Železnice Slovenskej republiky


Zväčšenie priepustnosti trate Bratislava Rača – Leopoldov


Názov projektu:

Zväčšenie priepustnosti trate Bratislava Rača – Leopoldov

Kód projektu: 03I01-29-P17-00001
Názov investície: 1 – Rozvoj infraštruktúry nízkouhlíkovej dopravy
Názov komponentu: 3 – Udržateľná doprava

Názov a sídlo prijímateľa:

Železnice Slovenskej republiky; Klemensova 8,  813 61 Bratislava

                     

Zmluva o poskytnutí prostriedkov mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti  / dátum účinnosti:   

03I01-29-P17-00001/2025 / 24.07.2025

Dodatok k Zmluve o poskytnutí prostriedkov mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti  č. / dátum účinnosti:  
Celkové oprávnené výdavky na realizáciu projektu v € podľa Zmluvy o poskytnutí prostriedkov mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti:

43 060 224,37

Zmluvní partneri / Popis zmluvy (stavebné práce, stavebný dozor, technická asistencia, projektová dokumentácia a pod.): Názov Zmluvná cena Popis zmluvy Dátum účinnosti zmluvy

Siemens Mobility, s. r. o.

41 798 761,52  Zmluva o dielo

15.02.2025

Interný stavebný dozor

- Stavebný dozor -
Začatie realizácie projektu: 02/2025
Predpokladané ukončenie realizácie projektu: 06/2026
Miesto realizácie projektu:

Popis projektu a jeho prínosy:

Cieľom projektu je zväčšenie priepustnosti vlakovej dopravy v úseku trate od železničnej stanice Bratislava Rača po železničnú stanicu Leopoldov, nakoľko pre súčasnú a aj výhľadovú dopravu na trati Bratislava – Leopoldov je jej aktuálna priepustnosť nedostatočná. Najvhodnejšie riešenie pre zvýšenie priepustnosti trate je rozdeliť medzistaničné oddiely na viac traťových oddielov (dva až tri), čím sa podstatne zvýši priepustnosť na úseku trate Bratislava – Leopoldov.

Existujúce traťové a staničné zabezpečovacie zariadenie (vrátane ETCS L1) a dispečerský riadiaci systém na trati Bratislava Rača – Leopoldov budú upravené na základe spracovanej novej dopravnej technológie a kapacitného modelu. Súčasné traťové úseky budú rozdelené na viac oddielov, čo umožní zahustenie vlakov na trati. S ohľadom na výhľadový rozsah osobnej železničnej dopravy v železničnej stanici Trnava je potrebné v rámci predmetného projektu zrealizovať aj rozdelenie koľají č. 104 a 105 na dve časti tak, aby bol umožnený súčasný vchod dvoch protismerných vlakov osobnej dopravy na tieto koľaje.

V rámci projektu sa zrealizuje úprava staničného a traťového zabezpečovacieho zariadenia, doplnia sa AH a návestidlá na trati Bratislava – Leopoldov a v žst. Trnava, do DOZZ sa zapojí vlečka PSA v obvode žst. Trnava, upraví existujúci prenosový systém a vymení riadiaci systému ILTIS. Projekt je plne v súlade so stratégiou implementácie systému ERTMS v SR (TSI CCS).

Projekt je možné rozdeliť z hľadiska aktivít a harmonogramu realizácie do 4 základných fáz:

Projektová fáza - spracovanie projektovej dokumentácie stavby ( DSPRS), prerokovanie a schvaľovanie PD (požiadavky vyplývajúce z TSI), súvisiaca IČ a MPV (povoľovací proces a správne konania).

Realizačná fáza – realizácia stavebných prác a montáže technológií (stavebné objekty a prevádzkové súbory stavieb, vypracovanie DSRS).

Fáza skúšobnej prevádzky – uvádzanie zabezpečovacích zariadení a ERTMS do prevádzky a overenie subsystémov TSI.

Fáza komerčnej prevádzky trate so zvýšenou priepustnosťou.

Stav realizácie k 24.07.2025:

Dňa 03.03.2025 sa uskutočnila vstupná porada k spracovaniu projektovej dokumentácie

Miestne šetrenia boli: 14., 16., 23., 25.04.2025.

Dňa 05.05.2025 sa uskutočnila záverečná porada k spracovaniu projektovej dokumentácie.

Dňa 26.6.2025 prebehlo konferenčné prerokovanie.

30.6.2025 – odovzdaná DSRPS.

03.07.2025 – doručená žiadosť o schválenie na GR ŽSR O230.

Finančné plnenie € k 24.07.2025:
Prostriedky mechanizmu Štátny rozpočet
(ostatné výdavky) 
Vlastné zdroje Spolu 

0,00

0,00

0,00

0,00



Právne dokumenty