19.08.2019
Pripravujem text o meškaniach na južnej trati Nové Zámky – Bratislava a chcel by som vás poprosiť o odpovede na otázky. Vypýtal som si od ZSSK údaje o meškaní vlakov na tejto trati. Spolu s nimi som dostal aj vysvetlenie, že medzi príčinami je čakanie na rýchliky z problematického smeru na Zvolen a z Maďarska. Chcel by som ale v texte tiež povedať, ako sa tento problém dá riešiť. Chvem vás preto poprosiť o odpovede na tieto otázky. Ako je podľa vás najlepšie problém meškajúcich vlakov na trase Bratislava – Nové Zámky riešiť, keď berieme do úvahy nielen prínosy, ale aj náklady potrebné na dané riešenie. Ako plánujú problém riešiť v najbližších rokoch ŽSR? Ďakujem.
Meškania vlakov na trati Bratislava hl. st. (Bratislava Nové Mesto, Bratislava Petržalka) – Nové Zámky a späť sú prispôsobené primárnymi a sekundárnymi príčinami.
Medzi primárne príčiny patria nehodové udalosti a ich následky (napr.: vykoľajenie vozňov v Trnovci nad Váhom), požiar rušňa, požiare porastov pri trati, krádeže na trakčných zariadeniach, vplyvy počasia (padnuté stromy, blesky, ktoré spôsobujú poruchy trakčného vedenia a poruchy zabezpečovacích zariadení), poruchy rušňov u dopravcu zmeškané prevzaté vlaky od susedných manažérov infraštruktúry (MÁV, SŽDC – vlaky kategórie EC), výluková činnosť, prechodné obmedzenia traťovej rýchlosti a poruchy zabezpečovacích zariadení.
Medzi sekundárne príčiny patria hlavne prestupy (základné a mimoriadne čakacie časy) od primárne zmeškaných vlakov, obraty súprav a úprava sledu vlakov.
V súčasnosti z dôvodu technického stavu železničného zvršku neevidujeme žiadne prechodné obmedzenia traťovej rýchlosti (POTR) v hlavných koľajach na trati v úseku ŽST Bratislava hl. st. – ŽST Nové Zámky. POTR sú zavedené iba vo vedľajších staničných koľajach, čo nemá priamy vplyv na meškanie vlakov.
Z dôvodu opravných a rekonštrukčných prác na železničnom zvršku sú zavedené iba technologické POTR:
- 30 km/hod v úseku ŽST Trnovec nad Váhom koľaj č. 2 (cca 500 m) a v úseku ŽST Trnovec nad Váhom – ŽST Tvrdošovce (v dĺžke cca 1 500 m) – zavedená je v dôvodu konsolidácie železničného zvršku po opravných prácach, ktoré vznikli v dôsledku nehodovej udalosti,
- ďalej je v súčasnosti vylúčená koľaj č. 2 v úseku Galanta – ŽST Sládkovičovo z dôvodu rekonštrukčných prác na železničnom moste. Z dôvodu bezpečnosti je preto popri pracovnom mieste v tomto úseku na koľaji č. 1 zavedené POTR 30 km/hod.