03.09.2014
Dobrý deň prajem prepáčte minule som otázku o vtáctve na stavenisku neformuloval správne. Odborníci totiž tvrdia že na stavenisku napríklad pri stavbe nového železničného mosta môže dojsť k hromadnému úhynu vtáctva. citujem: "mosty nad vodnými tokmi tvoria nebezpečnú prekážku, ktorá spôsobuje úhyny a smrteľné úrazy vtákov. nebezpečné sú najmä slabšie viditeľné lanové konštrukcie a tenké železné konštrukcie alebo akékoľvek stavby, ak sú osvetlené oslepujúcim typom osvetlenia" Taktiež ornitológ varoval pred chystaným projektom protihlukových zábran na stavanom železničnom moste cez Váh kde projektanti navrhli použiť priehľadné sklo ktoré je pre vtáctvo veľmi nebezpečné, kedže ho nevidí a v plnej rýchlosti doň narazí. Chcem sa teda prosím Vás spýtať akým spôsobom je možné zamedziť úhynu vtáctva na tomto stavenisku mosta v Trenčíne, čo pracovníci v tomto ohľade by mali dodržiavať a akým spôsobom budete umiestňovať a umiestňujete prvky stavby vzhľadom na pobyt vtáctva a životné okolité prostredie?
V súvislosti s Vašim záujmom o danú problematiku modernizácie železničnej trate by sme privítali, keby bolo možné pracovať iba s overenými faktami, oficiálnymi stanoviskami a dokumentami a nie systémom „odborníci tvrdia ... že mosty nad vodnými tokmi tvoria nebezpečnú prekážku ...“ prípadne typu „ornitológ varoval pred chystaným projektom protihlukových zábran...“ a pod. V budúcnosti privítame, keď uvediete menovite, ktorí odborníci to tvrdia a ktorý ornitológ to tvrdí, prípadne čím majú svoje tvrdenia podložené a čo podnikli, keď sa uvedená investícia pripravovala.
Aby sme Vás ubezpečili, že pri príprave stavby sú zohľadňované aj Vami spomínané faktory a riziká, skúsime Vám aspoň stručne objasniť problematiku prípravy investície, ktorú sme zjednodušene zhrnuli do nasledovných bodov:
1. V rámci stavby „ŽSR, Modernizácia železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov, žkm 100,500 – 159,100 pre traťovú rýchlosť do 160 km/hod. – III. etapa (úsek Zlatovce - Trenčianska Teplá)“ sa realizuje okrem množstva prevádzkových súborov a stavebných objektoch aj stavba nového mosta cez Váh a taktiež niekoľko stoviek metrov protihlukoivých stien.
Predprojektová a projektová príprava takých technicky zložitých a finančne náročných stavieb, ako je modernizácia železničných koridorov trvá niekoľko rokov. Zjednodušene je možné povedať, že predprojektová a projektová príprava spočíva najmä v zabezpečení:
štúdie realizovateľnosti, ktorá má preukázať efektívnosť vynaložených finančných prostriedkov,
zámeru posúdenia vplyvov na životné prostredie v zmysle zákona NR SR č.127/1994 Z.z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie v znení neskorších predpisov so zabezpečením záverečného stanoviska Ministerstva životného prostredia SR (ďalej len MŽP SR“),
stavebného zámeru v zmysle zákona NR SR č. 254/1998 Z.z. o verejných prácach, so zabezpečením protokolu štátnej expertízy,
projektovej dokumentácie pre územné rozhodnutie (ďalej len „PDÚR“) a územného rozhodnutia vydaného príslušným stavebným úradom,
projektovej dokumentácie pre stavebné povolenie (ďalej len „PDSP“) a príslušných stavebných povolení,
projektovej dokumentácie pre realizáciu stavby,
projektovej dokumentácie pre výber zhotoviteľa.
Z uvedeného je zrejmé, že rozsah a koncepčné riešenie investície a jej konečná podoba sa postupne upresňuje tak, aby zodpovedal požiadavkám z celospoločenského hľadiska.
2. Pri spracovávaní jednotlivých stupňov vychádzal projektant z príslušných predpisov, zákonov a noriem platných v EÚ a v SR. Každý stupeň predprojektovej a projektovej prípravy je následne predložený na pripomienkovanie, kde sa vyjadrujú všetky dotknuté organizácie, orgány štátnej správy a miestnej samosprávy, a samozrejme sa mohli k riešeniu vyjadriť aj všetci občania. Máme zato, že samotní občania využili svoje právo a vyjadrili sa k zamýšľanej stavbe ešte v čase prípravy projektovej dokumentácie a aj ich snaha prispela k predmetnému riešeniu.
3. Ako je z uvedeného zrejmé, predmetná stavba bola posudzovaná aj z hľadiska posúdenia vplyvov na životné prostredie (teda aj vrátane vtáctva). Po vykonaní štátnej expertízy bola spracovaná PDÚR, na základe ktorej bolo vydané rozhodnutie o umiestnení stavby a nadobudnutí jeho právoplatnosti ŽSR zabezpečili spracovanie PDSP a na základe tejto dokumentácie boli zabezpečené stavebné povolenia až po súčasnú realizáciu.
4. Ako sme už uviedli, samotní občania mali samozrejme možnosť a právo sa vyjadriť k zamýšľanej stavbe ešte v čase prípravy projektovej dokumentácie. Stavebný úrad každé konanie vypisuje verejnou vyhláškou a každé rozhodnutie je vydané prostredníctvom verejnej vyhlášky.
Každá stavba je zásahom do prírody. Každá stavba prináša negatíva i pozitíva. Ide o to, zvážiť optimálne riešenie s minimálnymi negatívnymi dopadmi jednak na ľudí a samozrejme aj na prírodu. Z uvedeného je zrejmé, že ŽSR pri príprave predmetnej investície postupovali v súlade s legislatívou, navyše aj veľmi obozretne, zvažovali veľmi zodpovedne negatíva aj prínosy jednotlivých riešení. Sme presvedčení, že ako investor stavby sme riešili problémy aj nad rámec obvyklých povinností, aby sme tak dali najavo skutočný záujem na riešení problémov občanov zasiahnutých touto dôležitou investíciou v súlade s riešením aj otázok životného prostredia.