01.10.2015
Som redaktorom zodpovedným za prípravu relácie „Pozor, zákruta!“ v košickom rozhlasovom štúdiu RTVS. – V najbližšej relácii, v piatok, 2.10.2015 (14:05-15:00) pripravujeme reakcie na početné otázky našich (nielen) motoristických poslucháčov týkajúcich sa železničného nadjazdu nad severovýchodným vyústením z centra mesta Poprad (Štefánikova ulica) v smere na cestu I/67 Poprad – Kežmarok, ktorej I.etapu odovzdal investor, SSC do užívania ešte v decembri 2011. Obe tieto komunikácie majú 4 jazdné pruhy a len v mieste križovania so spomínaným žel.nadjazdom je ich profil zúžený na 2 jazdné pruhy. Vytvára tam akési zúžené „hrdlo“, ktoré zapríčiňuje dopravné zápchy smerom do a z mesta Poprad od PP-Matejoviec a aj pri príjazde do mesta z diaľnice D1 (v smere od PO aj od LM), predovšetkým v časoch dopravnej (rannej a popoludňajšej) špičky. Chcel by som Vás chcel poprosiť o reakciu na niekoľko otázok:
1./ Uvažuje ŽSR – v rámci projektov modernizácie hlavného železničného koridoru na trase Bratislava – Žilina – Košice – aj s riešením spomínaného nadjazdu tak, aby tým pomohla odstrániť spomínanú „prekážku“ plynulosti dopravy z/cez centra/centrum mesta Poprad?
O modernizácií železničnej trate Žilina – Košice úsek trate Liptovský Mikuláš – Poprad Tatry (mimo), Poprad Tatry (mimo) – Krompachy, Krompachy (mimo) – Kysak a Kysak (mimo) – Košice bolo rozhodnuté už po vstupe Slovenska do EÚ. V prvej polovici roku 2006 boli podpísané Rámcové dohody na prípravu projektovej dokumentácie (PD). Postupne sa zabezpečovali jednotlivé stupne PD. Na základe požiadavky EÚ, ktorej sa nepozdávali výstupy zo štúdie realizovateľnosti, ktorej účelom je preukázať opodstatnenosť vynaložených finančných prostriedkov, museli Železnice Slovenskej republiky dodatočne zabezpečiť vypracovanie novej štúdie realizovateľnosti.
Vzhľadom na hospodárne vynakladanie finančných prostriedkov museli ŽSR pri výbere zmluvného partnera postupovať v zmysle zákona č.25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní v znení neskorších predpisov. Verejná súťaž sa uskutočnila a bola podpísaná zmluva so spracovateľom štúdie. V súčasnej dobe sa táto nová štúdia realizovateľnosti spracováva a bude ukončená v termíne 10/2015. Až na a základe výsledkov tejto štúdie sa bude môcť pokračovať v projektovej príprave stavby.
V zmysle záverov zo štúdie realizovateľnosti bude možné pristúpiť k dokončeniu projektových prác a následne k výberom zhotoviteľov stavieb verejnými súťažami predmetných stavieb. Až potom bude možné sa vyjadriť ku konkrétnemu technickému riešeniu, prípadne ku konkrétnemu trasovaniu predmetnej stavby. Zatiaľ je možné hovoriť iba o predpokladoch.
ŽSR v rámci pripravovanej PD stavby „Modernizácia železničnej trate Žilina - Košice, úsek tratePoprad Tatry (mimo) – Krompachy“ v ucelenej časti stavby (UČS 12), ŽST POPRAD-TATRY riešia aj uvedené mimoúrovňové križovanie železničných tratí - č.108 Košice - Kraľovany, č.112 Poprad-Tatry – Plaveč a železničnej vlečky spoločnosti Tatravagónka, a.s. Poprad (4 koľaje) a cesty I/67 v mieste Štefánikovej ulice v Poprade.
Tento projekt je vypracovaný v stupni Dokumentácie pre územné rozhodnutie (z roku 2007), je vydané právoplatné Rozhodnutie o umiestnení stavby z 2.1.2008.
Navrhované riešenie v dokumentácii pre územné rozhodnutie nahrádza existujúce železničné mosty novými mostami. Po realizácii celej UČS 12 bude v mieste križovania železničných tratí a cesty 1/67 výsledný stav cestnej komunikácie I/67 v rovnakom profile, ako je v smere na Kežmarok.
V smere do centra mesta sa cesta I/67 upraví len v nutnom rozsahu, nakoľko nie sú majetkovo právne vysporiadané všetky pozemky, ktoré sú potrebné pre napojenie na existujúcu Štefánikovu ulicu – toto je v riešení Slovenskej správy ciest Bratislava.
2./ Ak áno, aké (?) je to riešenie a aký je plánovaný ďalší postup (vecný a časový), prípadne s akými finančnými zdrojmi sa pritom počíta?
V prípade, že výsledky štúdie realizovateľnosti na úseku Žilina- Košice- Čierna nad Tisou štátna hranica budú vyhovujúce, ŽSR budú ihneď po jej schválení pokračovať v príprave stavby. Reálny čas potrebný na projektovú prípravu, majetkoprávne vysporiadanie a získanie stavebných povolení, uskutočnenie verejnej súťaže na výber zhotoviteľa stavby je dva roky, čiže začatie stavby je reálne najskôr v roku 2017.
3./ Ak nie, uvažuje aspoň ŽSR ústretovo voči cestnej doprave a v záujme riešenia tohto kolízneho dopravného „bodu“? – S akými aktuálnymi výsledkami a perspektívou?
Otázka je bezpredmetná.