Železnice Slovenskej republiky


Odhalenie pamätnej tabule rušňovodičovi


07.11.2016

Prosím o informáciu, aký je názor vašej spoločnosti na zavedenie generálneho stopu. V súvislosti s odhalením pamätnej tabule rušňovodičovi Pavlovi Virbovi , ktorý zahynul vlani, o jeho potrebe hovoril prezident Federácie strojvodcov SR. Povedal tiež, že v liberalizovanom trhu neexistuje relevantná kontrola činnosti rušňovodičov.

Podľa našich informácií tzv. generálny stop z krajín EÚ majú len Česká republika a Poľsko. ŽSR rádiotelefónne spojenie medzi rušňovodičom a zamestnancom riadiacim dopravu majú a túto rádiokomunikačnú sieť ďalej budujú a majú ju už vybudovanú na tratiach, ktoré sú riadené hlavne centrálne z dispečerských centier. Ide o analógovú rádiovú sieť v dvoch pásmach: VHF (150 MHz) a UHF (450 MHz). Ďalšie šírenie traťového rádiového signálu závisí od postupnej dispečerizácie traťových úsekov v sieti ŽSR. Okrem tejto analógovej siete ŽSR v zmysle európskej legislatívy implementovali a uviedli do prevádzky digitálnu rádiovú sieť GSM-R (900 MHz). Systém GSM-R je v zmysle európskej legislatívy prioritne budovaný ako dátový prenosový systém pre ETCS (európsky vlakový zabezpečovací systém) a hlasová služba je chápaná ako doplnková. Ďalšie šírenie tejto digitálnej rádiovej siete je viazané na postupnú modernizáciu železničných koridorov – IV., V. a VI. koridor. Ide o finančne náročné stavby, ktorých realizácia sa pohybuje v miliónoch €.

Analógová rádiová sieť:

• úsek Bratislava Rača – Trnava (centrum)– Nové Mesto nad Váhom,

• úsek Nové Mesto nad Váhom (centrum) - Myjava,

• úsek Nové Mesto nad Váhom /mimo/ - Púchov (centrum), úsek Púchov – Žilina je vo výstavbe,

• úsek Bratislava Pod. Biskupice – Dunajská Streda (centrum)– Komárno,

• úsek Trnava /mimo/ - Jablonica (centrum)– Kúty, • úsek Kysak – Prešov (centrum)– Plaveč,

• úsek Haniska pri Košiciach – Moldava nad Bodvou vo výstavbe

Digitálna rádiová sieť:

• úsek Bratislava – Nové Zámky

• úsek Bratislava – Žilina – Čadca – štátna hranica SR/ČR

• celá oblasť Bratislavy

Z 3622 km tratí je rádiokomunikačné spojenie pohybujúceho sa vlaku s riadiacimi centrami možné na cca 500 km. Spojenie s rušňovodičmi je teda obmedzené hlavne rozsahom tohto rádiokomunikačného spojenia. Rozširovanie je limitované najmä vysokými finančnými nákladmi.

Na dorozumenie dispečerov jednotlivých tratí s rušňovodičom slúžia už vymenované rádiové siete a okrem toho na spojenie výpravcu/dispečera s pracovníkmi ŽSR a dopravcov v železničných staniciach slúžia aj miestne rádiové siete, ktorými sa riadi dopravná činnosť v týchto železničných staniciach. Pokrytie miestnou rádiovou sieťou je zabezpečené vo všetkých dôležitých železničných uzloch a väčších železničných staniciach ŽSR.

Čo sa týka funkcie tzv. generálny stop zatiaľ na ŽSR nie je zavedená, no v súčasnosti je na tratiach ŽSR vybavených traťovým rádiovým systémom možné na diaľkové núdzové zastavenie vlaku použiť hlasovú komunikáciu vodiča vedúceho dráhového vozidla (DV) s riadiacim pracovníkom dopravy pomocou tlačidla núdzového volania, ktoré je zo strany infraštruktúry integrované do ovládacieho pultu rádiového systému na stole dispečera/výpravcu a zo strany hnacieho dráhového vozidla (HDV) je umiestnené na ovládacích paneloch niektorých typov rádiových zariadení. Funkciu diaľkového zastavenia jazdy vlaku je taktiež možno použiť na tratiach ŽSR vybavených vlakovým zabezpečovacím systémom ETCS úrovne 2 (Žilina – Čadca – št.hr. SR/ČR), kde je signál na zastavenie vlaku prenášaný cez rádioblokovú centrálu pomocou digitálneho rádiového systému GSM-R do riadiaceho počítača ETCS na vedúcom DV a odtiaľ do riadiacich a brzdových obvodov HDV.

Pre zavedenie možnosti diaľkového zastavenia jazdy vlaku funkciou „generálny stop“ by bolo nevyhnutné na strane infraštruktúry dovybaviť všetky základňové rádiostanice traťového rádiového systému dátovým modulom alebo ďalšou dátovou rádiostanicou a príslušným softvérovým vybavením. V súčasnosti ani jeden z dodávateľov traťového rádiového systému na ŽSR nedisponuje takýmto príslušenstvom a bol by nevyhnutný jeho vývoj. Zo strany dopravcov by bolo potrebné taktiež doplniť vozidlové rádiové zariadenia o časti, ktoré budú zapojené do riadiacich, resp. brzdových obvodov HDV a umožnia bez zásahu vodiča DV zastavenie jazdy vlaku. Takýto zásah do obvodov HDV by bol podstatnou zmenou typu koľajového vozidla a podliehalo by to schváleniu MDVRR SR, nehovoriac už o tom, že by to stálo nemalé finančné prostriedky.






Právne dokumenty