27.01.2016
Pekný deň, stav Hlavnej stanice i priestoru pred ním už roky traumatizuje Bratislavčanov. Aký podiel na náprave tejto hanebnej brány do Hlavného mesta chcú urobiť konečne aj ŽSR?Ako sa chcú podieľať na obnove stanice a kedy? Aké sú súčasné plány a rokovania zo strany ŽSR v tomto smere?
ŽSR si plne uvedomujú, že Bratislavská hlavná stanica by mala byť vstupnou bránou pre cestujúcich a návštevníkov hlavného mesta SR, mala by poskytovať zodpovedajúci komfort a moderné služby pre cestujúcich. Jej terajší stav však tomu vôbec nezodpovedá. Stanica bola postavená ešte na konci 19. storočia, naposledy bola budova stanice rekonštruovaná v 80.tych rokoch 20. storočia. V terajšej podobe budova stanice vôbec nezodpovedá potrebám, kvalite a úrovni železničných staníc tretieho tisícročia. Hlavný nedostatok sú stiesnené priestory pre cestujúcich v staničnej hale a neposkytovanie zodpovedajúceho komfortu a moderných služieb pre cestujúcich prislúchajúcich terajšej dobe a postaveniu ŽST Bratislava. Taktiež je problémom nemožnosť trvalého bezbariérového prístupu na všetky nástupištia. Bez komplexnej rekonštrukcie sa tento problém nedá riešiť, problémy sa dajú riešiť len čiastočne.
V súvislosti s plánovanou rekonštrukciou hlavnej stanice a Predstaničného námestia je však dôležité uviesť, že ŽSR nie sú investorom, poskytujú len technickú súčinnosť a na tomto projekte sa okrem samozrejmých odborných vecí podieľajú tým, že projektantovi – firme Transprojekt prenajímajú v zmysle zmluvy svoje pozemky.
V zmysle záväzkov investora, vyplývajúcich zo zmluvy, by mala byť asanovaná terajšia hala Hlavnej stanice ( prístavba), nová staničná hala by mala byť zapustená pod úroveň terénu, na nej by malo vzniknúť námestie a na starej budove by mala byť zrekonštruovaná fasáda.
Hoci ŽSR pozorne sledujú všetky kroky investora, poskytli technickú a odbornú súčinnosť, vzhľadom na komplikované vzťahy investora, projekčnej firmy, sa projekt zatiaľ nezačal realizovať. ŽSR citlivo vnímali v uplynulom období aj rokovania zastupiteľstva mesta vo veci možného ukončenia stavby v stanovenej lehote. Nespokojnosť ŽSR s činnosťou a pomalým postupom prác vyplýva najmä v súvislosti s technickým stavom predstaničného predmestia.
ŽSR majú s firmou Transprojekt uzatvorenú Rámcovú zmluvu z 10.07.2006. Jej predmetom je:
nájom pozemkov tzv. trvalého záberu (pod budúcimi stavbami investora): 15.859 m2 a tzv.dočasného záberu(počas výstavby na inžinierske stavby):29.842 m2,
záväzok uzatvoriť zámennú zmluvu – jej predmetom má byť zámena pozemkov trvalého záberu zo strany ŽSR za novovybudovanú staničnú halu zo strany Transprojektu, za prístup k nástupištiam, perónový prepich vybudovaný Transprojektom a vzdanie sa nároku Transprojektu na úhradu vynaložených nákladov na rekonštrukciu fasády starej budovy stanice, na rekonštrukciu budovy Múzea a vybudovanie námestia nad novou železničnou halou a súvisiacich s terénnymi úpravami,
záväzok uzatvoriť zmluvu o vecnom bremene - na pozemky trvalého záberu (v prípade, ak z akéhokoľvek dôvodu nedôjde k uzavretiu zámennej zmluvy),
záväzok uzatvoriť nájomnú zmluvu – na novovybudovanú staničnú halu (v prípade, ak z akéhokoľvek dôvodu nedôjde k uzavretiu zámennej zmluvy).
Čo sa týka výška nájomného, dňa 25.8.2014 došlo k zvýšeniu sadzby nájomného zo sadzby 6,-€/ m2/rok na 13,- €/ m2/rok (z dôvodu uplynutia 48 mesačnej lehoty odo dňa nadobudnutia právoplatnosti územného rozhodnutia). V roku 2014 bolo fakturované celkové ročné nájomné vo výške 85.176,- € bez DPH a v roku 2015 bolo fakturované celkové ročné nájomné vo výške 102 211,20 € s DPH. Nájomné sa odvíja od výmery pozemkov ŽSR, ktorá bola prevzatá a užívaná spoločnosťou Transprojekt s. r. o., t.j. 6 552 m2 z celkovej výmery trvalého záber 15 859m2.
Z pohľadu ŽSR zatiaľ nie sú dôvody na výpoveď uvedenej platnej nájomnej zmluvy.
ŽSR vzhľadom na ten to neuspokojivý stav urobili aspoň niektoré kroky a opatrenia. Nápor cestujúcich prichádzajúcich na Bratislavskú hlavnú stanicu sa darí zvládnuť a to aj tým, že sú včas ohlasované a vysmerované nástupištia odchádzajúcich vlakov. ŽSR zároveň pripravujú úpravy priestorov bývalej reštaurácie. Tieto budú zčasti zrekonštruované a využijú sa ako ďalšia časť haly pre cestujúcich.
Pre uľahčenie pohybu ťažko telesne postihnutých a imobilných majú ŽSR už schválené stavebné povolenia na rekonštrukciu batožinového podchodu a služobných výťahov, ktoré budú prebudované na osobné výťahy, čím sa tento problém vyrieši.
Uvedené zmeny aspoň čiastočne vylepšia poskytovanie služieb cestujúcej verejnosti.