18.10.2018
Dobrý deň, chcel by som Vás poprosiť o informácie týkajúce sa podchodov na železničných staniciach na Slovensku.
1. Koľko podchodov má celkovo v správe ŽSR? Sú to zároveň všetky železničné podchody na Slovensku?
Na tratiach ŽSR sa v rámci staníc a nim priliehajúcim objektom nachádzajú rozdelené podchody nasledovne:
- podchody pre cestujúcich – 60 objektov,
- podchody pre verejnosť s označením podchodov pre cestujúcich a verejnosť – 19 objektov.
2. Koľko z nich je bezbariérových?
Bezbariérové podchody evidujeme v počte 33 objektov.
3. Ktoré v súčasnosti prechádzajú modernizáciou a ktoré plánujú ŽSR modernizovať v blízkej budúcnosti?
V investičnom programe pre roky 2018-2019 je plánovaná:
- Sanácia batožinového podchodu ŽST Bratislava- hlavná stanica z dôvodu rozšírenia kapacity pre cestujúcich,
- Rekonštrukcia batožinového pochodu – zabezpečenie bezbariérového prístupu na nástupištia v ŽST Nové Zámky,
- Sanácia podchodu v ŽST Krompachy v km 144,163 na trati Košice – Žilina.
V súčasnosti prebieha modernizácia traťového úseku Púchov – Považská Teplá pre rýchlosť do 160 km/h, v uvedenom úseku sa v rámci realizácie vybudujú 4 nové podchody pre cestujúcich.
V rámci stavby „ŽSR, Dostavba zriaďovacej stanice Žilina – Teplička a naväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle Žilina“ je plánovaných 9 podchodov (pre cestujúcich, chodcov a cyklistov), pre ktorú majú ŽSR schválenú projektovú dokumentáciu na realizáciu.
V rámci stavby „ŽSR modernizácia železničnej trate Žilina – Košice, úsek trate Poprad Tatry (mimo) – Krompachy, úsek Spišská Nová Ves – Poprad-Tatry“ sú plánované 2 nové podchody pre cestujúcich a 1 batožinový podchod v ŽST Spišská Nová Ves. Spracovateľom projektovej dokumentácie je spoločnosť PRODEX., spol. s r.o.
4. Podľa akého kľúča sa pristupuje k výberu žel. podchodov, ktoré prejdú modernizáciou?
ŽSR vychádzajú pri návrhu podchodov z existujúceho stavu infraštruktúry. V prípade, ak technický stav podchodu nevyhovuje (nefunkčná hydroizolácia, poškodenie nosnej konštrukcie, chyby spodnej stavby), prípadne nevyhovuje kapacita podchodu z hľadiska frekvencie cestujúcich, alebo je potrebné splniť požiadavku samosprávy (účastník stavebného konania) na zabezpečenie prechodu, navrhuje ŽSR komplexnú rekonštrukciu podchodu. Na modernizovaných úsekoch pre zabezpečenie odstránenia mimoúrovňového prechodu, ktoré sú v súlade s požiadavkami technických špecifikácií pre interoperabilitu (TSI) osoby so zníženou schopnosťou pohybu (TSI PRM – People Reduce Mobility), pre ŽSR vyplýva povinnosť zabezpečiť bezbariérový prístup do podchodu – rampami prípadne výťahmi.
