| Názov projektu: |
ŽSR, Dostavba zriaďovacej stanice Žilina – Teplička a nadväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle Žilina, I. etapa (2.fáza) |
|||||
|
Názov prijímateľa: |
Železnice Slovenskej republiky | |||||
|
|
||||||
| Číslo | Zo dňa | |||||
| Rozhodnutie o schválení žiadosti o nenávratný finančný príspevok | NFP401301FNZ8 | 16.05.2024 | ||||
| Zmluva o poskytnutí nenávratného finančného príspevku č. / dátum účinnosti | Z401301FNZ8 / 21.05.2024 | |||||
| Dodatok k Zmluve o poskytnutí nenávratného finančného príspevku č. / dátum účinnosti | ||||||
| Európska únia | Štátny rozpočet (spolufinancovanie) | Iné zdroje | Spolu | |||
| Celkové náklady v € podľa Zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku | 121 029 962,90 | 21 358 228,75 | 142 388 191,65 | |||
| Zmluvní partneri / Popis zmluvy (stavebné práce, stavebný dozor,technická asistencia, projektová dokumentácia a pod.) | Názov | Zmluvná cena | Popis zmluvy | Dátum účinnosti zmluvy | ||
| Združenie pod Dubňom | 323 373 002,46 | Zmluva o Dielo | 13.11.2020 | |||
|
Predpokladaný začiatok realizácie hlavných aktivít projektu |
12/2023 | |||||
| Začiatok realizácie hlavných aktivít projektu | 01.12.2023 | |||||
| Predpokladané ukončenie realizácie hlavných aktivít projektu | 12/2025 | |||||
| Ukončenie realizácie hlavných aktivít projektu | ||||||
| Miesto realizácie projektu | ||||||
![]() |
||||||
| Popis projektu a jeho prínosy | ||||||
|
Projekt je zameraný na modernizáciu železničnej infraštruktúry v uzle Žilina, administratívne spadajúcu do Žilinského kraja, pričom zahŕňa 9 ucelených častí stavby (UČS): UČS 53 Traťový úsek Žilina Strážov - Váh; UČS 54 Traťový úsek Váh - odbočka a zastávka Varín; UČS 55 Odbočka a zastávka Varín - Strečno; UČS 56 Dostavba zriaďovacej stanice Žilina – Teplička; UČS 96 Úpravy infraštruktúry v úseku Žilina – Teplička súvisiace s výstavbou TNS Žilina; UČS 97 Zmena trakcie na STTS 25kV v úseku Púchov – Žilina; UČS 98 Zmena trakcie na STTS 25kV v úseku Žilina - Krásno nad Kysucou; UČS 99 Zmena trakcie na STTS 25kV v uzle Žilina; UČS 00 Systém ERTMS v uzle Žilina. V rámci modernizácie dôjde k zvýšeniu rýchlosti v obvode železničnej stanice Žilina na 120 km/hod. Predmetom tohto sú UČS 53, 56, 96, 97, 98, 99 a 00. UČS 54 a 55 sú predmetom iného projektu z iného finančného nástroja (CEF). V rámci UČS 53, 56, 96, 97, 98, 99 a 00 bude rekonštruovaných alebo zrenovovaných 7,851 km železničných tratí v sieti TEN-T. Vzhľadom na lehotu výstavby bude táto hodnota dosiahnutá až po ukončení súčasného programového obdobia (po roku 2025). Cieľom projektu je modernizovať dopravnú infraštruktúru pre dosiahnutie parametrov interoperability v zmysle legislatívy Európskej únie za účelom odstránenia kľúčových úzkych miest na železničnej infraštruktúre prostredníctvom modernizácie a rozvoja hlavných železničných tratí a uzlov dopravne významných z hľadiska medzinárodnej a vnútroštátnej dopravy. Popri národnom význame dôležitej križovatky železničných tratí je modernizácia opodstatnená aj z dôvodu vedenia týchto tratí v osiach európskych TEN-T koridorov (Dunaj-Rýn a Baltsko-Jadranský). Modernizácia železničnej infraštruktúry v železničnom uzle Žilina prispeje k trvalo udržateľnej mobilite obyvateľov, k hospodárskemu rastu, k zníženej produkcii emisií skleníkových plynov, znečisťujúcich látok, k nižšej hlukovej záťaži, k zníženiu nehodovosti a k časovým úsporám dosiahnutým vplyvom kratších cestovných časov. |
||||||
| Stav realizácie k 30.09.2025 | ||||||
|
V 09/2025 bol do užívania uvedený zrekonštruovaný cestný podjazd v ulici Kysucká vrátane križovatky Hviezdoslavova – Kálov, ktorý tvorí jednu z hlavných dopravných tepien v Meste Žilina. Pokračovalo sa v stavebných prácach na nástupištiach 1,2,5 a 6 a dňom 30.09.2025 sa rajecké nástupište č. 5 odovzdalo do predčasného užívania. Prebiehali práce na železničnom zvršku v žst. Žilina os. stanica a časť koľají nepárnej skupiny bola dňom 30.09.2025 uvedená do predčasného užívania. Priebežne sa dokončujú práce v interiéri novej budovy riadenia, ktorý bude slúžiť cestujúcej verejnosti a v novom podchode pre cestujúcu verejnosť. Súčasťou prác je aj realizácia nového trakčného vedenia a nových prevádzkových súborov - informačné a zabezpečovacie zariadenia. |
||||||
| Finančné plnenie v € k 30.09.2025 | ||||||
| Európska únia | Štátny rozpočet (spolufinancovanie) | Štátny rozpočet (ostatné výdavky) |
Vlastné zdroje | Spolu | ||
|
47 193 693,19 |
8 328 298,80 |
19 708 264,74 |
46 828 546,08 |
122 058 802,81 |
||
|
Informácie o Programe Slovensko nájdete na Program Slovensko 2021 - 2027 | Eurofondy (gov.sk) Riadiaci orgán: www.mindop.sk |
||||||


