05.01.2016
Potrebovala by som od vás vyjadrenie k sťažnosti, ktorú nám adresovali obyvatelia bývajúci v časti zvanej Šanghaj za železničnou traťou a stanicou v Leviciach. Pretože je nadjazd vedúci do mesta ponad koľaje v dezolátnom stave (SSC ho už niekoľko rokov plánuje opravovať), v závere roka zatvorili na ňom schody pre peších (osadili tam značky Zákaz vstupu). Starší ľudia sa sťažujú, že majú sťažený prístup k nákupom základných potravín, obchod majú na druhej strany trate (v blízkosti železničnej stanice) - musia prejsť celým nadjazdom až na jeho koniec... Chceli by, aby bol aspoň pre peších otvorený niekdajší železničný priechod (zatvorený bol, keď dokončili nadjazd v 70. rokoch) a mohli tak prechádzať cez koľajnice.
Chcem sa teda spýtať, čo všetko by bolo potrebné na danom priechode spraviť, aby mohol byť obnovený pre chodcov, aké náklady by si to približne vyžadovalo a či vôbec Železnice SR majú na to v danom čase možnosti. Príp. čo odporúčate obyvateľom z tejto časti na okraji mesta (oprava nadjazdu sa ťahá už niekoľko rokov).
Súčasné platné zákony a záväzné normy neumožňujú zriadiť úrovňové križovanie železničnej dráhy v obvode stanice. V podstate ani bývalé priecestie pod nadjazdom už súčasným podmienkam nevyhovuje, pretože sa nachádzalo medzi výhybkami. Aj dočasný priechod pre peších by musel mať priecestné zabezpečovacie zariadenie. V obvode stanice by to znamenalo zásah do staničného zabezpečovacieho zariadenia s nákladmi niekoľko stotisíc euro. Vzhľadom na zákonom stanovenú povinnosť žiadateľa uhradiť všetky náklady na nový priechod predpokladáme, že takto si to uvedení starší obyvatelia nepredstavujú.
Spomínané susedné priecestie je vzdialené viac ako 100 m od nadjazdu, čo je ďalej ako výjazd na nadjazd mimo schodov, takže v súčasnosti najkratší možný prechod cez trať je po nadjazde. Akýkoľvek iný nepovolený prechod je podľa zákona o dráhach priestupkom. Občanom nevieme v tejto situácii pomôcť, z vlastnej iniciatívy môžu požiadať na mestskej samospráve výstavbu podchodu s rampami.