Železnice Slovenskej republiky


ŽSR /modernizácia - Beluša – Púchov, Považská Teplá – Žilina


22.04.2015

Dobrý deň,  chcel by som Vás požiadať o vyjadrenie sa k situáciám, ku ktorým dochádza pri realizácií modernizácie železničnej trate na stavbách Beluša – Púchov, ako aj Považská teplá – Žilina. Zhotovitelia prác, ktorý pracujú na uvedených stavbách a majú uzavreté zmluvy s hlavnými zhotoviteľmi sa dostávajú do omeškania s úhradami svojich záväzkov, nakoľko sú nútený financovať naviac práce, ktoré vyplývajú z dôvodu pochybenia projektanta, pričom tieto riziká spojené s projektovou dokumentáciou by mal niesť ten, kto projektovú dokumentáciu predkladá. Nakoľko naša spoločnosť nemá od svojich objednávateľov, ktorý sú vo zmluvnom vzťahu s hlavnými zhotoviteľmi ( OHL žs. Organizačná zložka a TSS Grade a.s.) do dnešného uhradené svoje pohľadávky za práce, ktoré naša spoločnosť realizovala  obraciam sa na Vás s otázkami :


Ako je možné, že na stavbe Beluša – Púchov UČS 41, 42, 43 podzhotoviteľ spoločnosti OHL ŽS organizačná zložka bol na žiadosť  ŽSR z dôvodu, že nie je schváleným podzhotoviteľom stavby objednávateľom odvolaný zo stavby a nemohol ďalej pokračovať v zhotovovaní diela?
V Zmysle ZoD č. 601509/2011 uzavretej medzi GR ŽSR a OHL ŽS a.s. Brno  podčlánku 4.4. FIDIC písmeno b) – bez súhlasu (schválenia) Podzhotoviteľa Stavebným dozorom, príp. Objednávateľom, nemôže na Diele pracovať žiadny Podzhotoviteľ
Keďže z Vášho e-mailu nie je zrejmé, o akého Podzhotoviteľa ide, môžeme len predpokladať, že ide o spoločnosť ECB,  pre ktorú nebola splnená podmienka na schválenie t.j.  nebola predložená žiadosť na jeho schválenie prípadne nespĺňal podmienky stanovené vo vyššie uvedenej Zmluve o dielo.  Ak Stavebný dozor, ktorý koná v mene Objednávateľa zistí, že na stavbe pracuje Podzhotoviteľ, ktorý koná v rozpore so ZoD, takéhoto Podzhotoviteľa je povinný zo stavby odvolať.

Ako môže takáto situácia nastať, keď bola riadne uzavretá Zmluva o Dielo?  
Takáto situácia môže nastať v prípadoch, ako je uvedené v odpovedi na otázku č.1.

Ako je možné, že spoločnosť TSS Grade a.s., ktorá by mala plniť podmienky reštrukturalizácie sa snaží vyhýbať plneniu svojich záväzkov voči svojim dodávateľom na stavbách, kde investorom je ŽSR,  nakoľko sa jedná o finančné prostriedky poskytnuté z fondov Európskej únie?
Finančné plnenie záväzkov voči Zhotoviteľovi zo strany ŽSR prebieha v súlade s príslušnými ustanoveniami Zmluvy o dielo a platným schváleným finančným  harmonogramom. K dnešnému dňu neevidujeme neuhradené finančné záväzky vo vzťahu k Zhotoviteľovi stavebných prác.  Podľa našich informácií si TSS GRADE a.s.  plní svoje záväzky voči svojim Podzhotoviteľom na stavbách realizovaných na základe Zmlúv o dielo uzatvorených so ŽSR.
Do zmluvného vzťahu Zhotoviteľa  so svojimi Podzhotoviteľmi Železnice SR nevstupujú.
Železniciam Slovenskej republiky, Bratislava (ŽSR) neprislúcha právo sledovať plnenie podmienok reštrukturalizácie podniku, s ktorým je v osobitnom zmluvnom vzťahu. To znamená, že akékoľvek legislatívne postupy a konania súvisiace s uspokojovaním pohľadávok veriteľov sú výhradnou záležitosťou príslušného súdu a správcu. V prípade, že disponujete informáciami (máte podozrenie) o neplnení záväzkov spoločnosti TSS GRADE, a.s. na stavbe/stavbách realizovaných na základe Zmluvy o dielo, kde táto spoločnosť pôsobí ako hlavný člen niektorého zo Združení, resp. je jeho členom, odporúčame Vám osloviť príslušné inštitúcie priamo zodpovedné za dodržiavanie zákonnosti a podmienok vyplývajúcich zo Zákona č. 7/2005 Z.z. o konkurze a reštrukturalizácií.                 

Ako je možné, že riziko (finančné bremeno) nesprávnej alebo neúplnej projektovej dokumentácie na UČS 48 a 49, ako aj podkladov od projektanta je prenášané na podzhotoviteľa. Nakoľko vyššie uvedená situácia trvá veľmi dlho a zatiaľ sme od nášho objednávateľa nedostali adekvátnu odpoveď, Vás týmto žiadam o vyjadrenie. Evidujeme niekoľko prípadov nesúladu projektovej dokumentácie so skutočnosťou zistenou priamo počas výstavby. Tieto zistenia sú svojou vecnou charakteristikou, technickou (technologickou) povahou a finančnou náročnosťou rôznorodé- t.j. od nevýrazných zmien až po náročné, finančne výrazne ovplyvňujúce celkovú cenu stavebného objektu/prevádzkového súboru. Sú prípady, kedy až pri samotnej realizácii stavebného objektu dochádza k zisteniu, že poloha inžinierskych sietí nekorešponduje s projektovou dokumentáciou z dôvodu nekvalitných podkladov poskytnutých správcami už pri tvorbe projektovej dokumentácie. Ďalej je nutné zdôrazniť, že zo strany Investora (Objednávateľa) sme povinní akúkoľvek zmenu (naviac práce) starostlivo posúdiť a identifikovať objektívnu príčinu, ktorá spôsobila tento stav. V rámci tohto posudzovacieho procesu dochádza mnohokrát k vyžiadaniu doplňujúcich podkladov a stanovísk, ktoré nám nie vždy umožňujú uznať a schváliť predmetnú zmenu v termíne podľa predstáv či už Objednávateľa, alebo Zhotoviteľa. Proces, ktorým za ŽSR administratívne ukončujeme schvaľovacie konanie je ukončený vydaním tzv. Zmenového listu. Až potom môže byť takáto naviac práca súčasťou faktúry, ktorú Zhotoviteľ predkladá Objednávateľovi.  Každopádne sme presvedčení, že predkladanie návrhov na zmeny, ich schvaľovanie a odsúhlasovanie je výlučnou internou záležitosťou ŽSR ako Objednávateľa , Zhotoviteľa a stavebného dozoru, ktorá nemôže  mať dopad na vecné a finančné plnenie pre tzv. tretiu stranu, t.j. Podzhotoviteľa, realizujúceho práce na základe osobitného zmluvného vzťahu medzi hlavným členom Združenia, prípadne jeho členmi

Práve z takýchto dôvodov, Objednávateľ (verejný obstarávateľ) stanovuje v rámci verejnej súťaže podmienky, ktoré zabezpečia, aby úspešný uchádzač bol solventný a finančne spoľahlivý, aby takéto časové obdobia vedel preklenúť a svojich Podzhotoviteľov mohol finančne vysporiadať. Vzhľadom na skutočnosť,  že Vaša otázka je koncipovaná všeobecne a zároveň nepreukazuje skutkový stav veci, nie je možné  z našej strany poskytnúť bližšie informácie.





Právne dokumenty