08.01.2015
Ako by ste charakterizovali rok 2014 pre ŽSR z hľadiska prevádzky a hospodárenia? Čo bolo pre spoločnosť v tomto roku najdôležitejšie?
Z pohľadu riadenia dopravy na ŽSR môžeme zhodnotiť rok 2014 ako zvládnutý, a to aj napriek náročným podmienkam. Pri riadení a koordinácií železničnej osobnej aj nákladnej dopravy našu prácu ovplyvňovalo množstvo faktorov, ktoré výrazne ovplyvňujú bezpečnosť, hospodárnosť a plynulosť dopravy. Medzi tieto faktory zaraďujeme najmä nepriaznivé počasie, nehodové udalosti, prevádzkové poruchy, ako aj výlukovú činnosť a aj poruchy zariadení železničnej infraštruktúry.
Celý uplynulý rok 2014 sa na úseku prevádzky ŽSR niesol v znamení rozsiahlej výlukovej činnosti, niektoré výluky boli s termínom ukončenia až v prvej dekáde mesiaca december. Veľkú časť výlukovej činnosti tvoria práce na modernizácii koridoru, ktoré sú realizované za účelom obnovy tratí, zvyšovania rýchlosti dopravy a zvyšovania konkurencieschopnosti železničnej dopravy na dopravnom trhu SR.
Okrem modernizačných koridorových výluk boli realizované aj investičné akcie.
Dôležitou informáciu je aj fakt, že železničná prevádzka je pripravená na prácu v zimných podmienkach a plynule sme zvládli aj prechod na nový GVD s novými dopravcami v železničnej osobnej doprave (Regio Jet a LEO express).
Dňa 23. decembra 2013 bola medzi MDVaRR SR a ŽSR uzatvorená Zmluva o prevádzkovaní železničnej infraštruktúry na roky 2014 – 2016, ktorej súčasťou je aj príloha “ Štandardy železničných staníc“. Rok 2014 sa preto niesol aj v ich príprave ako i samotnej implementácií vo vybraných ŽST (57 ŽST). Štandardy boli viacerými rokovaniami na MDVaRR SR aktualizované upresňované v priebehu roka. Plnenie prevej časti dohodnutých Štandardov vstupuje do platnosti od 1. januára 2015.
V oblasti hospodárenia možno vývoj ŽSR hodnotiť ako priaznivý, nakoľko aj napriek časovému posunu úhrady pohľadávky ZSSK Cargo a.s. je predpoklad dodržania kladného výsledku hospodárenia. Pozitívny dopad na výsledok hospodárenia ŽSR malo aj Uznesenie vlády č.390/2013 kompenzácia výnosov v nákladnej doprave, čím sa stimuloval rast dopravných výkonov v nákladnej doprave. Vplyvom vstupu nových dopravcov zaznamenávame aj rast výkonov v osobnej doprave. Vyššie výkony zároveň priniesli vyššie výnosy. Rok 2014 možno hodnotiť v oblasti hospodárenia ako náročný a súčasne úspešný.
Očakávaný hospodársky výsledok v roku 2014, očakávané celkové výnosy, z toho z hlavnej činnosti, tržby od osobných a nákladných dopravcov, celkové náklady, z toho najväčšie položky?
ŽSR majú ambíciu ukončiť rok 2014 s kladným výsledkom hospodárenia. Výšku celkových výnosov ovplyvnili dopady Uznesenia vlády č.390/2013 a tiež nárast výkonov v nákladnej a osobnej doprave. V oblasti nákladov boli prijaté reštrikčné opatrenia, ktoré zmierňujú vplyv časového posunu uhradenia pohľadávky ZSSK Cargo a.s.. V oblasti nákladov sa predpokladá najväčšia úspora na účtoch spotrebovaných nákupov a službách, ich podiel na celkových nákladov odhadujeme do 30% pričom najväčšou položkou je nákup elektrickej energie, ktorá je predmetom obchodovania. Dominantnou položkou ostávajú pre ŽSR osobné náklady s predpokladaným podielom na celkových nákladoch cca 48%. Vysokými nákladmi sú aj odpisy DM s predpokladaným podielom cca. 19%. Podiely na nákladoch sú uvádzané k očakávanými nákladom evidovaným podľa slovenských účtovných štandardov a bez nákladov na odpisy z majetku obstaraného z verejných zdrojov.
V oblasti výnosov sa najvýraznejšie podieľa úhrada fixných EON v zmysle schváleného rozpočtu vo výške 250 mil. € a kompenzácia finančných dopadov z Uznesenia vlády č. 390/2013 vo výške 22,5 mil. Výnosy z úhrad za používanie ŽI kalkulujeme podľa objednaných trás vo výške 71,4 mil. €.
Koľko v roku 2014 investovali ŽSR celkovo a na čo najviac?
V roku 2014 boli z prostriedkov EÚ a spolufinancovania ŠR uhradené prostriedky vo výške 142 541 511,09 EUR.
Najviac prostriedkov EÚ a spolufinancovania ŠR bolo uhradených pre projekty „Zlatovce - Trenčianska Teplá“ a „Trenčianska Teplá – Ilava – Beluša“.
Zo štátnej dotácie (kapitálových transferov) bolo financovaných 19 stavieb a preinvestovalo sa celkovo 52 020 735 €.
Investície boli zamerané predovšetkým na investičné akcie modernizácie V. a VI. koridoru napr. úseky Nové Mesto nad Váhom-Púchov , Púchov- Žilina a Liptovský Mikuláš- Poprad, ale aj akcie zamerané na bezpečnosť na priecestiach, terminály intermodálnej dopravy a modernizáciu nového zabezpečovacieho systému GSMR a ETCS. Prioritne bolo financované majetkovo-právne vyrovnanie na jednotlivých stavbách.
Z vlastných zdrojov preinvestovali ŽSR do 30.11.2014 dodávateľským spôsobom 72 941 959,64 € a aktiváciou (hospodárskym spôsobom) 6 624 020,88 €.
Financované boli prevažne investičné akcie zamerané na modernizáciu a obnovu železničnej infraštruktúry mimo hlavných železničných koridorov a tých investičných akcií, ktorých financovanie nebolo možné z európskych fondov a štátnych dotácií.
Koľko peňazí ste v tomto roku použili na modernizáciu tratí a staníc spolu, koľko z toho zo zdrojov EÚ, štátu a vlastných zdrojov? Koľko ste dali v tomto roku zvlášť na jednotlivé stavby?
V roku 2014 (do 17.12.2014) na modernizáciu tratí a staníc boli uhradené prostriedky EÚ vo výške 127 564 093,38 EUR a prostriedky spolufinancovania ŠR vo výške 22 511 310,62 EUR.
V roku 2014 (do 17.12.2014) boli pre jednotlivé stavby uhradené prostriedky v nasledovnej výške
EÚ ŠR
ŽSR, Modernizácia trate Žilina - Krásno nad Kysucou |
4 293 868,20 |
757 741,45 |
ŽSR, Modernizácia železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov, žkm 100,500 – 159,100 pre traťovú rýchlosť do 160 km/hod. – III. etapa (úsek Zlatovce - Trenčianska Teplá) |
43 182 220,47 |
7 620 391,84 |
ŽSR, Modernizácia železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov, žkm 100,500 – 159,100 pre traťovú rýchlosť do 160 km/hod. – IV. etapa a V. etapa (úsek Trenčianska Teplá – Ilava – Beluša) |
31 983 018,56 |
5 644 062,11 |
ŽSR, Modernizácia železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov, žkm 100,500 – 159,100 pre traťovú rýchlosť do 160 km/hod. – VI. etapa |
21 382 597,02 |
3 773 399,47 |
ŽSR, Modernizácia trate Púchov - Žilina, pre rýchlosť do 160 km/hod., II. etapa - (úsek Považská Teplá /mimo/ - Žilina /mimo/) |
14 155 268,38 |
2 497 988,53 |
Zavedenie ETCS v koridore VI: Žilina - Čadca - štátna hranica SK/CZ |
1 250 367,29 |
220 653,05 |
Implementácia GSM-R do siete ŽSR, úsek Bratislava - Žilina - Čadca - štátna hranica SK/CZ |
5 350 521,27 |
944 209,65 |
ŽSR, Terminál intermodálnej prepravy Žilina, 1. etapa výstavby |
6 192 438,47 |
1 092 783,28 |
Zo štátnej dotácie boli prakticky všetky investície zamerané na stavby modernizácie tratí a staníc, teda v celkovej výške 52 020 735 €.
Z vlastných zdrojov bol na modernizáciu do 30.11.2014 vynaložený celkový objem 69 048 618,62 € z toho aktiváciou 570 622,93 €.
Koľko peňazí EÚ ste použili v tomto roku celkovo, prípadne na iné projekty okrem modernizácie tratí a staníc?
V roku 2014 boli zo zdrojov EÚ (bez spolufinancovania zo ŠR) uhradené prostriedky vo výške 121 160 284,39 EUR .
Na iné projekty (okrem modernizácie tratí a staníc) boli uhradené prostriedky zo zdrojov EÚ (bez spolufinancovania zo ŠR) vo výške - 6 403 808,99 EUR.
Nakoľko pokročila modernizácia úseku Zlatovce - Tren. Teplá, sú s tým spojené nejaké ťažkosti? Tender na túto stavbu stále skúma EK, je reálna hrozba, že peniaze na túo stavbu neposkytne, resp. nepreplatí?
Zmluvný termín dokončenia stavby je 02/2016. Realizácia stavby pokračuje v súlade so zmluvou a harmonogramom prác. Harmonogram prác sa síce v priebehu výstavby upravuje podľa potreby, ale len v takom rozsahu, aby zmluvný termín ukončenia stavby nebol prekročený. K stanovenému termínu bude stavba dokončená v plnom rozsahu, vrátane podchodov a podjazdov.
Zároveň uvádzame niektoré hlavné práce, ktoré už boli na predmetnej stavbe vykonané:
Boli zmodernizované (železničný spodok, zvršok, trakčné vedenie, zabezpečovacie zariadenie):
- koľaje č. 1 a 2 vo výhybni Nivy – Zlatovce,
- traťové koľaje č.1 a 2 v úseku Zlatovce – Trenčín,
- v samotnej žst. Trenčín všetky koľaje okrem odbočky na Chynorany a výhybiek na Zlatovce,
- koľaje v úseku Trenčín – Trenčianská Teplá až na časť pri Bille
V ŽST Trenčín boli vybudované nástupištia č.1,2,3 vrátane zastrešenia. Podchod pre cestujúcich a verejnosť bol v celom rozsahu sprístupnený v druhej dekáde decembra.
Na samotnom moste pokračujú práce podľa harmonogramu, zo siedmych pilierov bolo vybudovaných 6, prebieha betonáž oboch mostných konštrukcií.
K otázke financovania stále prebieha komunikácia s EK. Očakávame definitívne rozhodnutie v danej veci v I.polroku 2015.
Aktuálny počet zamestnancov, dôvody zmeny v tomto roku, plánovazný počet, prípadne zmeny zamestnancov v roku 2015 a prečo? Očakávaná priemerná mzda zamestnancov v tomto roku, plán v budúcom roku? Rokovania s odborármi, ich požiadavky v tejto oblasti?
Evidenčný stav zamestnancov ŽSR bol k 1.12.2014 - 14 131 pracovníkov. ŽSR neplánovali ani nerealizovali zmeny v počte zamestnancov v priebehu roku 2014. Rovnako neočakávame takéto zmeny ani v budúcom roku. Objem mzdových nákladov pre zamestnancov ŽSR na rok 2014 bol schválený Podnikateľským plánom ŽSR pre rok 2014 v objeme 147,87mil.€.
Do 30.11.2014 bolo vyplatených 132,75mil.€. Mzdy na ŽSR sú vyplácané v súlade so Zákonníkom práce. Objem mzdových nákladov pre daný rok priamo súvisí s dohodnutým rastom priemernej mzdy podľa Kolektívnej zmluvy ŽSR. Vzhľadom na priaznivé plnenie hospodárskeho výsledku a v zmysle kolektívnej zmluvy 2014, boli všetkým zamestnancom ŽSR vyplatené jednorazové prémie vo výške 40 € spolu so mzdou za mesiac november. ŽSR nevyplácajú dlhodobo 13. ani 14. plat ani žiadne iné odmeny.
Priemerná plánovaná mzda pre rok 2014 je v zmysle platnej kolektívnej zmluvy 844€. Plán pre budúci rok ešte nie je uzatvorený, nakoľko stále prebiehajú rokovania s odborovými organizáciami. Rokovania nie sú ukončené , a tak ako v minulosti, ŽSR sa až do skončenia uvedených rokovaní nebudú k ich priebehu vyjadrovať. Aktuálna kolektívna zmluva platí do 31. marca 2015.
Hlavné priority spoločnosti a prípadne zmeny v roku 2015? Plánovaný hospodársky výsledok, výnosy, náklady?
Do budúceho roku ŽSR vstupujú s cieľom v prvom rade udržať vnútornú a finančnú stabilitu, ako aj dosiahnuť vyrovnané hospodárenie na úrovni ZPŽI a ŽSR. Výnosy plánujeme s parametrom zachovania rastu dopravných výkonov v nákladnej i osobnej doprave. Napriek tomu, vplyvom zníženia fixných ekonomicky oprávnených nákladov o 10 mil. €, je Podnikateľský plán v oblasti nákladov spracovaný s prijatými úspornými a regulačnými opatreniami.
Zároveň ŽSR na seba berie záväzok udržať zamestnanosť, pokračovať v obnove železničnej infraštruktúry s využitím prostriedkov EU a zo ŠR a realizovať investície z vlastných zdrojov pri pozitívnom cash-flow.
Napriek tomu, že vládou schválený RVS na najbližšie obdobie je v navrhovaných objemoch nižší ako je potreba ŽSR, ŽSR naďalej plánujú zabezpečiť plynulosť a bezpečnosť prevádzky železničnej infraštruktúry a naďalej ostať spoľahlivým obchodným partnerom.
Použitie zdrojov EÚ, koľko plánujete v budúcom roku dať na modernizáciu tratí a staníc, z toho z EÚ a ktoré stavby chcete v budúcom roku odovzdať?
V budúcom roku plánujeme ukončiť modernizáciu trate v úseku:
- Beluša – Púchov,
- Zlatovce – Trenčanská Teplá,
- Považská Teplá – Dolný Hričov,
- Stavebné úpravy vo vybraných staniciach v rámci stavby „Projekt zabezpečenia prístupu osôb s obmedzenou mobilitou k službám osobnej železničnej dopravy“,
- dodanie zvyšných 24 zdvíhacích plošín pre imobilných cestujúcich na zdvihnutie imobilného cestujúceho z nástupišťa železničnej stanice do železničného vozňa,
- ukončiť projekt „ŽSR, Zavedenie ERTMS v úseku Bratislava - Žilina - Čadca - št. hr. SR/ČR“, ( I. stavba „Zavedenie ETCS v koridore VI: Žilina - Čadca - štátna hranica SK/CZ“, II. stavba, Implementácia GSM-R do siete ŽSR, úsek Bratislava - Žilina - Čadca - štátna hranica SR/ČR“),
- „ ŽSR, Terminál intermodálnej prepravy Žilina, 1.etapa výstavby“ a
- Terminál intgrovanej osobnej prepravy Moldava nad Bodvou mesto“.
ŽSR plánujú z fondov EÚ preinvestovať cca 224 mil. EUR.