Železnice Slovenskej republiky


Rekonštrukcia železničného mosta v Trstenej


07.08.2018

Dobrý deň prajem, chceme Vás požiadať o pár informácií k prebiehajúcej rekonštrukcii železničného mosta v Trstenej, pre ktorú je uzavretá cesta do Brezovice popod predmetný most.

Obrátili sa na nás nespokojní ľudia, ktorí majú pocit, že práce idú veľmi pomaly, že robotníci končia príliš skoro, cez víkend tam nikto nie je, hoci by mohli pracovať, čím by sa práce urýchlili a cesta by sa sprejazdnila skôr. Pointa je v tom, že ľudia sa sťažujú na zlý stav dočasnej cesty cez družstvo a tiež poukazujú na to, že keď sa na stavenisku nepracuje, mala by byť aspoň cesta prejazdná, čo je podľa ľudí reálne a nehrozí tam nebezpečenstvo.

V akom štádiu sú práce na tomto moste? Koľko prác je už urobených, čo ešte chýba? Ako to vyzerá s ukončením - je reálny termín polovica septembra, prípadne skorší? Alebo hrozí predĺženie? Nedostali ŽSR žiadosť o sprejazdnenie cesty, keď sa na moste nepracuje? Prípadne ak nie - bolo by to možné?

Práce postupujú aj napriek nepriaznivým klimatickým podmienkam v predchádzajúcich dňoch podľa časového harmonogramu. Proces búrania a vŕtania veľko-priemerových pilót, ako aj vybudovanie základov opôr a krídiel na oboch oporách prebiehalo s malým časovým sklzom z dôvodu silných dažďov, ale odovzdanie  zabetónovaných základov prebehlo v dohodnutom termíne.

Plánovaná traťová nepretržitá výluka začala dňa 2. júla a bude trvať do 14.septembra 2018 a výluka cestnej komunikácie začala dňa 2. júla a bude trvať do 31. septembra 2018. Na základe vzájomnej zhody medzi poľnohospodárskym družstvom Trsteník , mestom Trstená a ŽSR.

Vytvorenie obchádzkovej trasy bolo výsledkom dohody medzi poľnohospodárskym družstvom Trsteník , mestom Trstená a ŽSR, ako aj polície a oddelenia dopravy okresného úradu v Námestove. Súhlas s dočasným dopravným značením na obchádzkovej trase je výsledkom niekoľkých stretnutí a zmien projektovej dokumentácie. Obchádzková trasa je vedená po miestnej komunikácii patriaca mestu Trstená a z časti aj cez poľnohospodárske družstvo Trsteník. Obchádzková cestná komunikácia bola očistená a rozšírená cca o 1m, bolo vykonané aj ostrihanie kríkov a stromov po trase. Obchádzková trasa je z časti panelová a z časti asfaltová.

Sprejazdnenie obchádzkovej trasy  počas technologických prestávok nie je možné. Dočasné značenie je schválené. Prechod cez pracovisko je prísne zakázaný  z dôvodu vyloženia cestných panelov v osi mosta pre ochranu  cestnej komunikácie, ako aj pre použitie ťažkotonážnych strojov, cestných vozidiel a výkopových prác do hĺbky cca 1,5m pod úroveň vozovky. Vykopané základy boli počas silných dažďov často zatápané dažďovou vodou. O technický stav obchádzkovej trasy sa spolu s obecným podnikom starajú aj ŽSR formou zriadenia dodatočného zrkadla, zásypov resp. zastriekania asfaltovou zmesou hlavne panelovej cesty.

Výstavba tohto typu mosta je náročná práca , ale vďaka ŽSR a zmenám projektovej dokumentácie je výstavba v konečnom efekte skrátená cca o 30-40 dní, v čom vyšli ŽSR v ústrety požiadavke mesta Trstená ukončiť všetky práce, teda aj dokončovacie práce v termíne cca do pamiatky zosnulých z dôvodu blízkeho cintorína. Technologické prestávky sú využívané aj na ošetrovanie betónovej zmesi počas výstavby, teda pohyb zamestnancov v tejto etape je maximálne 1-2 na stavbe. ŽSR môže ubezpečiť obyvateľov, že harmonogram prác bude dodržaný a zároveň prosia o trpezlivosť a pochopenie.

ŽSR zároveň žiadajú účastníkov cestnej premávky prechádzajúcich po obchádzkovej trase , aby prechádzali po trase podľa dočasného dopravného značenia a neodsúvali dočasné zábrany z dôvodu zachovania bezpečnosti a prevádzky na cestnej komunikácii. 

Posledná, doplňujúca otázka - kto je v prípade obchádzky, ktorá vedie cez areál družstva po panelovej ceste - zodpovedný za jej prejazdnosť, príp. za vysprávku výtlkov po dobu obchádzky, aby nedochádzalo k poškodeniam vozidiel, ktoré tadiaľ denne prechádzajú? ŽSR, vlastník, teda PD, ŽSK alebo mesto? (Predpokladám, že ide o účelovú komunikáciu, ktorá nie je verejne prístupná za normálnych okolností, takže pokiaľ stačí potrebám vlastníka, nie je povinný nejako ju meniť či rekonštruovať. Pýtam sa však preto, či náhodou v tomto prípade neplatí niečo iné.)

Za prípadne škody na vozovke, cestnom telese a príslušenstve, alebo na nehnuteľnom majetku tretích osôb, ktoré vzniknú súvislosti s uzávierkou cesty, zodpovedá zhotoviteľ.



Právne dokumenty