Železnice Slovenskej republiky


Zrušená železničná trať zo Stupavy do Devínskeho Jazera


12.09.2018

Dobrý deň, pani Pavliková, pripravujem článok o zrušenej železničnej trati zo Stupavy do Devínskeho Jazera. Poprosím na odpovede na otázky k téme:

Pozemky pod starou budovou železničnej stanici v Stupave sa snažíte roky predať, v akom stave je jej predaj v súčasnosti?

ŽSR v roku 2018 opakovali ponukové konanie (PK) na predaj uvedených nehnuteľností. S víťazom PK je uzavretá zmluva o budúcej kúpnej zmluve.

Mestskí poslanci sa snažili budovu odkúpiť od ŽSR, železnice to odmietli, prečo?

ŽSR evidovali záujem samosprávy, avšak nedošlo k dohode na cenových podmienkach prevodu. ŽSR sú povinné prevádzať majetok za trhové ceny, čo nebolo zo strany samosprávy akceptované. V rokoch 2015 - 2018 ŽSR zrealizovali viacero PK, ktorých sa však samospráva nezúčastnila.

Po bývalej trati by podľa vášho návrhu spred dvoch rokov mohol viesť cyklochodník, zatiaľ sa o ňom mlčí, prečo?

Bratislavský samosprávny kraj, s ktorým sa rokovalo o možnosti vybudovania cyklotrasy, zaslal v roku 2016 na ŽSR vyjadrenie, na základe ktorého nemajú záujem o realizáciu cyklochodníka na telese zrušenej trate. Dôvodom zamietnutia boli najmä tieto skutočnosti:

  •  v danej lokalite už je vybudovaný súbežný cyklochodník medzi mestom Stupava a riekou Morava
  •  trasovanie časti pôvodnej trate aj cez pozemky iných vlastníkov
  •  nesúlad s územným plánom.

Prečo vlastne železnice trať neopravili, ale ju zlikvidovali. Nerozmýšľate nad jej obnovením?

Hlavným dôvodom zrušenia železničnej trate bol dlhodobý nezáujem o prevádzkovanie dopravy na dráhe zo strany dopravcov, bez deklarácie prípadného obnovenia dopravy v budúcnosti, ako aj  jej nevyhovujúci technický stav a vysoké náklady na údržbu a rekonštrukciu. Trať bola oficiálne zrušená rozhodnutím MDV SR, ktoré nadobudlo právoplatnosť dňa 15.04.2008. ŽSR s jej obnovením  neuvažujú.

Podobnou traťou, ako bola z jazera do Stupavy, je aj trať Záhorská Ves - Zohor, ktorú máte späť v správe. Aká je jej priemerná vyťaženosť za rok, prípadne poprosím o štatistiku, ak ju máte.

Viď. priložená tabuľka.

 

2 017

2 017

2 017

2 018

2 018

2 018

 

Počet vlakov

VLKM

HRTKM

Počet vlakov

VLKM

HRTKM

Mesiac (Por. číslo v roku)

O

O

O

O

O

O

1

445

6 122

215 781

461

6 235

186 678

2

421

5 746

215 028

418

5 756

233 160

3

470

6 517

235 756

448

6 108

289 546

4

412

5 558

218 941

438

5 967

253 023

5

447

6 137

292 170

462

6 320

288 530

6

462

6 405

316 829

458

6 264

246 716

7

450

6 151

315 461

465

6 419

275 171

8

471

6 447

256 762

477

6 483

270 869

9

442

6 038

241 441

 

 

 

10

463

6 320

205 299

 

 

 

11

437

5 925

177 734

 

 

 

12

429

5 812

230 932

 

 

 

Celkový súčet

5 349

73 178

2 922 134

3 627

49 552

2 043 695



Právne dokumenty