Železnice Slovenskej republiky


ŽSR - modernizácia/most - Sihoť


24.09.2014

Obrátil som sa na Vás ako na poslednú možnú záchranu kvalitne previesť položenie traťového zvršku ponad podjazd na Sihoť v Trenčíne. Chodím okolo stavby s veľkým záujmom, som už skoro 65 ročný rodák z Trenčína a  samozrejme mi záleží ako bude celá stavba kvalitne prevedená. Žiaľ stretám sa  s viacerými chybami, od značného predimenzovania projektu, čo by nebol až taký hriech, viem pochopiť prečo, cez projektové chyby až po konkrétne chyby v prevedení stavby. Chodím popod podjazd, aj na žel. stanicu denne, ale nemôžem si odpustiť zanedbanie, resp. žiadne zaizolovanie odkrytého povrchu podjazdu a hneď na tento značne poškodený povrch sa kladie nový žel. zvršok!!! Bez riadneho prevedenia izolácie, vrátane položenia tej najhrubšej lepenky bude do podjazdu značne pretekať voda. Totiž i bez žiadneho zásahu už celé desaťročia do podjazdu preteká, v zime sa tam tvoria krásne ľadové cencúle!!! Samozrejme  zospodu sa takéto pretekanie odstrániť nedá, ale zanedbať túto šancu, keď je celý povrch podjazdu odkrytý je trestuhodné naviac projektant túto izoláciu mal mať v projekte na 100%! Ak sa tieto práce dnes nezabezpečia v rámci všetkých prác, tak určite po roku sa bude otvárať celý povrch už novo položeného zvršku čo bude o moc nákladnejšie a o obrovskej hanbe, ktorá padne na zhotoviteľa stavby ani nehovoriac.
Ospravedlňujeme sa za malé oneskorenie odpovede, ale potrebovali sme si preveriť všetky skutočnosti a aktuálny stav, aby naša odpoveď bola komplexná. Vaše zistenia sme si museli preveriť jednak u správcu podchodu a jednak aj u Zhtoviteľa stavby, požiadali sme o stanovisko a názor aj stavebného dozora stavby a na základe takto získaných informácií Vám posielame nasledovnú odpoveď:
Na hore uvedenom moste v km 123,660 trate Bratislava-Žilina (na Sihoť) bola v rámci komplexnej rekonštrukcie železničného zvršku a výmeny výhybiek urobená nanovo v celej šírke mosta s minimálnym presahom na obe strany  nová fóliová izolácia (Fatrafol) a navýšený parapet v roku 2002.  Nakoľko min. životnosť fóliových izolácii je 30 rokov, správca nepožadoval na tomto moste jej výmenu v rámci prác na modernizácií tratí, čo je pochopiteľné, nakoľko by išlo o hrubé porušenie princípov hospodárnosti.
Vaše pozorovanie a zároveň Vaše konštatovanie, že železničný zvršok sa sype priamo na poškodený povrch nie je správne a je zavádzajúce. Nezainteresovaný pozorovateľ, ktorý nie je denno denne na stavbe  môže veci vedieť tak, ako ich vnímate aj Vy.  Skutočnosť je však taká, že doska, ktorú je vidieť je betónová doska, ktorá tvorí kryt fóliovej izolácie, ktorá je vyššie spomenutá. Z uvedeného dôvodu v rámci modernizácie nie je počítané s výmenou izolácie na hornej časti mostnej konštrukcie. Sám správca nepotvrdil Vami avizované problémy.
Na danom moste sa v rámci modernizácie bude v súlade s projektovou dokumentáciou realizovať iba navýšenie parapetov, nové zábradlie a zemné kliny.
Stav podjazdu bol preverovaný už počas prípravy investičnej akcie. Na základe skutočnosti, že v roku 2002 bola realizovaná hore uvedená výmena izolácie, projektant nepočítal s výmenou v rámci modernizácie. Prípadné zatekanie, ktoré spomínate môže pochádzať z priestorov pri oporných múroch. Tieto časti podjazdu však môže správca opraviť bez toho, aby musel zasiahnuť do novobudované železničného spodku a zvršku. Samotná oprava je následne závislá od zabezpečenia finančných zdrojov na rekonštrukčné a udržiavacie práce, ktoré nie je možné financovať zo zdrojov EÚ.




Právne dokumenty