Železnice Slovenskej republiky


Situácia na železničnom priecestí v Handlovej


31.07.2018

Dobrý deň. Chcel by som pripraviť článok o situácii, ktorá niekedy nastane pri železničnom priecestí v Handlovej. Občas sa stane, že auto jazdiace po vedľajšej ceste od jednej firmy dáva prednosť autám na hlavnej ceste. V tom ale začne výstražné znamenie a začnú sa spúšťať rampy. Vodič auta potiahne dopredu a ostane stáť pred koľajnicami, ale už za rampami. Ako príklad posielam fotku z internetu, kde vodičovi mnoho ľudí nadávalo. Potom tam ale pribudol komentár, ktorý túto situáciu vysvetlil:

„Toto sa stalo aj mne, išiel som od Gewisu, dával som prednosť autám na hlavnej a začali zvoniť rampy, musíš potiahnuť dopredu lebo ti Gewis rampa capne po aute.“

Chcel by som sa teda spýtať:

1. Prečo dochádza k takejto situácii? Ako majú vodiči v takejto situácii postupovať?

Ide o železničné priecestie s JIČ SP2392, v km 17,540 na železničnej trati Horná Štubňa – Prievidza v meste Handlová. Priecestie je zabezpečené svetelným priecestným zabezpečovacím zariadením s polovičnými závorami. Kontrolné a ovládacie zariadenie je umiestnené v dopravnej kancelárii ŽST Handlová.

Vodiči musia dodržiava ustanovenia zákona o cestnej premávke. To znamená, že musia zároveň sledovať dianie na ceste aj na železnici.

2. Je takýchto miest na Slovensku veľa? Máte známosť, že pre takúto situáciu nastala niekedy kolízia?

Ide o výnimočný prípad na celej železničnej sieti v správe ŽSR. Napriek uvedenému sa vodiči na uvedenom železničnom priecestí správajú zodpovedne a aj celkové konštruovanie neštandardného spojenia hlavnej a vedľajšej cesty so železničným priecestím umožňuje bezpečne riešiť aj Vami popisovanú situáciu. Na tomto železničnom priecestí ŽSR neevidujú žiadnu nehodovú udalosť či kolíziu.

Na uvedenom priecestí ŽSR evidujú:

  • 27.08.2010 – Porucha na priecestnom zabezpečovacom zariadení (PZZ) v km 17,540 a následná jazda osobného vlaku cez priecestie neuvedené do výstražného stavu – priecestník nesvietil. Príčinou bolo dlhodobý výpadok napájania z verejnej siete – automatické odpojenie napájania PZZ z akumulátorových batérií z dôvodu ich ochrany.
  • 09.08.2011 – Po prechode nákladného vlaku zostalo PZZ v km 17,540 v poruchovom stave a jazda ďalších vlakov opatrená rozkazom na opatrnú jazdu. Závory boli zatvorené, na každom výstražníku svietilo trvalo jedno červené svetlo.
  • 01.10.2013 – Zlomené rahno.
  • 26.04.2017 – Poškodenie výstražníka.

3. Bude sa táto situácia do budúcna riešiť?

Priecestné zabezpečovacie zariadenie bolo vybudované v zmysle vypracovanej a schválenej projektovej dokumentácie. Navrhnuté umiestnenie závorových stojanov a výstražníkov bolo vykonané v zmysle vyjadrenia ODI OR PZ Prievidza na miestnom šetrení za účelom určenia spôsobu zabezpečenia priecestia zo dňa 22.8.2001.

Vzhľadom na skutočnosť, že zariadenie bolo vybudované v zmysle schválenej projektovej dokumentácie, ŽSR nateraz neplánujú zmenu na uvedenom železničnom priecestí.



Právne dokumenty