice Slovenskej republiky


Stanovisko ŽSR k tlačovej konferencii OĽANO


19.08.2019

Železnice Slovenskej republiky rezolútne odmietajú šírenie poplašných správ a dezinterpretáciu faktov. Za posledné roky ŽSR kontinuálne zvyšovali objem prostriedkov do údržby a opráv tratí a infraštruktúry. Potvrdzujú to čísla: v roku 2016 ŽSR investovali 65 miliónov eur, v roku 2017 takmer 78 miliónov eur, v roku 2018 už 82 miliónov eur a za prvých sedem mesiacov tohto roka 43 miliónov eur.

Prioritou vedenia ŽSR je prijímať koncepčné a dlhodobé riešenia. Tie budú zahrnuté aj v novej stratégii, ktorá bude predstavená na jeseň.

Technický stav na trati Fiľakovo – Lučenec je vzhľadom na životnosť infraštruktúry prekonaný. Z tohto dôvodu ŽSR pripravujú projektovú dokumentáciu, ktorej realizáciou bude kompletná rekonštrukcia trate na danom úseku. Čiastkové a nekoncepčné opatrenia dlhodobý stav nevyriešia.

ŽSR zároveň pripravujú aj dispečerizáciu viacerých úsekov tratí, ako Prievidza-Jelšovce, Kuzmice-Pribeník či Prešov-Strážske. To bude viesť k úsporám personálu. ŽSR takisto úspešne realizovali projekty TIP Žilina a TIP Lužianky, ktoré prinášajú výnosy rádovo v miliónoch eur ročne. Tieto prostriedky investujú ŽSR späť do údržby infraštruktúry.

ŽSR finančne pociťujú pokles výkonov v nákladnej vlakovej doprave. Ten sa prejavuje aj poklesom príjmov ŽSR z poplatkov za dopravnú cestu. Práve preto ŽSR prijali niekoľko interných opatrení preventívneho charakteru – ktoré znamenajú aj efektívnejšie hospodárenie. Žiadne z vydaných opatrení neznižuje bezpečnosť dopravy ani úroveň údržby infraštruktúry, čo sú priority ŽSR.

Očakávané osobné náklady ŽSR pre tento rok predstavujú cca. 280 miliónov eur, čo je medziročne o 27 miliónov viac, aj vzhľadom na opatrenia vyplývajúce zo sociálneho balíčka.

Pán Jiří Kubáček pôsobil v rokoch 2010 až 2016 v pozícii generálneho riaditeľa Sekcie železničnej a kombinovanej dopravy na ministerstve dopravy a mal všetky kompetencie, aby systém tvorby dotácie pre ŽSR zmenil. Výsledok je, žiaľ, opačný a jeho kritika nie je na mieste, nakoľko sa o vznik aktuálneho stavu zaslúžil.



Právne dokumenty