Železnice Slovenskej republiky


Modernizácia železničnej trate Púchov – Považská Teplá


13.02.2017

Modernizácia železničnej trate Púchov – Považská Teplá je  investične aj technicky najnáročnejšia stavba ŽSR od ich samostatnosti. Takmer 16 kilometrový úsek zmodernizuje ,,Združenie Nimnica“ za 364,9 miliónov € bez DPH. Projektovú dokumentáciu vypracoval generálny projektant Reming CONSULT a.s.. Výstavba potrvá 40 mesiacov, jej ukončenie je naplánované na január 2020.      

Dokončením modernizácie železničnej trate v úseku medzi Púchovom a Považskou Teplou dôjde k zavŕšeniu modernizácie železničnej trate na ucelenom úseku trate Bratislava – Žilina, kde vlaky budú môcť premávať rýchlosťou do 160 km/hod. Vybudovaním modernej železničnej trate sa zvýši rýchlosť, komfort, bezpečnosť a plynulosť jazdy, a tým sa  znížia aj negatívne účinky dopravy na okolité prostredie. 

Financovanie stavby je zabezpečené z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020, Prioritná os 1 - Železničná infraštruktúra (TEN-T CORE) a obnova mobilných prostriedkov. Ide o líniovú stavbu európskeho železničného koridoru. 

Stavba je vzhľadom na jej veľký rozsah rozdelená na päť ucelených častí stavby (UČS).
U
ČS 00 ŽST Púchov, ŽST Žilina
UČS 44 Traťový úsek Púchov - Považská Bystrica
UČS 45 ŽST Považská Bystrica
UČS 46 Traťový úsek Považská Bystrica Považská Teplá
UČS 47 ŽST Považská Teplá 

Fakty o stavbe:

Z hľadiska stavebno-technického riešenia patria medzi najzložitejšie stavebné objekty mosty a železničné tunely. Úplnou novinkou je premostenie vodnej nádrže Nosice železničným mostom.  

- vybudujú sa 2 tunely - Diel (dĺžka 1082m) a Milochov (dĺžka 1861m) spolu  únikovými štôlňami.
- nové železničné mosty (vrátane rekonštruovaných): 14
- nové cestné mosty a nadjazdy: 6
- zrušené železničné mosty: 4
- podchody (pre cestujúcich, verejné): 4
- priepusty: 11
- budú zrušené 4 priecestia, ktoré budú nahradené mimoúrovňovým krížením- podchodmi

- plánované je zbúrať celkovo 31 objektov vrátane dvoch bytových domov v Nimnici a niekoľko ďalších menších nehnuteľností (garáže a hospodárske budovy), v súčasnosti sú už niektoré z objektov odstránené. Náhradnú bytovú výstavbu z prostriedkov stavby zabezpečujú ŽSR pre ďalších 9 rodín, ktoré neprejavili záujem o odkúpenie, resp. majetkovo-právne vysporiadanie 

- pre účely modernizácie bolo celkovo vysporiadaných cca 4000 vlastníkov, cca ďalších 370 je ešte potrebné vysporiadať

- z dôvodu zmeny trasy železničnej trate je potrebné realizovať výrub 4551 ks stromov a približne 28 000 m2 plôch porastených krovinami. Ich spoločenská hodnota bola vyčíslená na 2 263 200,31 €, ktorú ŽSR  uhradili jednotlivým obciam 

- mimo vyššie uvedeného  sa bude  realizovať aj výrub stromov na lesných pozemkoch cca ďalších 4482 ks stromov. ŽSR hradí všetky náklady vyčíslených spoločenských hodnôt drevín, náklady na rekultivácie, ako aj náklady na stavbou vyvolané investície.   

Mimoriadna pozornosť sa venuje stavu podzemných vôd v kúpeľoch Nimnica, kde ŽSR od roku 2009 neustále monitorujú stav a kvalitu minerálnych vôd, resp. výdatnosť zdrojov. Tento proces neustále prebieha a bude prebiehať aj po ukončení výstavby.

V súlade s hlukovou štúdiou sú na ochranu obyvateľstva pred nepriaznivými účinkami z dopravy na viacerých úsekoch navrhnuté protihlukové steny, ktoré budú znižovať nepriaznivé hladiny hluku na prípustnú úroveň. 

Nadlimitná súťaž

ŽSR podpísali zmluvu na modernizáciu železničného úseku Púchov – Považská Teplá 7. júla 2016 so Združením Nimnica, ktoré sa stalo víťazom transparentnej nadlimitnej zákazky, keďže splnilo podmienky súťaže a ponúklo najnižšiu cenu. Vedúcim členom združenia je Doprastav, a.s., Bratislava, ďalšími členmi sú TSS GRADE a.s. Bratislava, Subterra a.s. Praha a Elektrizace železnic Praha a.s.. 

Súťaž bola vyhlásená 27.júla 2015. Súťažné podklady boli poskytnuté 61 subjektom, do súťaže sa prihlásilo 5 uchádzačov – združení, ktorých členmi, resp. subdodávateľmi bola väčšina z tých, ktorým boli poskytnuté súťažné podklady. ŽSR súťaž vyhodnotili 26. februára 2016, neboli uplatnené žiadne revízne postupy (námietky). 

Predpokladaná hodnota zákazky bola 368 miliónov €, jediným kritériom v súťaži bola najnižšia ponúknutá cena. Pred podpisom zmluvy prešla viacstupňovou kontrolou zo strany MDVRR. ŽSR si preverovali všetkých konečných užívateľov výhod u všetkých uchádzačov a opätovne pred podpisom zmluvy u úspešného uchádzača. Všetci štyria členovia víťazného združenia boli zapísaní v zozname konečných užívateľov Úradu pre verejné obstarávanie, čo je podmienkou pre uzatvorenie zmluvy. Celý priebeh procesu verejného obstarávania je zverejnený na profile verejného obstarávateľa na webovom sídle ÚVO tak, ako to vyžaduje zákon.

Ochrana podzhotoviteľov

ŽSR prvýkrát zmluvne zakotvili práve v zmluve so Združením Nimnica, ktoré bude realizovať modernizáciu železničnej trate v úseku Púchov – Považská Teplá, ochranu podzhotoviteľov v podobe zloženej bankovej záruky. Tá predstavuje 20% z ceny plnenia podzhotoviteľa. Zhotoviteľ je povinný v zmluve s podzhotoviteľom uviesť predmet subdodávky, cenu v členení až na jednotkové ceny a tiež záväzok, že ak nezaplatí ani v nasledujúcom fakturačnom období, môže si podzhotoviteľ uplatniť nárok na úhradu 20% prostredníctvom bankovej záruky.

Zhotoviteľ tiež musí štvrťročne predkladať čestné prehlásenie, že všetky jeho záväzky voči podzhotoviteľom sú uhradené v plnom rozsahu, vrátane potvrdenia banky o prípadnom rozsahu čerpania záruk. Zhotoviteľ je povinný prostredníctvom bankovej záruky zabezpečiť splnenie záväzkov voči všetkým podzhotoviteľom. Banková záruka musí byť platná po celú dobu platnosti zmluvy medzi zhotoviteľom a podzhotoviteľom. Ak zhotoviteľ má viacerých členov združenia, táto povinnosť sa vzťahuje na každého člena združenia a jeho podzhotoviteľov. ŽSR priamo nemôžu vyplácať podzhotoviteľov, nakoľko s nimi nemáme právny vzťah. 

ŽSR týmto krokom urobili potrebné právne kroky na ochranu všetkých podzhotoviteľov, ktorí sa budú na výstavbe tohto úseku podieľať aj napriek tomu, že ŽSR samotné nemajú žiadny právny vzťah s podzhotoviteľmi. Túto formu ochrany je možné uplatniť vo všetkých líniách subdodávateľského systému. Je vecou zmluvných partnerov už mimo ZSR, aby si to uplatnili.

Zo zmluvy s víťazným uchádzačom vyplýva, že subdodávateľsky bude zabezpečovať 29,1% z objemu zákazky.





Právne dokumenty