Železnice Slovenskej republiky


Otázky o infraštruktúre (hlavne uzol Žilina)


19.02.2015

Mal by som pár otázok ohľadom infraštruktúry ŽSR.
Aký je účel modernizácie uzla Žilina a aké nastanú najväčšie zmeny v žst. ZA-zriadovacia stanica, Žilina, ZA-Teplička a Varín?
Účel modernizácie uzla Žilina je dosiahnutie parametrov TSI, dohôd AGC a AGTC a to v rámci  prebiehajúcej modernizácie koridoru č. Va, ktorého súčasťou je uzol Žilina  

Najväčšie zmeny v ŽST:

ŽST Žilina zriaďovacia stanica – zmena pôvodnej zriaďovacej stanice na odbočku smer Čadca a zastávku pre vlaky osobnej dopravy s vybudovaním nástupísk.

ŽST Žilina – stanica bude určená pre osobnú dopravu (Žilina osobná stanica), v nákladnej doprave v stanici len obsluha vlečiek a  opravovne vozňov;  

ŽST Žilina-Teplička – táto časť uzla Žilina je zmodernizovaná, predpokladáme menšie úpravy v tranzitnej skupine a napojenie vznikajúceho TIP;

ŽST Varín – vybudovanie krajných nástupísk pri hlavných staničných koľajách.

 

Ktorý variant bude zrejme vybraný a na akú rýchlosť bude navrhnutý?

Pre modernizáciu bude vybraný pravdepodobne nasledujúci variant s rýchlosťami:

Žilina predmestie - Žilina osobná stanica v = 120 km/h.

Žilina osobná stanica – Varín v = 160 km/h.

Budatínska spojka v = 60 km/h.

Odbočka Budatín – Žilina osobná stanica v = 60 km/h.

 

Plánujú sa okrem modernizácie tratí v Žilinskom kraji aj iné väčšie investície?

Okrem modernizácie tratí v žilinskom kraji  ŽSR iné väčšie investície neplánujú.

 

V akom poradí sa bude realizovať ďalšia modernizácia jednotlivých úsekov na koridoroch (PU-PB, LM-PP atď.)?

Do roku 2020 je v pláne zmodernizovať úsek Púchov – Považská Bystrica. Úseky na koridore  Liptovský Mikuláš – Poprad-Tatry sú zaradené do zásobníka OPII 2014-2020 .

 

Ako sa bude riešiť priepustnosť trate na koridoroch? Súčasná priepustnosť na trati BA-ZA je vraj nedostačujúca. Pre príklad, v ČR vraj pri modernizácii ponechali aj autoblok

Na celej trati Bratislava – Žilina bude po modernizácii traťové zabezpečovacie zariadenie automatické hradlo a ETCS. Ukazovatele priepustnosti dosahujú stredné hodnoty využitia, čo kapacitne vyhovuje. Na celom úseku Čadca št. hr. – Čadca – Žilina bude po modernizácii traťové zabezpečovacie zariadenie elektronický automatický blok, vlakový zabezpečovač a ETCS.

 

V minulosti bolo hovorené o zmene trakcie z jednosmernej na striedavú na tratiach 125, 127, príp. 129. V akom štádiu je táto zmena? Pri modernizácii trate Púchov-Žilina ostane jednosmerná sústava alebo sa zmení na obojsmernú? Ak ostala jednosmerná, vyplynú pri zmene na obojsmernú ďalšie náklady (zmena materiálu trakčného vedenia a pod.)?

Výhľadové časové horizonty zmeny trakcie z jednosmernej na striedavú sú nasledovné:

2015: ŽST Púchov,

2017: Púchov – Lúky pod Makytou  št. hr.,

2022: Púchov – Žilina /mimo/,

2025: Odbočka Potok – Varín/Žilina-Teplička – Žilina - Čadca št. hr./Skalité št. hr.

 

Plánujú sa nejaké zmeny na trati 114A Žilina-Rajec (rušenie priecestí, nejaké väčšie investície do infraštruktúry, obnovenie služby v dopravni Konská a pod.)?

Na trati Žilina – Rajec sa neplánuje rušenie priecestí, ani väčšie investície do infraštruktúry. Vzhľadom na taktový 1 a 2 - hodinový režim osobných vlakov a počty manipulačných vlakov na trati, je otvorená otázka obnovenia dopravnej služby v dopravni Konská pri Rajci.

 

V súčasnosti stavajú medzi stanicami Bytčica a L. Lúčka diaľničnú estakádu. V súvislosti s týmto  sa chcem opýtať, akú požaduje ŽSR minimálnu výšku takejto stavby nad traťou a či tá výška je taká, že by sa tam v budúcnosti dala realizovať aj elektrifikácia (aj ak sa s ňou v súčasnosti nepočíta).

Na regionálnej trati Žilina – Rajec sa nepredpokladá elektrifikácia trate. Preto požiadavky ŽSR na parametre umelých stavieb nad železničnou traťou sa týkajú nezasahovania do priechodného prierezu.

 

Má alebo bude mať táto diaľnica nejaký vplyv na trať? Pravdepodobne kvôli výstavbe tejto estakády bolo presunuté aj vchodové návestidlo žst. Bytčica a odstránená (dočasne?) predzvesť vchodového návestidla žst. L. Lúčka.

Kilometrická poloha vchodového návestidla ŽST Bytčica je 6,780 a skupinové odchodové návestidlo L 1-3 ŽST Bytčica je predzvesťou vchodového návestidla L ŽST Lietavská Lúčka. O ďalších zmenách nateraz neuvažujeme.

 
Ktoré trate v správe ŽSR sú v súčastnosti určené na konzerváciu a ktoré na zrušenie/ likvidáciu?

V súčasnosti nie je rozhodnuté zo strany vlastníka železničnej infraštruktúry o útlmovom režime a rušení železničných tratí. Smerodajný pre rozhodovanie bude pravdepodobne cieľový GVD 2020 (2023) a výsledok dopravného modelu SR,  prípadne iné štúdie, ktoré budú vypracované pre účely rozhodovania.





Právne dokumenty