Železnice Slovenskej republiky


Neuspokojivý stav ŽST Bardejov


20.11.2018

Dobrý deň, obraciame sa na Vás v súvislosti s publikovanou reportážou o neuspokojivom stave bardejovskej stanice na informačnom regionálnom portáli www.onlinebardejov.com, ktorú by sme radi doplnili aj o vyjadrenie Železníc Slovenskej republiky (ŽSR). Link na článok: http://onlinebardejov.com/stanicny-areal-uz-dlhodobo-nie-je-hodny-mesta-zapisaneho-v-zozname-unesco/

Keďže Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) sú vlastníkom a užívateľom časti objektu stanice a priľahlého areálu, žiadame vás o stanovisko v predmetnej veci:

1. Za ktoré časti budovy zodpovedá Železničná spoločnosť Slovensko?

Dopravný objekt v Bardejove bol vybudovaný ako združená investícia ČSD a SAD, ktorý bol skolaudovaný v roku 1986. Objekt sa delí na 3 časti: časť „A”, časť„ B” a časť „C”. Časť „A” je vo vlastníctve SAD a.s., časť „B” je vo vlastníctve SAD a.s. a časť „C” je vo vlastníctve ŽSR. Vlastnícku hranicu  medzi SAD a.s. a ŽSR tvorí dilatačná špára v podlahe vestibulu, umiestnená v blízkosti predaja cestovných lístkov. Vstupná hala (časť „B”) slúži pre cestujúcu verejnosť využívajúcu tak autobusovú, ako aj  železničnú dopravu. Železničná spoločnosť Slovensko nemá zodpovednosť za budovu.  

2. Majú Železnice Slovenskej republiky v blízkom období zámer investovať do modernizácie objektu stanice, perónu či iného príslušenstva?

Pre zabezpečenie celkovej rekonštrukcie časti budovy „C” by bolo potrebné vypracovať projektovú dokumentáciu, následne ju schváliť, ďalej vypracovať investičné zadanie na samotnú realizáciu, ktorá by si vyžadovala ďalšie výberové konanie na zhotoviteľa a predovšetkým značné finančné prostriedky. Takže zabezpečenie komplexnej rekonštrukcie by bolo dlhodobejšieho charakteru. Preto sa ŽSR rozhodli ísť cestou postupných opráv a z tohto dôvodu ŽSR zaradili do plánu opráv na rok 2019 výmenu okien na objekte ŽSR (celá časť C), a výmenu strešnej krytiny na objekte a perónovom prístrešku, na ktoré si vyčlenila finančné prostriedky v sume 130 000 €. Po zrealizovaní týchto stavebných prác pristúpi následne k ďalším stavebným prácam, ako je oprava fasády, podhľadu a pod. v nasledujúcich obdobiach.

3. Vzhľadom na to, že Železnice Slovenskej republiky nie sú jedinými vlastníkmi budovy, prebiehajú aktuálne nejaké rokovania so SAD Prešov, a.s. o komplexnej rekonštrukcii budovy stanice? Podľa vyjadrenia generálneho riaditeľa SAD Prešov, a.s. boli Železnice Slovenskej republiky pred časom v tejto veci prostredníctvom architekta oslovené. Zo strany železníc však neprišla žiadna odpoveď. Viete sa ak tomu vyjadriť?

Aktuálne neprebiehajú žiadne rokovania medzi ŽSR a SAD Prešov a.s. o komplexnej rekonštrukcii budovy stanice. SAD a.s. Spoločnosť SAD Prešov a.s. má vypracovanú projektovú dokumentáciu pre stavebné povolenie na komplexnú rekonštrukciu budovy stanice časti „A” a „B”.  Táto projektová dokumentácia pre stavebné povolenie bola zaslaná na ŽSR dňa 2.3.2017 so žiadosťou o stanovisko cestou spoločnosti ARCHIMA s.r.o., na ktorú bola spracovaná odpoveď zo strany ŽSR dňa 24.4.2017.

4. Prebehla nejaká komunikácia zo strany samosprávy mesta Bardejov o nájdení spoločných riešení vo veci chátrajúceho objektu stanice?

ŽSR zvolali miestne šetrenie v roku 2015 na základe uverejneného článku v novinách komunitnou nadáciou Bardejov ohľadom areálu  stanice v Bardejove, ktorá bola vyhodnotená ako „Hýzdič mesta”.  Tohto stretnutia sa zúčastnili aj zástupcovia mesta Bardejov a riešil sa dlhodobý problém s neprispôsobivými občanmi.



Právne dokumenty