Železnice Slovenskej republiky


ŽSR /modernizácia - úsek Považská Teplá/Bytča


22.04.2015

Po roku sa na Vás opäť obraciam so žiadosťou o informácie ohľadom modernizácie trate na úseku Považská Teplá - Žilina, konkrétne pri Bytči. Podľa miestnych obyvateľov totiž nejaká stavebná spoločnosť vyváža vybagrovaný odpad spod trate rovno na štrkoviská pri Bytči, kde ho sype rovno do vody, bez akejkoľvek úpravy. Podľa našich informácií ide však o kontaminovaný odpad, ktorý treba najskôr očistiť, čo majú robiť špecializované spoločnosti. Dostať ste na to mali aj finančné prostriedky.
Je podľa vás v poriadku takýto postup? Netreba tento kontaminovaný materiál najskôr dekontaminovať a až potom navážať na štrkoviská?
Ktorá spoločnosť túto činnosť pre vás vykonáva?
Mohli by ste mi poslať scan schváleného materiálu, projektu, v ktorom je stanovený postup nakladania s vybagrovaným materiálom spod trate?

Váš podnet sme preverili u nášho zmluvného Zhotoviteľa a na úvod by sme radi upozornili, že podľa zistení, sa v okolí Bytče momentálne realizuje viacero veľkých investičných akcií ako napr. rekonštrukcia vlečky do areálu spoločnosti Prefa, Stavba križovatky D1/D3 a stavba úseku diaľnice D1. Na všetkých uvedených stavebných investičných akciách, resp. podnikateľských aktivitách môže vzniknúť prebytok materiálu. Je preto prirodzené, že obyvatelia v danej lokalite pravidelne prichádzajú do kontaktu s nákladnými automobilmi, ktoré vyvážajú materiál určitého druhu.

Za Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) môžeme konštatovať a aj potvrdiť skutočnosť, že  materiálom vzniknutým pri  modernizácií železničnej trate nie je zavážaná žiadna vodná plocha. Zo železničnej stanice Bytča sa v rámci stavby „ŽSR, Modernizácia trate Púchov – Žilina pre rýchlosť do 160 km/hod., II etapa – úsek Považská Teplá /mimo/ - Žilina /mimo/" v súčasnosti vyvážajú výkopové zeminy výlučne na plochy susediace so štrkoviskami, nepoužívajú sa však na zásyp vodných plôch. Jedná sa výlučne o inertný materiál, ktorý bol v rámci projektu aj v priebehu prác kontrolovaný v akreditovanom laboratóriu. V dokumentácii pre realizáciu stavby je v prílohovej časti každého stavebného objektu riešená klasifikácia a bilancia odpadov a nakladanie s odpadmi. V objektoch, kde sa vyskytuje  odpad rôznej kategórie, je presne stanovené, ako s ktorou kategóriou treba  naložiť. Stavebný dozor pravidelne  kontroluje prvotné doklady vystavené prevádzkovateľmi skládok, ktoré mu predkladá Zhotoviteľ stavby a kontroluje tiež dodržiavanie povinnosti Zhotoviteľa tento odpad ukladať na skládku. Je potrebné si uvedomiť, že v okolí  Bytče je       v súčasnosti väčší počet štrkovísk, na ktorých prebieha tak ťažobná činnosť, ako aj  úprava pre ťažbu a v ich blízkosti i činnosť skládok. Vo Vašej otázke nie je konkrétne určené štrkovisko na ktorom sa údajne uskutočňuje ukladanie odpadu, aby bolo možné danú situáciu preveriť priamo na mieste. 

K jednotlivým otázkam pripájame nasledovné odpovede:

Ad 1.)
Zemina klasifikovaná ako nebezpečný odpad je v rámci stavby „ŽSR, Modernizácia trate Púchov – Žilina,  pre rýchlosť do 160 km/hod., II. etapa – (úsek Považská Teplá /mimo/ – Žilina /mimo/)“, zneškodnená biodegradáciou, firmou s povolením na túto činnosť a je vylúčené, aby sa materiál podobného charakteru likvidoval spôsobom, ktorý uvádzate.

Ad 2.)
Zmluvným partnerom ŽSR pre vyššie uvedenú stavbu je „Združenie TEBS“, ktoré je v zložení:  
- TSS GRADE, a. s., Dunajská 48, 811 08 Bratislava, vedúci člen,
- BÖGL a KRÝSL, k. s., Praha, člen združenia,
- Swietelsky Baugesellschaft G.m.b.H., Linz, Rakúsko, člen združenia.

Na ucelenej časti stavby (UČS) č. 49 - Železničná stanica Bytča - realizuje stavebný objekt železničného spodku firma ALPINE SLOVAKIA, spol. s r. o. ako schválený Podzhotoviteľ.

Ad 3.)
Stavba je realizovaná podľa schválenej projektovej dokumentácie a vydaných stavebných povolení. Všetky potrebné doklady a podklady sú súčasťou žiadostí o vydanie stavebných povolení. Jedným z podkladov je aj dokument o nakladaní s odpadmi.
Vašej požiadavke poskytnúť scan dokumentov nemôžeme vyhovieť, nakoľko vyššie uvedená stavba je veľmi rozsiahla.  Stavba pozostáva z 532 prevádzkových súborov a stavebných objektov.  
Zároveň uvádzame, že pre určenie spôsobu nakladania s prebytočnou zeminou je rozhodujúca jej ekologická kvalita. Analýzy sa vykonávajú jednak v štádiu spracovania projektovej dokumentácie, ale aj počas samotnej realizácie stavby. Na ďalšie využitie pre terénne úpravy sa používa len výkopová zemina neznečistená nebezpečnými látkami! Zemina obsahujúca nebezpečné látky je likvidovaná externou firmou oprávnenou na túto činnosť na svojich lokalitách podľa Zákona o odpadoch č. 223/2001 Z.z.





Právne dokumenty