19.02.2015
„Projekt zabezpečenia prístupu osôb s obmedzenou mobilitou k službám osobnej železničnej dopravy“
1) Prijali ste v roku 2014 nejaké opatrenia týkajúce sa osôb so zdravotným postihnutím? Ak áno, popíšte ich podľa týchto znakov:
- a) o aké opatrenie ide,
V roku 2014 bola uzatvorená Zmluva o dielo pre „Projekt zabezpečenia prístupu osôb s obmedzenou mobilitou k službám osobnej železničnej dopravy“ pre 19 železničných staníc, počas roku 2014 sa vypracovávala projektová dokumentácia.
- b) predpokladané časové obdobie jeho realizácie,
Realizácia projektu je naplánovaná na rok 2015
- c) zvolený spôsob pre odstránenie znevýhodnenia (napr. interný pokyn, predpis, a pod.).
Pre odstránenie znevýhodnenia sa upravujú vstupy do železničných staníc formou nájazdových rámp, vchodové dvere, budujú sa samostatné WC pre imobilných, opravujú sa prechody koľají, aby sa umožnil zdravotne postihnutým bezproblémový prechod koľají, ďalej sa vybudujú nové výťahy na nástupištia vo vybraných železničných staniciach, tak isto vo vybraných železničných staniciach sa vybudujú nové šikmé zdvíhacie schodišťové plošiny na prepravu imobilných cestujúcich na nástupištia, do vybraných železničných staníc sa dodajú zdvíhacie plošiny, ktoré umožnia nastupovanie imobilných cestujúcich priamo do železničných vozňov.
"ŽSR, Modernizácia železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov, žkm100,500 – 159,100 pre traťovú rýchlosť do 160 km/hod. – III. etapa (úsek Zlatovce – Trenčianska Teplá)"
1) Prijali ste v roku 2014 nejaké opatrenia týkajúce sa osôb so zdravotným postihnutím? Ak áno, popíšte ich podľa týchto znakov:
- a) o aké opatrenie ide,
Projektová dokumentácia stavby uvažovala s dodržiavaním štandardov aj v tejto oblasti, nakoľko ide o stavbu financovanú z fondov EU. Ide o bezpečný a bezbariérový prístup (horizontálna priorita rovnosť príležitostí), ktorý tvorí 26 prvkov, ako sú rozhlasové a informačné zariadenia, osobné výťahy, nástupištia, podchody pre cestujúcich, úprava prístupov v staničných priestoroch, prechody pre chodcov a imobilných a osobitné značenie pre nevidiacich. Taktiež dochádza počas výstavby k odstraňovaniu nesúladov projektovej dokumentácie s požiadavkami TSI na základe posudkov notifikovanej osoby.
- b) predpokladané časové obdobie jeho realizácie,
Samotná výstavba je plánovaná na 40 mesiacov so začiatkom 10/2012. Jednotlivé prvky sú momentálne v štádiu rozpracovanosti a sú realizované počas celej lehoty výstavby v súlade s harmonogramom prác.
- c) zvolený spôsob pre odstránenie znevýhodnenia (napr. interný pokyn, predpis, a pod.).
Pri odstraňovaní nesúladov medzi projektovou dokumentáciou a požiadavkami na interoperabilitu železničného systému sa vychádzalo z posudkov notifikovanej osoby.
(Opatrenia pre osoby so zníženou schopnosťou pohybu a orientácie (PRM) vychádzajú zo Smernice EK 164/2008, 464/2013, predpisu ŽSR R2, zákona 513/2009 ako aj interných nariadení ŽSR.)
„ŽSR, Modernizácia železničnej trate Nové Mesto nad Váhom - Púchov, žkm 100,500 - 159,100 pre traťovú rýchlosť do 160 km/hod- IV. a V. etapa (úsek Trenčianska Teplá - Beluša)“
1) Prijali ste v roku 2014 nejaké opatrenia týkajúce sa osôb so zdravotným postihnutím? Ak áno, popíšte ich podľa týchto znakov:
- a) o aké opatrenie ide,
Na stavbe došlo na základe pravidelne predkladaných správ notifikovanou osobou k realizácii dodatočných stavebných úprav pre plnohodnotný a bezproblémový prístup k dopravnej infraštruktúre aj pre osoby so zníženou schopnosťou pohybu a orientácie. Tieto úpravy boli realizované vo všetkých železničných staniciach v rámci stavby. Predovšetkým ide o vytvorenie bezbariérových prístupových chodníkov na nástupištia, k podchodom (nadchodom), vodiacich prvkov, parkovacích miest pre imobilných. Upravené boli aj parametre osvetľovacích prvkov železničných staníc v zmysle požiadaviek EK. Ide o bezpečný a bezbariérový prístup (horizontálna priorita rovnosť príležitostí), ktorý tvorí 48 prvkov, ako sú rozhlasové a informačné zariadenia, osobné výťahy, nástupištia, podchody pre cestujúcich, úprava prístupov v staničných priestoroch, prechody pre chodcov a imobilných a osobitné značenie pre nevidiacich.
- b) predpokladané časové obdobie jeho realizácie,
Stavebné úpravy boli realizované priebežne počas celej doby výstavby a toho času sú už ukončené a certifikované notifikovanou osobou.
- c) zvolený spôsob pre odstránenie znevýhodnenia (napr. interný pokyn, predpis, a pod.).
Pri odstraňovaní nesúladov medzi projektovou dokumentáciou a požiadavkami na interoperabilitu železničného systému sa vychádzalo z posudkov notifikovanej osoby, kde pre každý nedostatok (nesúlad) bol aj uvedený odkaz na príslušnú legislatívu (nariadenie EK, zákon, smernica apod). Vo všeobecnosti sa pri posudzovaní parametrov interoperability pre osoby so zníženou schopnosťou pohybu a orientácie (PRM)vychádza zo Smernice EK 164/2008, 464/2013, predpisu ŽSR R2, zákona 513/2009 ako aj interných riadiacich aktov ŽSR- nariadení generálneho riaditeľa).
„ ŽSR, Modernizácia železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov, žkm 100,500 – 159,100 pre traťovú rýchlosť do 160 km/hod. - VI. etapa (úsek Beluša – Púchov)“
o aké opatrenie ide,
V rámci zmluvnej povinnosti Zhotoviteľa stavby je zabezpečené predkladanie informácií o priebehu posúdenia notifikovanou osobou a z uvedeného dôvodu boli vykonané dodatočné stavebné úpravy z hľadiska noriem TSI tak, aby bol prístup k dopravnej infraštruktúre prispôsobený aj pre osoby so zníženou schopnosťou pohybu a orientácie. Ide o dopravne zastávka Dolné Kočkovce a zastávka Beluša (pôvodne železničná stanica Beluša bola zrušená a železničná stanica Púchov je v realizácii v r.2015.)
Predovšetkým ide o realizáciu bezbariérových prístupových chodníkov na nástupištia, k podchodom, aplikácia vodiacich prvkov, rozhlasové a informačné zariadenia, osobitné značenie pre nevidiacich a podobne. Upravené boli aj parametre osvetľovacích prvkov železničných staníc v zmysle požiadaviek TSI. Celkovo je uvažované v rámci stavby realizovať prvky zabezpečujúce bezpečný alebo bezbariérový prístup k výsledkom projektu v počte 34 ks. Za rok 2014 bolo odovzdaných do používania 7 ks.
predpokladané časové obdobie jeho realizácie,
Stavebné úpravy boli realizované priebežne počas celej doby výstavby a toho času sú už ukončené s výnimkou žst.Púchov, kde práce budú ukončené v r.2015.
zvolený spôsob pre odstránenie znevýhodnenia (napr. interný pokyn, predpis, a pod.).
Pri odstraňovaní nesúladov medzi projektovou dokumentáciou a požiadavkami na interoperabilitu železničného systému sa vychádzalo z posudkov notifikovanej osoby.
(Opatrenia pre osoby so zníženou schopnosťou pohybu a orientácie (PRM) vychádzajú zo Smernice EK 164/2008, 464/2013, predpisu ŽSR R2, zákona 513/2009 ako aj interných nariadení ŽSR.)
„ŽSR, Modernizácia trate Púchov – Žilina, pre rýchlosť do 160 km/hod., II. etapa – (úsek Považská Teplá /mimo/ – Žilina /mimo/“
Za stavbu Považská Teplá- Žilina môžeme uviesť, že vzhľadom k skutočnosti, že stavba bola zahájená až 6.2.2014 nie je možné v súčasnej dobe bilancovať splnenie podmienok interoperability. Každopádne aj v rámci tejto stavby sa požiadavky plnia priebežne. Je pripravená zmena projektovej dokumentácie pre prístup imobilných k dopravnej infraštruktúre pre zast. Plevník- Drienové, zast. Predmier a ŽST. Bytča.
2) Ako hodnotíte stav odstraňovania bariér pri prístupe do verejných priestorov oproti roku 2013? S akými typmi bariér sa stretávate?
Stav možno hodnotiť ako veľmi pozitívny, pretože sa odstraňujú všetky možné kolízne prístupové miesta, ktoré by osobám so zníženou schopnosťou pohybu a orientácie spôsobili obmedzenia v prístupe k železničnej infraštruktúre.
S akými typmi bariér sa stretávate?
Najčastejším obmedzujúcim faktorom je absencia bezbariérového prístupu pre imobilných do priestorov železničnej stanice, resp. predajným miestam cestovných lístkov- rampa pre vozíky, vodiacich prvkov na komunikáciách a chodníkoch v obvode železničných staníc, chýbajúce parkovacie miesta pre imobilných cestujúcich, informácie v Braillovom písme.
Prišlo v roku 2014 k zásadnej zmene pri ich odstraňovaní oproti predošlému roku?
V rámci stavieb modernizácie ako už bolo vyššie uvedené, dochádzalo k priebežnému uplatňovaniu požiadaviek interoperability prakticky od zahájania výstavby jednotlivých stavieb v oblasti PRM, ENE, CCS. Celkový prínos je nesporný s priaznivým dopadom na cestujúcich odkázaných na používanie bezbariérových prvkov.
Koľko nových bezbariérových prístupov vzniklo na úrovni vášho podniku v roku 2014?
V rámci stavieb modernizácie máme uvedené pri jednotlivých stavbách počty prvkov, ktoré boli zrealizované. Tieto však neboli zrealizované len v roku 2014 ale počas doby realizácie jednotlivých stavieb.
Na ostatných stavbách, ktoré neboli financované z prostriedkov EÚ v rámci realizácie, ak dochádza k modernizácii ŽST a hlavne samotnej budovy ŽSR riešia modernizáciu budov aj s ohľadom na požiadavky zdravotne postihnutých občanov.
K takým investíciám patrili úpravy:
... ŽST Trebišov –rekonštrukcia prijímacej budovy, - bezbariérové prístupy
... „ŽST Vrútky - Varín, kol'. č. 1 a 2, KRŽZ km 317 ,457 - 328,730 v dĺžke 11,273“ sa realizovali : „ SO 32-11 Rekonštrukcia nástupišťa pri koľaji č. 1 na zastávke Strečno“ a „SO 32-12 Rekonštrukcia nástupišťa pri koľaji č. 2 na zastávke Strečno“ , kde sa vybudovali bezbariérové prístupy pre imobilných a boli zriadené vodiace pásy pre osoby so zrakovým postihnutím,
... ŽST Trnava, bezbariérové prístupy,
... ŽST Predmestie, bezbariérové prístupy
Evidujete nejaké podnety alebo sťažnosti zo strany verejnosti v súvislosti s odstraňovaním týchto bariér?
Áno, v r. 2014 sme evidovali sťažnosť členov komisie pre debarierizáciu mesta Košíc vo veci ochrany a právnej pomoci pri porušovaní ľudských a občianskych práv pri stavebnej revitalizácii košickej železničnej stanice. Sťažnosť sa týkala nemožného prístupu zdravotne postihnutých občanov na nástupište v ŽST Košice. Sťažnosť bola tajomníčke Výboru pre osoby so zdravotným postihnutím z MPSVaR SR a bol ariešená cestou MDVRR SR.