Železnice Slovenskej republiky


ŽSR, Dostavba zriaďovacej stanice Žilina – Teplička a nadväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle Žilina, I. etapa (2.fáza)


Názov projektu:

ŽSR, Dostavba zriaďovacej stanice Žilina – Teplička a nadväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle Žilina, I. etapa (2.fáza)

Názov prijímateľa:

Železnice Slovenskej republiky

   Číslo  Zo dňa
Rozhodnutie o schválení žiadosti o nenávratný finančný príspevok NFP401301FNZ8 16.05.2024
Zmluva o poskytnutí nenávratného finančného príspevku č.  / dátum účinnosti      Z401301FNZ8 / 21.05.2024
Dodatok k Zmluve o poskytnutí nenávratného finančného príspevku č. / dátum účinnosti  
  Európska únia Štátny rozpočet (spolufinancovanie) Iné zdroje Spolu
Celkové náklady v € podľa Zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku 121 029 962,90 21 358 228,75   142 388 191,65 
Zmluvní partneri / Popis zmluvy (stavebné práce, stavebný dozor,technická asistencia, projektová dokumentácia a pod.) Názov Zmluvná cena Popis zmluvy Dátum účinnosti zmluvy
Združenie pod Dubňom 323 373 002,46 Zmluva o Dielo 13.11.2020

Predpokladaný začiatok realizácie hlavných aktivít projektu

12/2023
Začiatok realizácie hlavných aktivít projektu 01.12.2023
Predpokladané ukončenie realizácie hlavných aktivít projektu 12/2025
Ukončenie realizácie hlavných aktivít projektu  
Miesto realizácie projektu
Popis projektu a jeho prínosy

Projekt je zameraný na modernizáciu železničnej infraštruktúry v uzle Žilina, administratívne spadajúcu do Žilinského kraja, pričom zahŕňa 9 ucelených častí stavby (UČS): UČS 53 Traťový úsek Žilina Strážov - Váh; UČS 54 Traťový úsek Váh - odbočka a zastávka Varín; UČS 55 Odbočka a zastávka Varín - Strečno; UČS 56 Dostavba zriaďovacej stanice Žilina – Teplička; UČS 96 Úpravy infraštruktúry v úseku Žilina – Teplička súvisiace s výstavbou TNS Žilina; UČS 97 Zmena trakcie na STTS 25kV v úseku Púchov – Žilina; UČS 98 Zmena trakcie na STTS 25kV v úseku Žilina - Krásno nad Kysucou; UČS 99 Zmena trakcie na STTS 25kV v uzle Žilina; UČS 00 Systém ERTMS v uzle Žilina. V rámci modernizácie dôjde k zvýšeniu rýchlosti v obvode železničnej stanice Žilina na 120 km/hod.

Predmetom tohto sú UČS 53, 56, 96, 97, 98, 99 a 00. UČS 54 a 55 sú predmetom iného projektu z iného finančného nástroja (CEF).

V rámci UČS 53, 56, 96, 97, 98, 99 a 00 bude rekonštruovaných alebo zrenovovaných 7,851 km železničných tratí v sieti TEN-T. Vzhľadom na lehotu výstavby bude táto hodnota dosiahnutá až po ukončení súčasného programového obdobia (po roku 2025). 

Cieľom projektu je modernizovať dopravnú infraštruktúru pre dosiahnutie parametrov interoperability v zmysle legislatívy Európskej únie za účelom odstránenia kľúčových úzkych miest na železničnej infraštruktúre prostredníctvom modernizácie a rozvoja hlavných železničných tratí a uzlov dopravne významných z hľadiska medzinárodnej a vnútroštátnej dopravy. Popri národnom význame dôležitej križovatky železničných tratí je modernizácia opodstatnená aj z dôvodu vedenia týchto tratí v osiach európskych TEN-T koridorov (Dunaj-Rýn a Baltsko-Jadranský).

Modernizácia železničnej infraštruktúry v železničnom uzle Žilina prispeje k trvalo udržateľnej mobilite obyvateľov, k hospodárskemu rastu, k zníženej produkcii emisií skleníkových plynov, znečisťujúcich látok, k nižšej hlukovej záťaži, k zníženiu nehodovosti a k časovým úsporám dosiahnutým vplyvom kratších cestovných časov.

Stav realizácie k 30.09.2025

V 09/2025 bol do užívania uvedený zrekonštruovaný cestný podjazd v ulici Kysucká vrátane križovatky Hviezdoslavova – Kálov, ktorý tvorí jednu z hlavných dopravných tepien v Meste Žilina. Pokračovalo sa v stavebných prácach na nástupištiach 1,2,5 a 6 a dňom 30.09.2025 sa rajecké nástupište č. 5 odovzdalo do predčasného užívania.   Prebiehali práce na železničnom zvršku  v žst. Žilina os. stanica a časť koľají nepárnej skupiny bola dňom 30.09.2025 uvedená do predčasného užívania. Priebežne sa dokončujú práce  v interiéri  novej budovy  riadenia, ktorý bude slúžiť cestujúcej verejnosti a v novom podchode pre cestujúcu verejnosť.

Súčasťou prác  je aj realizácia nového trakčného vedenia a nových prevádzkových súborov -  informačné a zabezpečovacie zariadenia.

Finančné plnenie  v € k 30.09.2025
Európska únia Štátny rozpočet (spolufinancovanie) Štátny rozpočet
(ostatné výdavky) 
Vlastné zdroje  Spolu 

47 193 693,19

8 328 298,80

19 708 264,74

46 828 546,08

122 058 802,81

Informácie o Programe Slovensko nájdete na Program Slovensko 2021 - 2027 | Eurofondy (gov.sk)

Riadiaci orgán: www.mindop.sk 



Právne dokumenty